Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rastips iallafall!?  (läst 3832 gånger)

gotthard

  • Inlägg: 152
Rastips iallafall!?
« skrivet: 02 maj-06 kl 21:10 »
Hej!

Vi planerar för häst såsmåningom och jag tror att det är hästindividen och inte hästrasen som är det viktigaste MEN om man nu ska börja leta, i vilken ände ska man börja?
Framför allt vill vi använda hästen i jordbruket på vår lilla gård men även rida i skogen vore kul. Den kommer inte få jobba jämt utan kanske gå och lata sig i perioder (vi pengajobbar också) Den får självklart gärna vara billig i drift.
Finns det någon som vill slå ett slag för någon särskild ras till dessa behov?? Vore kul att höra!

Tack på förhand!

isa

  • Inlägg: 262
    • Värmland
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-06 kl 22:09 »
skulle välja en brukshäst
sunda kloka och vackra
men tänk på att var häst kräver sitt
och vill ha sällskap av samma art för att trivas
lycka till
Gammal är äldst.

gotthard

  • Inlägg: 152
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #2 skrivet: 02 maj-06 kl 22:13 »
Snabbt svarat!

Vad menar du med "brukshäst"??

/S

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #4 skrivet: 03 maj-06 kl 08:02 »
welsh cob är en trevlig rid, kör och brukshäst.
men stora brukshästar och även welsh cob, tuggar i sig en hel del foder, och behöver röra på sig mer eller mindre varje dag.
även om man jobbar för man nog sätta av åtminstånde 1-2 timmar till hästen på kvällen, och den vill som sagt inte gå ensam.

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #5 skrivet: 03 maj-06 kl 23:29 »
Hej!

använda hästen i jordbruket på vår lilla gård
rida i skogen vore kul.
Den kommer inte få jobba jämt
gärna vara billig i drift.

Finns det någon som vill slå ett slag för någon särskild ras till dessa behov?? Vore kul att höra!

Tack på förhand!

Absolut! En viktbärande, tålig, frisk ras, billig i drift och dessutom glad för att arbeta, med en god förmåga att koppla av och njuta av livet i vila. Det går inte att missa vilken ras ni behöver *blinkar* En fjordhäst, förstås!
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-06 kl 23:31 »
Hej!

Vi planerar för häst såsmåningom och jag tror att det är hästindividen och inte hästrasen som är det viktigaste

Ett litet tillägg; jovisst skiljer det mellan individer och individer. Men jag tror inte att man helt skall negligera rasegenskaper heller....
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-06 kl 23:36 »
Ett litet tillägg; jovisst skiljer det mellan individer och individer. Men jag tror inte att man helt skall negligera rasegenskaper heller....

Men det där var väl inte riktigt PK?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #8 skrivet: 04 maj-06 kl 08:25 »
Men det där var väl inte riktigt PK?

 ??? ??? ???
Förlåt mig, ack gamla medelålders kärring.... *skockar i gungstolen* nu är jag helt lost!
PK????????????
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #9 skrivet: 04 maj-06 kl 10:12 »
PK = politiskt korrekt.

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #10 skrivet: 04 maj-06 kl 13:10 »
PK = politiskt korrekt.

Ahaaaa.... ojdå, det var inte meningen att överskrida några oskrivna lagar här; men å andra sidan är jag väldigt sällan PK, i så fall! *blinkar*
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #11 skrivet: 04 maj-06 kl 13:14 »
Men det där var väl inte riktigt PK?

NUUU när jag förstår ditt PK; som politiskt korrekt (och inte Puss o Kram *asg*) Så skulle jag vilja be dig att formulera vad du reagerade på.

Håller du inte med om att rasegenskaper är viktiga när man väljer vad man skall ha för häst eller hund? (I denna tråden gäller det förvisso häst...)
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #12 skrivet: 04 maj-06 kl 13:23 »
Säkert är det så.
Man brukar säga att det inte finns några mänskliga raser för att den individuella variationen är större än den genetiska skillnaden mellan "raserna".
Det skulle vara intressant att veta hur stor den genetiska skillnaden är mellan olika hund- resp. hästraser.
Den borde väl vara ännu mindre eftersom de flesta häst- och framför allt hundraser avlats fram under relativt kort tid.
Det tar väl ganska lång tid innan genetiken ändrar sig?
« Senast ändrad: 04 maj-06 kl 13:29 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #13 skrivet: 04 maj-06 kl 13:53 »
Säkert är det så.
Man brukar säga att det inte finns några mänskliga raser för att den individuella variationen är större än den genetiska skillnaden mellan "raserna".
Det skulle vara intressant att veta hur stor den genetiska skillnaden är mellan olika hund- resp. hästraser.
Den borde väl vara ännu mindre eftersom de flesta häst- och framför allt hundraser avlats fram under relativt kort tid.
Det tar väl ganska lång tid innan genetiken ändrar sig?

Det sägs skilja några ynka dna-enheter mellan canis lupus och canis familiaris (varg och hund) oavsett om hunden är en chihuahua eller en grand danois. Men, det säger sig väl självt att det är stor skillnad på att äga en C. eller en G.D? Liksom det är skillnad på Schäfer eller pudel; shirehäst och shettis etc... Kolla med rasföreningarna är mitt råd till den som går i skaffandets tider; alltid! Jag är helt övertygad om att det finns faktorer som skiljer sig tex mellan ardenner, nordsvensk, tinker eller fjording på samma sätt som mellan hundraser?

Som före detta instruktör på brukshundsklubben kan jag nog inte NOG poängtera värdet av att verkligen kolla vad rasen man skaffar är framavlad för, och hur de olika raserna i korsningen fungerar så man inte står där med skägget i brevlådan i sista ändan. Det kan vara bra att veta att rasen man är på väg att skaffa sig tex går på syn (tex vinthund o dobberman)i första hand i stället för det vanliga; hörsel, och dyligt.

jag vet inte hur många gånger jag har mött personer som väljer att skaffa en lättåtkomlig hund för att grannen har valpar, för att det är en hund -vilken som helst-, och som egenligen vill åt mentaliteten hos en helt annan ras! Fel val av hundras är kanske billigt just nu; men då har man kanske inte vägt in de kostnader som felvalet kan dra på sig framledes.

Jag är inte lika hemma på hästraser som på hundar; men har svårt att tro att det skulle skilja nämnvärt. Jag är helt övertygad om att olika raser är framtagna för att fylla olika funktioner för människan?

Ärligt talat så tycker jag att man skall vara noga i valet av både hund och häst, så att man verkligen satsar på att skaffa en kamrat som har de förutsättningar man behöver och vill ha...
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #14 skrivet: 04 maj-06 kl 19:48 »
En nordsvensk såklart!  :D

Tålig (min går ute året om), lättfödd (=billig i drift) och man gör genom sitt köp en insats för att bevara vår enda svenska lantras på hästsidan förutom russet (sen finns ju Ackordshäststiftelsen och möjligheten att hyra häst för arbete i skog och mark). Kan användas till så mycket - från skogskörning till akademisk ridning. Ofta lugna och stabila i psyket men samtidigt pigga och långt ifrån tröga. Kolla in www.nordsvensken.org eller www.nordsvensk.com för mer information.

Här är en bild på mitt eget lilla yrväder (2 år i juni)!
« Senast ändrad: 04 maj-06 kl 19:52 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

isa

  • Inlägg: 262
    • Värmland
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #15 skrivet: 08 maj-06 kl 14:10 »
en lättare nordsvensk brukshäst hade jag satsat på
hur fina som helst
hör av dej
har en kompis som säljer ut 4 av sina :)
Gammal är äldst.

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #16 skrivet: 10 maj-06 kl 10:00 »
jag tycker du ska sattsa på fjording,jag har själv de och dom använts till lite arbete på gården+att vi rider i skog och mark.."hästen för hela familjen"kolla gärna i föreningen suff

I@

  • Gäst
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #17 skrivet: 10 maj-06 kl 16:43 »
Hej!

Vi planerar för häst såsmåningom och jag tror att det är hästindividen och inte hästrasen som är det viktigaste MEN om man nu ska börja leta, i vilken ände ska man börja?
Framför allt vill vi använda hästen i jordbruket på vår lilla gård men även rida i skogen vore kul. Den kommer inte få jobba jämt utan kanske gå och lata sig i perioder (vi pengajobbar också) Den får självklart gärna vara billig i drift.
Finns det någon som vill slå ett slag för någon särskild ras till dessa behov?? Vore kul att höra!

Tack på förhand!
En Fjording såklart!!!
Lugn, stabil, trygg, stadig, snäll, arbetsvillig, lättfödd, frisk & glad.
Vad mer kan man begära?  ;)
Du kan läsa mer om fjordingar på www.fjordhasten.se .

MVH Ia  :D

andreana

  • Gäst
Re:Rastips iallafall!?
« Svar #18 skrivet: 11 maj-06 kl 23:32 »
Håller med Fjordingen eller Nordsvensken är ett mycket bra val, arbetsvilliga, tåliga ,för det mesta lättfödda & som kan användas av hela familjen.
Skickar med en bild av en jätte fin nordis som jag har varit med & köpt åt en kompis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser