Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dött plommonträd?  (läst 3193 gånger)

beca2

  • Inlägg: 5
    • Uppland
Dött plommonträd?
« skrivet: 06 aug-18 kl 11:24 »
Vi har ett Viktoriaplommonträd sedan ca. 5 år. Det har en del år givit riklig skörd. I år såg allt bra ut, en massa kart på grenarna, men så tog väl torkan ut sin rätt, mer eller mindre från en dag till en annan skiftade bladen från grönt till gult och föll snabbt av och karten torkade. Nu ser trädet helt torrt och dött ut, men runt roten kommer en massa rotskott och vad jag kan se på bladen så är det plommonskott. Frågan är nu vad jag ska göra, låta trädet stå kvar för att se om det kommer igen till nästa sommar, kapa det nere vid roten och låta ett kraftigt rotskott få växa upp och "ta över" eller ta bort alltihop och plantera något nytt?
Vi hade ett körsbärsträd som något liknande hände med och där fick jag rådet att det var ingen idé att satsa på rotskotten för den goda sorten var inympad på en enklare stam och rotskotten skulle inte bli det man ville ha. Kan det vara så med plommonträdet också?
Har läst något på nätet om en svamp som kan gå över från gran till plommon- och körsbärsträd, och vi har granskog 10 meter från träden. Kan detta ha inverkat? Någon hagelskottssjuka var det inte tal om i varje fall.
Tacksam för tips och råd, vi vill så gärna ha ett plommonträd i trädgården!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dött plommonträd?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-18 kl 11:55 »
Man brukar kunna se var ympen är, ibland väldigt tydligt. På mitt plommonträd går det inte att missa den, cirka 15cm från marken.

Det låter märkligt att torkan skulle tagit plommonträdet för åtminstone mitt har varit extremt torktåligt. Det är fortfarande grönt och fint trots att det står i söderläge mot en svart vägg så det har inte frusit i sommar om man säger så.

Var vintern hård där du bor, mycket tjäle runt plommonträdet? En möjlighet är att den fick mycket rotskador, krafterna räckte för att komma igång på våren men sedan tog det stopp. Det brukar kunna hända, men det är ovanligt att de hinner så långt som till att sätta kart, det brukar vara att löven precis hinner ut och sedan tvärdör dom.

Storpotaten

  • Inlägg: 146
    • Småland
SV: Dött plommonträd?
« Svar #2 skrivet: 06 aug-18 kl 16:00 »
Det är så här med Plommonträd oavsett om det är Torrt eller inte så får alltid träden sin vätska från underjorden ändå,
Blir det mycket Plommonkart så måste man gallra bort minst hälften För plommonträd kan ge väldigt mycket så dom tar Död på sig själva, har råkat ut för detta å flera ja känner med, Så gallra bort mycket kart så överlever ditt plommonträd,

Vilket är bäst ?? Att få Plommon varje år Eller få Mycket plommon ett år å sedan ha ett Dött plommonträd,,

Lycka te mä dina plommon,,
Är en Man som kan Allt Förutom att Inte Föda barn,,

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Dött plommonträd?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-18 kl 16:20 »
Mitt plommonträd gjorde likadant, inte ett löv kvar, trotts att jag satte i flera dagars bevattning när det började gula, lite synd om det har strukit med det får jag väl se i vår.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

beca

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Dött plommonträd?
« Svar #4 skrivet: 06 aug-18 kl 19:03 »
Det är så här med Plommonträd oavsett om det är Torrt eller inte så får alltid träden sin vätska från underjorden ändå,
Blir det mycket Plommonkart så måste man gallra bort minst hälften För plommonträd kan ge väldigt mycket så dom tar Död på sig själva, har råkat ut för detta å flera ja känner med, Så gallra bort mycket kart så överlever ditt plommonträd,

Vilket är bäst ?? Att få Plommon varje år Eller få Mycket plommon ett år å sedan ha ett Dött plommonträd,,

Lycka te mä dina plommon,,
För två år sedan fick vi mycket plommon, förra året inga eftersom det regnade och var kallt när trädet blommade, så det borde ha kunnat hämta sig.

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dött plommonträd?
« Svar #5 skrivet: 06 aug-18 kl 21:18 »
Det kan stå olämpligt så det är dåligt med vatten..
Hur ser er tomt ut?
Är det väldigt torrt?

Om det är så så kan det bara klokt att anlägga en täckodlingabädd som är bortåt trädets krona i omfång, ha gärna en kant/reling så ni får kontroll på täckmatrialet.
Jag byggde en sådan till vårt äppelträd och jag har inte vattnat det en endaste droppe.
Det har regnat en 30 mm sedan maj. Tittade under täckmatrialet som består av blött långt gräs i botten och på toppen ett tjockt lager gräsklipp. Det var ca 20 cm tjockt i våras.
10 cm tjockt häromdagen, så jag la på ytterligare 20 cm.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dött plommonträd?
« Svar #6 skrivet: 09 aug-18 kl 00:14 »
 :D...Viktoria ska vara rotäkta....Vårat är det...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Dött plommonträd?
« Svar #7 skrivet: 14 aug-18 kl 23:56 »
:D...Viktoria ska vara rotäkta....Vårat är det...

Naturligtvis ska plommonträdet Victoria stavas med c inte k....  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser