Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elfel VW Jetta diesel -88  (läst 9865 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #20 skrivet: 10 apr-18 kl 20:36 »
Jag har ett instrumentblock från en Golf II eller Jetta II liggande, om det behöver plockas delar.

Det finns en spänningsregulatorkrets, trebent sak som det förmodligen står TCA700 eller något liknande på, som sitter på kretskortet.
Om kablarna är så långa att man kan ha instrumentblocket inkopplat i bilen och ändå komma åt att mäta på kretskortet, så kan du kolla följande: mittpinnen ska vara jordad, alltså 0 V mot chassijord.  Batterispänning på den ena ytterpinnen, så gott som exakt 10 V på den andra ytterpinnen.

Va bra ska kolla, när jag får in den i garaget.
Är det besvärligt att få lös den ur instrumentbrädan?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #21 skrivet: 10 apr-18 kl 21:38 »
Har för mig att det är ganska enkelt. Plastramen runt instrumentblock, knappar mm ska bort först, och jag har för mig att man måste börja med att ta ut bilstereo och ev lossa värmereglagen. När väl ramen är borta sitter instrumentblocket med två skruvar, och så finns det ju en hastighetsmätarvajer som ska lossas.

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #22 skrivet: 10 apr-18 kl 21:49 »
Fattar inte vad du menar, är ingen mätare till oljetrycket utan bara lampa/diod
Finns inte en massa mätare på den här, bara för temp och tank.

Oljetrycklampan lyser innan oljetrycket har byggts upp pga den jordar lampan nye trycket är uppe så bryts jorden o lampan släkts


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #23 skrivet: 10 apr-18 kl 22:22 »
Oljetrycklampan lyser innan oljetrycket har byggts upp pga den jordar lampan nye trycket är uppe så bryts jorden o lampan släkts


Postat med Alternativ.nu´s app


Nja, det gäller "normala" bilar, alltså inte VW och Audi från 80-talet.  Där finns två oljetryckkontakter. Den ena bryter vid stigande tryck och är kopplad precis som du beskriver, den kanske bryter vid 0,3 bar eller något sånt.  Men det finns en till oljetryckkontakt som sluter vid stigande tryck (1-1,5 bar kan jag tänka mig). Den är kopplad till lampan via ett varvtalskännande relä (ibland en separat enhet som ser ut som ett blinkrelä och sitter bland andra reläer i elcentralen, ibland ett kretskort inbyggt i instrumentblocket, bakom klockan eller varvräknaren). Så länge motorn går på låg tomgång så påverkar den andra oljetryckkontakten inget alls, men vid högre varvtal börjar lampan blinka om den andra oljetryckkontakten bryter. På en del modeller finns även en summer som det börjar låta om då.
Om det finns dubbla oljetryckkontakter och om relät sitter separat eller i instrumentblocket, brukar synas tydligt på bilens elschema.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #24 skrivet: 18 maj-18 kl 18:21 »
Hej,
Tändningslåset brukar brinna/smälta på dessa kärror... :o
Vanligt på Audi Vw
Har bytt ett x-antal.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #25 skrivet: 18 maj-18 kl 23:20 »
Hej,
Tändningslåset brukar brinna/smälta på dessa kärror... :o
Vanligt på Audi Vw
Har bytt ett x-antal.

Förvisso, inte bara på VW utan på de flesta 70- och 80-talsbilar som använder tändningslås från tyska leverantörer, hör det till att tändningslåset ska bytas minst en gång under bilens livslängd.  I all synnerhet alla Opel från 80-talet samt Volvo 740. Mercedes och tyska Ford verkar dock klara sig bättre än andra. Det brukar vara klokt att koppla in mellanreläer för att avlasta tändningslåset från höga strömmar. På Golf/Jetta II tror jag det redan finns från fabrik för kontakt "X" (tillbehör som matas via tändningen) men däremot inte för "15" (tändningsström som ligger på även i startläge men inte i tillbehörsläge) samt "50" (manöver till startmotorn).

MEN: jag har mycket svårt att se att de felsymptom som beskrivs i denna tråd skulle kunna orsakas av ett fel i tändningslåset.

Silverhammer

  • Inlägg: 63
    • Skåne
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #26 skrivet: 19 maj-18 kl 06:47 »
Startar med att nämna TACK TORBJÖRN!
För alla- fantastiska -outstandig fakta späckade tekniska inlägg du har gjort!
Med stort engagemang och kunnighet enooooooormt värdefullt!!
KEEP UP THE GOODY WORK!

Man ska aldrig utsluta något när det gäller elfel,
det finns inget i denna världen som kan lura en så mycket ....;)
Personligen är jag är ganska road av det 8)
Gåtor som miss marpel, midsummer, beck kan slänga sig i väggen.
Ganska enkelt att kontrollera tändningslåset, jag brukar starta där.
Även bilar in på 90-2000 lider av dessa symtom utan att definiera specifika
modeller ofta orsakat av strömrusning som du nämner Torbjörn.
Andra heta tips är att kolla alla jordinfästningarna.
som redan upptaget i tråden.....
Som en gammal Dansk kollega brukade säga jag jobbade med för tusen år sedan känns det som nu.
Citat:
Strömmen finner vajjen o:) (vägen) vet inte hur det stavas så ursäkta alla danska vänner 8)

Hoppas att vi får feedback av ensamhet, om han hittar felet?
 eller bilen förpassas helt sonika till återvinningen utan åtgärd :o
« Senast ändrad: 19 maj-18 kl 07:11 av Silverhammer »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #27 skrivet: 19 maj-18 kl 07:51 »
Det mesta har lagat sig själv, efter att jag kört ett tag.

Jag gissar på dålig kontakt någonstans, men ska kolla framöver när jag får tid.

Det är ju bara oljetrycket som är viktigt och så länge det funkar är jag nöjd

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #28 skrivet: 14 nov-18 kl 08:11 »
Hämtade Jettan häromdagen och nu är alla fel i instrumenten tillbaka + att instrumentbelysningen också lever ett eget liv.
Men nu låter bilstereon igen som varit ljuslös en längre tid, men det var ett sprakande ljud hela tiden.

Jag börjar undra om flera fel har med fukt att göra, då det regnat länge och bilen kändes hemskt fuktig invändigt?

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elfel VW Jetta diesel -88
« Svar #29 skrivet: 14 nov-18 kl 08:19 »
Det är mycket möjligt att fukten kan ha ställt till med saker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
woodcraft68

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser