Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Valais blacknose sheep  (läst 31866 gånger)

Alces alces

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
Valais blacknose sheep
« skrivet: 10 nov-13 kl 19:05 »
Någon som vet om dom finns i Sverige?

nysse

  • Inlägg: 307
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #1 skrivet: 11 nov-13 kl 10:51 »
Finns racen Valais Blacknose-sheep här i Sverige ?

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #2 skrivet: 11 nov-13 kl 10:54 »
nej! har kollat upp med att importera.skulle bli väldigt dyrt.sen är det en jäkla lång karantän osv osv
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Alces alces

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #3 skrivet: 11 nov-13 kl 21:04 »
Hur dyrt skulle det bli?

Håller också på att kolla på import nu. Tror att dom skulle trivas bra i Jämtland :)

Alces alces

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #4 skrivet: 11 nov-13 kl 21:05 »
Kollade förresten med svenska fåravelsförbundet och dom hade inga uppgifter på att rasen fanns i sverige.

Kilaklippan

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
Valais Blacknose
« Svar #5 skrivet: 13 nov-13 kl 20:05 »
Jag har länge letat efter Valais Blacknose i Sverige, jag har tyvärr inte hittat någon som varken säljer av eller innehar rasen. Så innan jag vänder mig till en uppfödare utomlands så vill jag göra ett sista försök här. Alla tips om någon som vet någon eller som själv har Valais Blacknose/Walliser Schwarznasen på sin gård tar jag tacksamt emot.

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Valais Blacknose
« Svar #6 skrivet: 13 nov-13 kl 20:12 »
finns inte i sverige ännu
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

bonnkärring

  • Inlägg: 381
  • livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #7 skrivet: 13 nov-13 kl 20:13 »
tog kontakt med en kvinna i tyskland ang.dom här fåren.
norge o danmark ska få importera före.
finns tydligen inte så många heller
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Kilaklippan

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Valais Blacknose
« Svar #8 skrivet: 13 nov-13 kl 20:19 »
 :(

Jag har nästan förstått det, men så fick jag höra ryktas om att en man i Småland skulle ha.

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Valais Blacknose
« Svar #9 skrivet: 13 nov-13 kl 21:38 »
Innan du tar kontakt med någon utomlands bör du ha kontaktat Svenska Djurhälsovården.
Man skall alltid ha i minnet att fotröta, stora löpmagmasken, maedi-visna och en massa annan skit har kommit hit med importdjur. Elände som vi nu har att dras med i kanske all framtid.....bara för att någon tyckte det var roligt att importera några avelsdjur...
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #10 skrivet: 13 nov-13 kl 22:19 »
Varför vill du ha Valais blacknose? Kan du berätta lite mer om rasen?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #11 skrivet: 14 nov-13 kl 02:52 »
Jag har sammanfogat två trådar om samma fårras.
                             Mvh
                         Moderator Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Halte

  • Gäst
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #12 skrivet: 15 nov-13 kl 19:24 »
Varför vill du ha Valais blacknose? Kan du berätta lite mer om rasen?
Det räcker ju med att se dem så har man ju svaret på varför..

Jag skulle lätt och ledigt slänga ut 50 000-70 000 för att få hem en liten besättning.. Har bett lite tysktalande vänner kolla runt efter någon besättning.. bara hoppas

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #13 skrivet: 16 nov-13 kl 00:46 »
Jo visst gör det. Jag vill också ha några nu när jag kolla bilder men jag kan inte betala varken 50 eller 70 000 för några får. :'(
Vad jag har hittat så verkar den inte vara så vanlig...? Dom är stora. Används rasen inom köttproduktion någonstans??

Halte

  • Gäst
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #14 skrivet: 16 nov-13 kl 08:05 »
De används både som köttdjur och pälsdjur. Vad jag förstått främst tämligen lokalt i Schweiz.
Jag skulle kunna tänka mig att lägga ut en ganska stor summa om jag kunde få med en flock på minst 10 hondkur plus 3-4 obesläktade baggar samtidigt. Det borde inte vara några problem att sälja livdjur under några år sedan för att få tillbaka de pengarna

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #15 skrivet: 16 nov-13 kl 17:57 »
Var inne på det där själv ett tag, men eftersom Schweiz inte är med i EU, så blev det jäkligt bökigt. Jag beställde papper från jordbruksverket om import av får, det här var ju några år sedan, så jag kommer inte ihåg vad det var som fick mig att strunta i det. Men jag vet att du inte kommer att få sälja några djur på ett visst antal år.
Ber om ursäkt för att jag är så diffus, men minnet är kort ibland.
Tycker du ska kolla noga vad som krävs innan du jobbar vidare på saken, så slipper du eventuella besvikelser.

ha det/ Tomas

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #16 skrivet: 16 nov-13 kl 19:07 »
Jag får be om ursäkt rakt av för mina åsikter... :-[
 Men detta är en tanke som slagit mig ofta!
Varje gång jag stöter på detta... Någon ser en "söt" ras, eller något som är annorlunda, så vill man importera rasen och räknar kallt med att man kan sälja livdjur och få tillbaka kostnaden. >:D

Men vad får det för effekt få den övriga fårpopulationen ??? ::) Vilka sjukdomar tar vi inte in i Sverige på detta sätt ??? >:D

Det enda schyssta sättet att ta in en  ras, är som det gjordes med Dorperrasen. Embryon-transfer. På det viset för man inte över någon smitta till resten av "Får-Sverige".

Att importera nya raser till Sverige är lite som att ägna sig åt Pyramidspel. De som är först tjänar pengar, men de som kommer senare betalar bara....
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

queer

  • Inlägg: 195
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #17 skrivet: 16 nov-13 kl 19:25 »
Vallhunden har helt rätt ... så ursäkter behövs inte.

Och pyramidspelet upprepas så snart det kommer fram en ny allmogeras ...

Skulle inte tro att så många betalar listpriser för värmlandsfår idag ...

Halte

  • Gäst
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #18 skrivet: 17 nov-13 kl 00:17 »
Trams.. sjukdomar?  Det är ju karantän och en jävla massa tester så det ska ju vara helt ok, Sverige är ju inte direkt kända för att ta i i underkant när det kommer kontroller och myndighetsutövning.

Och inhemska raser med mera.. man kan inte tvinga folk att gilla raserna.
Det finns då många roliga raser av olika djur och jag tycker bara det är kul om folk tar in olika sorter så att man lättare kan hitta "sin" ras.

Fina exempel är ju Dexter för kor och boergetter för getter. . Nej, lite mindre svensk tråkighet kommer göra susen inom fårvärlden

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Valais blacknose sheep
« Svar #19 skrivet: 17 nov-13 kl 10:00 »
För min del tycker inte jag att Stora Magmasken, Nematodius Battus och Fotröta livar upp fårhållningen speciellt mycket... >:D Roligare kan man ha!!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser