Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbärsvin  (läst 28244 gånger)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Blåbärsvin
« skrivet: 05 aug-09 kl 22:34 »
Har fått för mig att mina blåbär ska bli vin. Första gången jag gör vin. Har läst och läst och tror jag börjar få lite kläm på hur jag ska gå tillväga. Undrar nu om någon kan råda mig i val av jäst. Har i nuläget tre alternativ:

http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_149_91&products_id=166 enligt recept i vinboken-online
http://www.pgw.se/product_info.php?cPath=153_149_91&products_id=165 enligt tips på bryggforum (tror jag det var)
http://shop.humle.se/se/art/bourgovin-rc-212-wine-yeast-5-g.php

Vad tror ni? Vad skulle det göra för skillnad med de olika jästsorterna?

Kabo

  • Inlägg: 248
SV: Blåbärsvin
« Svar #1 skrivet: 06 aug-09 kl 17:28 »
Steinberger passar i alla fall bra till äppelcider. Jag har för mig att det är en champagnejäst så den kanske passar bättre till vita viner.


Edelmans vinjäster kan vara rätt tröga att få igång. Man måste göra startkultur och det tar tid; sen funkar det bra.
I år ska i alla fall jag testa med lalvin- den som finns på humlegården. Den har ju fått mycket bra kritik.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #2 skrivet: 06 aug-09 kl 18:54 »
Ja, jag har läst mycket positivt om Lalvin så det kanske får bli den. Smidigare om jag slipper göra startkultur då med.

bluealabama

  • Inlägg: 65
    • Uppland
SV: Blåbärsvin
« Svar #3 skrivet: 08 aug-09 kl 19:30 »
Hej!

Blev inspirerad, en liten uppdatering om processens gång vore trevligt :)

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #4 skrivet: 08 aug-09 kl 22:38 »
Har inte kommit så långt än :). Håller på och inventerar utrustningen, bären ligger i frysen. Kommer att berätta sen hur det går och vilket recept jag följde.

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Blåbärsvin
« Svar #5 skrivet: 10 aug-09 kl 19:27 »
Trevligt! Jag tänkte också göra blåbärsvin och då valde jag recept 50.B i vinboken. Starkt bordsvin bourgogne. Receptet ser ut såhär:

4kg blåbär och 1kg av annan frukt- eller bärsort
2,2kg socker
5 liter vatten
2gr jästnärsalt.

Sen kom jag dock på att jag egentligen inte tycker om blåbär så mycket så det blev ett vinbärsvin istället fast med samma recept. Då 4kg vinbär (röda) och 1kg blåbär. Det står och puttrar just nu och jag får inte smaka på det förrän typ en månad så jag vet inte riktigt hur det kommer bli.

Skillnaden mellan jästsorterna är inte bara smaken utan alkoholhalten de kan producera också. Steinberger är svagare än Bourgogne och ger lättare, friska viner. I Vinboken finns en tabell över alla jästsorter och hur mycket socker de kan jäsa (i 10 liter must). Hur hög alkoholhalten är vet jag inte.
Citat ur vinboken: "Bourgognevinerna ha en livlig, röd färg, fyllig smak och angenäm bouquet". Rhenvin (Steinberger m.fl.) är ljusa till färgen samt ha låg alkoholhalt med en lätt och syrlig smak. De kännetecknas av en mycket fin doft och uppfriskande smak. Steinberger är mera aromatisk och rekommenderas i första hand [framför Rüdesheimer].

Jag valde Steinberger till mitt senaste äpplevin som står och jäser just nu och jag tror också som tidigare skribent att denna jästras passar bättre till "vita" viner.

Edelmans jäst är inte svår att få igång och någon förkultur behövs som regel inte om man inte har nån extremt sur frukt. Man kan dock börja med att enbart tillsätta 1/3 av sockerlagen till musten när vinjästen tillsätts så kommer jäsningen snabbare igång. Detta är för att hög halt socker verkar konserverande. Med några dagars mellanrum tillsätts sedan de andra delarna var för sig. Ta inte allt på en gång om du gjort såhär för då kan det skumma över.

 Jag tycker absolut du ska välja Edelman. De är "bäst". Om du inte väljer Edelman välj inte något "frystorkat" eller torrjäst. De är inge vidare. Man vet inte vad man får. Ibland kan det vara överbliven öljäst från ölbryggerier och bildar snarare saft och alkohol och inte något verkligt vin. Edelman har gjort jäst sen typ 50-60talet och gör bara kvalitétsjäst.

Lycka till!
« Senast ändrad: 10 aug-09 kl 22:00 av Dea »

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Blåbärsvin
« Svar #6 skrivet: 11 aug-09 kl 14:22 »

 Jag tycker absolut du ska välja Edelman. De är "bäst". Om du inte väljer Edelman välj inte något "frystorkat" eller torrjäst. De är inge vidare. Man vet inte vad man får. Ibland kan det vara överbliven öljäst från ölbryggerier och bildar snarare saft och alkohol och inte något verkligt vin. Edelman har gjort jäst sen typ 50-60talet och gör bara kvalitétsjäst.


Det verkar som du, i stort sett, skrivit av det här stycket från Edelmans Vinboken. Det är mycket möjligt att det stämde när boken blev skriven 1953. Men man bör nog även tänka på att författaren hade ett stort egenintresse av att hans egna produkter blev sålda.
Sedan den tiden har även andra vinjäster förfinats. T o m torrjäster. Jag använder oftast dessa frystorkade torrjäster i min vinproduktion, med mycket bra resultat.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #7 skrivet: 11 aug-09 kl 14:36 »
Har beställt Lalvin's jäst, men den har inte kommit än. De ringde från Humlegården idag (eller företaget som sköter logistiken åt dem) och sa att de råkat skicka två paket till mig, min beställning samt någon annans som skulle innehålla humlekottar eller nåt sånt. De undrade om jag kunde tänka mig att skicka det paketet vidare till rätt person om de skickade mig en adresslapp. ;D

Det är väl med vinmakeri som med allt annat; när man börjar fördjupa sig inser man att det finns lika många sätt och åsikter som utövare och att man helt enkelt får testa sig fram och se vad man själv tycker är bäst. Spännande ska det bli i vart fall!

 

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #8 skrivet: 20 aug-09 kl 22:12 »
Kan vinddrag ha negativ inverkan på jäsningen?
Mitt vin har visst lite svårt att komma igång, men det kan som jag ser det finnas flera orsaker till det. Det har hittills stått i köket och vi har emellanåt fönster och dörrar öppna på alla håll. Nu har jag ställt in det i en skrubb där det får stå "i fred".
Blåbär har jag läst ska vara lite jäs-trögt. Jag hade även i lite röda vinbär. Dessutom råkade jag hälla i nästan 2 gram vinsvavla istället för 1 gram som jag tänkt i mäsken.

Det blir 10 liter:
ca 4 liter blåbär
ca 2 liter röda vinbär
vinsvavla
Jäst: Lalvin's Bourgovin RC 212
1500 gram socker
citronsyra

Bär + vatten och vinsvavla stod i 4 dygn innan jag silade ifrån och satte till jäst och socker.
Nu har det stått i 3 dygn. Det jäser lite, pluppar i jäsröret ca en gång i minuten, men det borde väl bubbla mer?
Jästnärsalt, skulle det kunna hjälpa? Andra tips?
Hur länge kan det stå på det här viset innan det skiter sig?

alexthesaint

  • Inlägg: 447
    • Västergötland
SV: Blåbärsvin
« Svar #9 skrivet: 21 aug-09 kl 22:33 »
Haloj!
Soshila:
Om temperaturen är låg kan du alltid vira om en filt e.dyl. det brukar hjälpa.
Ofta tar jästen det lugnt till en början, den ska föröka sig och vänja sig vid miljön. Bubbel varje minut tycker jag låter helt okej för att vara den tredje dagen. Olika jäststammar är dessutom olika snabbjäsande, vissa jäser färdigt på några veckor, andra behöver månader.
Ha det gött!
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #10 skrivet: 22 aug-09 kl 09:33 »
Tack Alex! Hade fått för mig att det skulle börja bubbla som bara den. Det har i alla fall blivit lite tätare mellan bubblorna nu sedan jag satte det dragfritt. Var orolig att svavlet skulle ha tagit kål på jästen, men det verkar det ju inte ha gjort. Temperaturen ligger runt 22 grader.
Ha det gott du med!

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Blåbärsvin
« Svar #11 skrivet: 23 aug-09 kl 10:05 »
Det verkar som du, i stort sett, skrivit av det här stycket från Edelmans Vinboken.

Vad spelar det för roll då? Den är ju uppenbart en auktoritet inom ämnet och Edelmans vinjäster verkar dominera utbudet på Partaj och många vinshopper på internet. Givetvis hade han säkert ett stort egenintresse och ville sälja sina produkter och säkert har torrjäster blivit bättre, men å andra sidan tror jag knappast någon förespråkare för torrjäster skriver en bok och vågar mena motsatsen "Köp inte Edelmans jäster, dom är dåliga. Torrjäster är bäst". Jag håller med Soshila, man får prova sig fram och ha sin egen uppfattning om vad som är bra och dåligt.

Nåja, nu lämnar vi det.

Soshila:

Varför använder man vinsvavla i början? Det använder man ju för att avbryta jäsningen? I vinboken står det att det räcker med 2g för att avbryta och döda jästen i 10 liter vin. Temperaturen bör vara över 20-25 grader. Är det under 18 grader sägs det att någon jäsning sällan uppstår. Mitt rödavinbär/blåbärs vin började jäsa efter två dagar och efter ca 4 dagar bubblade det ca var 5 sekund. Jag använde 2kg socker men började men endast 1/3 av sockerlagen och tillsatte resten i två omgångar.
« Senast ändrad: 23 aug-09 kl 10:12 av Dea »

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #12 skrivet: 23 aug-09 kl 17:08 »
Om jag har förstått det rätt så har vinsvavla först och främst en konserverande verkan. Jag tillsatte det för att inte mäsken skulle bli dålig. På Lalvins jäst står det "Add to previously sulfited must". Antar att all jäst inte klarar av det.
Vad jag är osäker på nu är om all vinsvavla kommer att försvinna (omvandlas) under jäsningen så att jag skulle behöva tillsätta ännu mer för att ha kvar en konserverande verkan även efteråt?

Recept och tillvägagångssätt är lite av ett hopkok av vad jag läst på diverse internetsidor samt en gammal bok som heter Vinberedning av Erik Östling.

Yrmff

  • Gäst
SV: Blåbärsvin
« Svar #13 skrivet: 25 aug-09 kl 06:58 »

ett lästips!

Odd tommelstad    Gör gott vin!!

mvh Heikki

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Blåbärsvin
« Svar #14 skrivet: 25 aug-09 kl 21:35 »
Att svavla innan jäsning har jag aldrig hört talas om förut för att få en konserverande effekt. Låter som totalt onödigt om någon frågar mig, iallafall om man kokar musten och tillför denna så snart den kallnat till en väl rengjord och steriliserad jäsflaska med ett bra tätt jäsrör. Då behövs inga åtgärder göras för att "konservera" vinet under jäsningen.

 Under tiden vinet jäser finns det (om jäsröret är tätt) inget syre i flaskan och när vinet är klart verkar alkoholen konserverande. Vinsvavlat har man ju för att garanterat döda hela jäsningen när vinet är klart så det inte flera månader senare kan börja jäsa på butelj. Det kan väl även fungera som ett konserveringsmedel men tanken är väl att svavlat ska sjunka till botten när det gjort vad det ska göra och försvinner till stor del vid omtappningen?

Men det är ju bara min uppfattning. Du kanske dessutom använder en annan beredningsmetod än den jag beskrev. Men jag tycker ändå det låter helt galet att tillsätta svavla INNAN jäsningen... Men som sagt, det finns säkert en förklaring till varför man gör så.

Jag kan rekommendera att du läser Harry Edelman "Vinboken". Det finns på många hemberedningsaffärer och kostar runt 50kr. Den innhehåller förutom ett 30-tal recept all nödvändig matnyttig information om vinberedning. Tyckte det var en kanonbok :).
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 22:13 av Dea »

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #15 skrivet: 25 aug-09 kl 22:20 »
Nej, vi använde nog inte riktigt samma metod. Jag hade bären + vatten stående några dagar innan jag silade ifrån och tillsatte jästen och jag ville då skydda det mot diverse bakterier, mögel och vildjäsning, vilket vinsvavlan (kaliumpyrosulfit = konserveringsmedel E 224) gör. Jästen jag använde klarar som sagt svavlad mäsk. Vinsvavla anges som bot/förebyggande för de flesta "vinsjukdommar" i t.ex. vinboken-online. Det omvandlas om jag försått det rätt till svaveloxid under jäsningen och avgår vid omtappning, eller då man luftar vin i en karaff innan man dricker det.

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Blåbärsvin
« Svar #16 skrivet: 25 aug-09 kl 22:26 »
Aha. Ja då behöver man nog använda en jäst som klarar detta.

För att förhindra vildjäsning utan att använda vinsvavla kan man ju att tillsätta jästen direkt till urlakningen, alltså då du har bären + vatten stående i några dagar. Så står det att man gärna ska göra i vinboken, men att det går lika bra att göra det på saftvägen.

Jag föredrar att göra det på saftvägen, då det som sagt föreligger risk för ättikbildning och andra sjukdomar av att ha musten "ståendes". Vid kokning dör de bakterier och svampar som utgör fara för vinets kvalitet. Man behöver som sagt inte heller med denna metod använda något vinsvavla utan är fri att använda vilken jäst som helst.

:)



« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 22:31 av Dea »

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Blåbärsvin
« Svar #17 skrivet: 25 aug-09 kl 22:29 »
Det går säkert att göra på en massa sätt! :D Vi får väl träffs när det är klart och smaka vems som blev godast 8).

Dea

  • Inlägg: 55
SV: Blåbärsvin
« Svar #18 skrivet: 25 aug-09 kl 22:33 »
Jo det gör det säkert :). Ursäkta att jag bara babblar på ;D

Jo vi får göra det ;)

Yrmff

  • Gäst
SV: Blåbärsvin
« Svar #19 skrivet: 26 aug-09 kl 08:03 »
Ni använder båda "rätt" metod. ;D

Kokvatten/saft    = steril start = behövs ej svavel..

Edelmans bok är en klassiker med bra recept enligt kok metoden.

kallvatten = svavling i den jäsande brygden(0.5gram per 10 liter om jag inte minns fel + för att döda ev levande jäst när sötma eller styrka är till belåtenhet,eller bara för att slippa obehagliga överraskningar!!!

Förespråkarna för kallvattenmetoden menar att kokning är både omständigt och onödigt(overkill) då bla. jästen utvecklats och svavelgivan i starten tar hand om ev skadegörare..

Själv brukar jag använda saftmajan till frukt å bärvin,så att jag slipper mosklabbet vid omtappning med skadegörarexponering som följd. Sen kallvatten plus svavel.

Det roliga med hembryggningen är ju att även om du gör samma år efter år så vet man ju inte om sörjan kommer att bli drickbar i sista änden.

Är man flitig hembryggare så kan det vara bra att känna nån med en hb-maskin,så att inte misslyckat vin måste hällas ut i avloppet för även om vinet smakar skit så blir det ett "gott" brännvin av det.






 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser