Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hittat i skogen  (läst 3880 gånger)

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
hittat i skogen
« skrivet: 14 maj-07 kl 07:29 »
igår promenerade jag i skogen, där hittade jag två såna här grunkor, de är ganska tunga och har lång sladd.
så, vad är det? (och vad gjorde de i skogen?)

Tompas11

  • Inlägg: 356
    • Västmanland
Re:hittat i skogen
« Svar #1 skrivet: 14 maj-07 kl 19:10 »
Om jag har förstått det rätt så är det alltså en elkabel som är fäst till den blå globen? Sitter det en stickkontakt i andra änden på sladden så är det väl bara att testa med att ansluta den till eluttag och se vad som händer.   :o
If it doesn't work, chrome it!

 

Olofssonskan

  • Inlägg: 241
    • Härjedalen
Re:hittat i skogen
« Svar #2 skrivet: 14 maj-07 kl 19:19 »
Det ser ut som om man kan skruva av fästet på globen. Vad finns inuti ? Är det en kontakt i andra änden ?
//marita
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:hittat i skogen
« Svar #3 skrivet: 14 maj-07 kl 20:12 »
igår promenerade jag i skogen, där hittade jag två såna här grunkor, de är ganska tunga och har lång sladd.
så, vad är det? (och vad gjorde de i skogen?)
Kan det vara någon sorts "uppvärmningskropp" för att förhindra isbildning i vattentråg?
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hittat i skogen
« Svar #4 skrivet: 14 maj-07 kl 20:21 »
Hej!

Vi har på musselodlingen en pump där nivån styrs av grunkor liknande den du hittat. När nivån är låg hänger päronet i sladden och inget händer. När nivån stiger, "välter" päronet, och pumpen startar.  Sedan pumpar den tills det lägre placerade päronet hänger rakt ner. Då stoppar pumpen.
Sitter något slags kontakt inuti, som slår till när den ligger, och från när den hänger (eller tvärt om).

Vad de gör i skogen har jag ingen teori om, och kan ej heller ge någon slagfärdig kommentar om.

Edgar

 

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:hittat i skogen
« Svar #5 skrivet: 14 maj-07 kl 21:21 »
Hej!

Vi har på musselodlingen en pump där nivån styrs av grunkor liknande den du hittat. När nivån är låg hänger päronet i sladden och inget händer. När nivån stiger, "välter" päronet, och pumpen startar.  Sedan pumpar den tills det lägre placerade päronet hänger rakt ner. Då stoppar pumpen.
Sitter något slags kontakt inuti, som slår till när den ligger, och från när den hänger (eller tvärt om).

Vad de gör i skogen har jag ingen teori om, och kan ej heller ge någon slagfärdig kommentar om.

Edgar

 
Ja jag hade också tankarna inne på någon sorts flottör av något slag.

Vad den gör i skogen verkar förbryllande.
Men å andra sidan har jag hittat två fungerande automatiska garagedörrsöppnare komplett med kedjor och hela kittet fem kilometer från närmsta bilväg ::).
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
Re:hittat i skogen
« Svar #6 skrivet: 14 maj-07 kl 21:25 »
hmm, dom har elkabel men ingen stickkontakt, de är även helgjutna så det går inte att öppna och kika utan att fördärva dem.. jag misstänker att Edgar kanske har knäckt nöten, för på dessa grunkor finns en logga "Flygt" om jag googlar på detta namn hittar jag ett företag som just sysslar med pumpanläggningar o dyl. men vad de gjorde i skogen är för mig helt obegripligt, måste vara mil till närmsta damm  ???

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
Re:hittat i skogen
« Svar #7 skrivet: 14 maj-07 kl 21:27 »
Men å andra sidan har jag hittat två fungerande automatiska garagedörrsöppnare komplett med kedjor och hela kittet fem kilometer från närmsta bilväg ::).

 ;D ;D ;D ha ha ha helt fantastiskt

jenses

  • Gäst
Re:hittat i skogen
« Svar #8 skrivet: 14 maj-07 kl 21:30 »
Den är en Nivåvippa, som Edgar rätt gissade.

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:hittat i skogen
« Svar #9 skrivet: 14 maj-07 kl 23:20 »
Jag gissar att det kanske kan vara en s.k. kvicksilverbrytare eller liknande inuti globen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hittat i skogen
« Svar #10 skrivet: 15 maj-07 kl 17:03 »
Jag gissar att det kanske kan vara en s.k. kvicksilverbrytare eller liknande inuti globen.

Kvicksilver, nja. Jag har för mig att kvicksilver i sådana grejer är förbjudet sedan massor av år. Det är nog en annan konstruktion.

Edgar

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hittat i skogen
« Svar #11 skrivet: 15 maj-07 kl 17:05 »
Nu har jag det!

Nivåvippor är felstavat, det måste vara nivå-VIPOR, och vipor uppehåller sig ju i skogen!

Edgar

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Re:hittat i skogen
« Svar #12 skrivet: 15 maj-07 kl 18:57 »
Kvicksilver, nja. Jag har för mig att kvicksilver i sådana grejer är förbjudet sedan massor av år. Det är nog en annan konstruktion.

Edgar


Man vet ju förstås inte hur länge det legat i skogen eller hur gamla dessa var när dom "tappades".
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:hittat i skogen
« Svar #13 skrivet: 15 maj-07 kl 20:02 »
Kvicksilver, nja. Jag har för mig att kvicksilver i sådana grejer är förbjudet sedan massor av år.
Det är att ta i, kvicksilver har varit förbjudet i nivåvippor sedan 1996, om jag inte minns fel, så det är inte jättelänge sen.
eskiLator, lämna in dom på det ställe i kommunen där man tar hand om farligt avfall.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hittat i skogen
« Svar #14 skrivet: 15 maj-07 kl 20:10 »
När vi byggde om en fabrik i början av 1980-talet var det tal om nivåvippor, och redan då var de fabrikat vi tittade på kvicksilverfria.  Därav mitt uttryck massor av år.  Jag vidhåller att jag tror det är en annan konstruktion.

Edgar

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
Re:hittat i skogen
« Svar #15 skrivet: 16 maj-07 kl 20:26 »
Det är att ta i, kvicksilver har varit förbjudet i nivåvippor sedan 1996, om jag inte minns fel, så det är inte jättelänge sen.
eskiLator, lämna in dom på det ställe i kommunen där man tar hand om farligt avfall.

nej gubevars, jag skall nog hitta ett användningsområde till dem, kanske ett elektroniskt musikinstrument?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:hittat i skogen
« Svar #16 skrivet: 16 maj-07 kl 22:03 »
Ljudnivå och tonhöjd?

Edgar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser