Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhöns  (läst 41620 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #60 skrivet: 10 jan-14 kl 15:25 »
Jag har då aldrig märkt att mina pärlor tagit möss eller råttor. Däremot kan jag säga till deras fördel att fästingmängden (bedömt på antal fästingar på den värst drabbade katten) har minskat dramatiskt sen pärlorna kom till gården för ca 5 år sen. De har fått hjälp av de två kalla vintrarna, men nu har det ju varit milt, och effekten håller i sig.
De har aldrig lyckats ruva fram en egen kull från sina gömda reden. De är knepiga, men inte omöjliga att få in till kvällen. Min vän som hade över 10 st märkte att när de blev många förvandlades de till vildfåglar som drog iväg och inte ens sov i träden nära hönsgården, utan i nån närbelägen dunge, och inte kom hem för att äta heller. Själv har jag en trio. Ja, de låter mycket. Vanesak. Hittar sällan äggen numera, när de var yngre värpte de faktiskt inne, men inte nu längre.

 

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Pärlhöns
« Svar #61 skrivet: 10 jan-14 kl 18:45 »
En tanke slog mig precis: Tar de myror också? Jag har lite myrproblem vid stallet som jag inte har lyckats få bukt med  ???

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #62 skrivet: 11 jan-14 kl 14:54 »
Skulle jag tro. Helst inte inomhus, om de får välja.

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Pärlhöns
« Svar #63 skrivet: 11 jan-14 kl 15:37 »
Men om de blir "förvildade" och alltså inte kommer hem, hur får man tag idem då? De verkar ju riktigt snabba och flyger bra dessutom ???

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Pärlhöns
« Svar #64 skrivet: 11 jan-14 kl 17:45 »
Men om de blir "förvildade" och alltså inte kommer hem, hur får man tag idem då? De verkar ju riktigt snabba och flyger bra dessutom ???
Tja, min kompis testade med allt möjligt, bland annat att låna en pärlhöna av mig som satt i en bur och ropade. Minns inte vad det var som till slut lyckades, men det tog henne nog en vecka och många timmar att få in dem. Sen åt de upp de flesta pärlhönsen, så flocken är liten, och inte ger sig av sådär. När Jan Lindgren hade många hade han dem i en voljär, så de inte kunde ge sig av.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Pärlhöns
« Svar #65 skrivet: 12 jan-14 kl 22:34 »
Jag hade en pärlhöna förut. Första gången hon såg snö så for hon ut och satte sig i ett träd. Sen var hon borta och återfanns inte igen :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

UngJägarn

  • Inlägg: 68
    • Norrbotten
SV: Pärlhöns
« Svar #66 skrivet: 12 jun-14 kl 23:02 »
hur klarar p-hönsen kyla om dom är savvan fåglar. Har någon p-höns i norrbotten här? hur många rekomenderar ni?  2tuppar 2 hönor är det bra? går dom bra att ha med hedemora höns? hur mkt väger dom?

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Pärlhöns
« Svar #67 skrivet: 13 jun-14 kl 07:08 »
satt och läste om pärlhöns då vi har 35 st och då började det pipa i den ena kläckaren med pärlor ;D
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Pärlhöns
« Svar #68 skrivet: 13 jun-14 kl 21:09 »
Verkar vara bökigt med pärlhöns. Låter högt och rymmer.
Förstår inte varför man skaffar dem när man kan ha höns.  :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Pärlhöns
« Svar #69 skrivet: 13 jun-14 kl 23:13 »
Verkar vara bökigt med pärlhöns. Låter högt och rymmer.
Förstår inte varför man skaffar dem när man kan ha höns.  :P
För att höns och pärlhöns inte är samma sak, det är två olika arter och pärlhönan kan mer jämföras med en påfågel eller fasan, det är en vild art som någon dumjöns döpte till pärlhöna så folk tror de är typ samma som tamhöns.
Så jag skulle tro att den största anledningen till att folk vill ha pärlhöns är antaligen samma anledning till att de vill ha tex påfåglar, de vill ha något exotiskt som inte är supervanligt. Man köper inte pärlhöns om man vill ha en värphöna som ska vara kelig tex.

Ursäkta min dåliga attityd, jag är trött och behöver sova och är trött på att folk jämför pärlhöns och tamhöns helatiden, det är som att jämföra påfågel och tamhöns, eller påfågel och kalkon. Pärlhönan råkar bara heta (pärl)höna men bör mer ses som en vildfågel likt fasan eller påfågel :P

Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Pärlhöns
« Svar #70 skrivet: 14 jun-14 kl 14:45 »
För att höns och pärlhöns inte är samma sak, det är två olika arter och pärlhönan kan mer jämföras med en påfågel eller fasan, det är en vild art som någon dumjöns döpte till pärlhöna så folk tror de är typ samma som tamhöns.
Så jag skulle tro att den största anledningen till att folk vill ha pärlhöns är antaligen samma anledning till att de vill ha tex påfåglar, de vill ha något exotiskt som inte är supervanligt. Man köper inte pärlhöns om man vill ha en värphöna som ska vara kelig tex.

Ursäkta min dåliga attityd, jag är trött och behöver sova och är trött på att folk jämför pärlhöns och tamhöns helatiden, det är som att jämföra påfågel och tamhöns, eller påfågel och kalkon. Pärlhönan råkar bara heta (pärl)höna men bör mer ses som en vildfågel likt fasan eller påfågel :P

Jag förstår precis det du skriver. Faktum är att mitt tidigare inlägg var menat lite med glimten i ögat; jag kan förstå tjusningen i att ha en mer exotisk art, även om den är "jobbigare". Jag skulle t ex tycka det vore riktigt häftigt att ha gröna djungelhönor i en stor voljär, fastän de troligen kommer fly om jag går inom tio meter och lägga typ tre ägg om året. :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Enebergabacken

  • Inlägg: 3
SV: Pärlhöns
« Svar #71 skrivet: 10 mar-20 kl 10:00 »
Gammal tråd, jag vet men så bra!
Var helt emot pärlor när min man först ville ha, nu älskar jag dom! Vi har haft två flockar i omgångar, tyvärr ej ”hemmastadda” tillräckligt. Satt lite varstans på natten-räven kom,vandrade ut på vägen blev påkörda och en flög till skogs...hemskt och tragiskt alltihop. Denna omgången tog vi hem två par, unga fåglar, byggde stor voljär med sittpinnar och hus där dom fick bo i sex veckor-för att lära sig var hemma var. Därefter fritt vandra med alla höns ankor getter och alpackor. Stängas in varje kväll-och till vår glädje fungerade det jättebra!! När hösten kom och det blev lite kallare, valde dom själva att flytta in i hönshuset på natten där dom sitter med både hönor och ankor.
Ja, dom kan låta lite ibland men denna flocken är mycket tystare än de tidigare vi haft. Dock har nu en av tupparna börjat låta-varje natt!!?! Någon som vet varför? Ett konstant ”sågande” två, tre gånger- mycket ihärdigt. Nytt beteende så förstår inte varför. Tips?
Kan ju också tillägga att äggen numera värps inne i hönsreden!!!Sååå glad jag slipper leta i rabatter, komposter, på grannens fält, i diket...och inget klår posherade pärlägg på surdegstoast med avokado!👍🙏😁🌿


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser