Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varning - stulna hästar!  (läst 4273 gånger)

I@

  • Gäst
Varning - stulna hästar!
« skrivet: 30 sep-05 kl 11:23 »
Jag vill bara varna för en liga som åker runt och stjäl hästar runt om i Sverige. Hittills har det mest stulits shettisar, men nu har de även börjat stjäla större hästar/ponnyer.  >:(
Om ni vill se bilder på de stulna hästarna kan ni gå in på www.ponnyland.com .
Snälla, håll ögon och öron öppna! Ring till närmaste polis om ni hör eller ser något som är misstänksamt!

MVH Ia  

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Re:Varning - stulna hästar!
« Svar #1 skrivet: 05 okt-05 kl 15:27 »
Man blir så j-la förbannad! Jag hoppas att hästarna kommer tillrätta snart. Håller tummar och tår. Själv är jag lycklig som har min lilla shettis hingst kvar.

Kommer att chip-märka mina hästar om några dagar.

Ett tips till er andra också.... det är inte dyrt. Kostar ej mer än det gör på hundar.
Iaf här uppe i norrland hos oss  ;)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Varning - stulna hästar!
« Svar #2 skrivet: 18 jan-06 kl 22:03 »
Fast visst är det något skumt med det hela? Varför stjäla shettisar egentligen?
Utan stam finns det inget avelsvärde, de är inte intressanta ur försäkringsbedrägerissynpunkt eftersom de oftast inte betingar något större värde och slaktvärdet är inte heller stort på dem.

Så vad tusan skall de ha just shettisar till?
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Kiddo

  • Gäst
Re:Varning - stulna hästar!
« Svar #3 skrivet: 19 jan-06 kl 12:19 »
Vad hemskt! Hoppas ni får tillbaka hästarna och att de som gjort det åker dit! Vilka människor det finns!

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Varning - stulna hästar!
« Svar #4 skrivet: 05 feb-06 kl 01:41 »
Har hört att man kör hästar till italien för där är det bra slaktvärde, det lönar sig med andra ord att köra en hel transport lastbil.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Varning - stulna hästar!
« Svar #5 skrivet: 05 feb-06 kl 11:26 »
Skulle inte tro att de stulna shettisarna hamnar i Italien, där hamnar hästar som "gjort sitt". Man säljer aningslöst till de som transporterar hästarna så långt. Enda effektiva sättet att slippa dessa transporter är att vi lär oss att konsumera häst här, och har slaktare som kan ta emot.

Shettisarna finns nog hos någon mindre nogräknad i Sverige.

Nu när hästar ska ha pass, blir det svårare att sälja hästar utan beskrivet ursprung.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser