Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svensk morotssort bevarad  (läst 4298 gånger)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
Svensk morotssort bevarad
« skrivet: 18 jan-13 kl 14:50 »
De som följt de nya lantrashönsen Bjurholmshönsen vet att de hittats hos en gammal tant i Bjurholmstrakten. Nu kan jag glädjande nog säga att hennes morötter som hon odlat i många år på gården verkligen har bevarats för framtiden. Jag fick i somras fram en ganska stor mängd frön och nu har det visat sig att de också gror! Verkligen fantastiskt då det vad jag vet inte finns någon gammal svensk lantsort kvar av morötter.

Även hennes potatisar, gråärter, blåärter och små gröna kokärter finns bevarade. Jag hoppas också snart att fodersockerbetorna och rågen skall gro, då är alla hennes sorter på den säkra sidan!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Purpurmylia

  • Inlägg: 26
    • Västerbotten
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #1 skrivet: 18 jan-13 kl 15:03 »
Så kul! Vilken jätteinsats ni gör för att bevara det biologiska kulturarvet här uppe i norr.
Biolog som bor på liten skogsgård i norr med familj, katter, gammelsvenska dvärghöns, lappgetter, gotlandsruss, kallblodstravare och gotlandskaniner.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #2 skrivet: 18 jan-13 kl 15:30 »
Roligt! Hoppas allt tar sig.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #3 skrivet: 20 jan-13 kl 22:40 »
Åååååvad roligt att du inte bara har hittat höns utan även flera växter. Vilka fynd du gjorde när du var ute och letade efter något helt annat  ;D ;D ;D Grattis till dig och alla andra i norr!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Malines här igen

  • Gäst
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #4 skrivet: 20 jan-13 kl 22:43 »
Jag utgår ifrån att ni pratat med POM? http://www.pom.info/  :)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #5 skrivet: 21 jan-13 kl 10:04 »
Vilken fantastisk kvinna och vilken guldgruva hon har bevarat för framtiden! :)

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #6 skrivet: 21 jan-13 kl 10:12 »
Jag utgår ifrån att ni pratat med POM? http://www.pom.info/  :)


Jo jag har varit i kontakt med Lena Nygårds :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Malines här igen

  • Gäst
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #7 skrivet: 21 jan-13 kl 10:45 »
Jo jag har varit i kontakt med Lena Nygårds :)

BRA.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #8 skrivet: 21 jan-13 kl 12:25 »
Fyndet är ganska enastående med tanke på att det inte finns några svenska lantsorter kvar av morötter. Nu misstänker jag att detta inte är en riktig lantsort, utan en äldre handelssort, som har uppförökats länge lokalt och blivit eller är på väg att bli en lokalsort eller familjesort. Men även som sådan är det det första för mig kända fyndet bland morotssorter. Det är märkligt att detta görs i norra Sverige, där förutsättningarna för fröodling är mindre goda.

Jag kan för övrigt glädja den bevarandeintresserade med att bjurholmsmoroten är på gång även till Föreningen Sesam. Allmänt sett går det lika bra att lämna spännande nyfunna sorter (främst då äldre sorter) till Sesam. Sesam har samlat in lantsorter och andra äldre sorter långt innan POM och Fröuppropet fanns. Det var Sesam och Nordiska Genbanken som tog initiativ till Fröuppropet. Det kom att placeras inom POM för att Sesam inte ville ta på sig att anställa någon, för det skulle ha krånglat till Sesams administration (som vi vill hålla enkel). Se vidare www.foreningensesam.se

Anders Skarlind, som ansvarar för morötterna i Sesam
« Senast ändrad: 21 jan-13 kl 12:31 av Anders Skarlind »

Malines här igen

  • Gäst
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #9 skrivet: 21 jan-13 kl 12:52 »
Fyndet...

Spännande! :)

Om man vill odla det sesam har hittat, kan man göra det då? Ansluta sig på ngt sätt? Är Hannas knölar involverade med sesam?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #10 skrivet: 21 jan-13 kl 13:07 »
Spännande! :)

Om man vill odla det sesam har hittat, kan man göra det då? Ansluta sig på ngt sätt? Är Hannas knölar involverade med sesam?

Man kan bli medlem. Då får man del av vad andra medlemmar erbjuder. Är man speciellt intresserad av någon art, eller bara vill hjälpa till med det mer organiserade bevarandet, så kan man delta i lämplig arbetsgrupp (på sesamspråk bli gesäll i ett skrå). Det brukar ge lite större tillgång till en del sorter. Däremot finns ingen garanti för att allt insamlat material kommer erbjudas, och det finns det troligen inte heller i POM.

Malines här igen

  • Gäst
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #11 skrivet: 21 jan-13 kl 13:53 »
Tack för svar.  :)

 

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Svensk morotssort bevarad
« Svar #12 skrivet: 22 jan-13 kl 17:57 »
Nej va roligt!!!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 1 användare
Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser