Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Symaskinsproblem (Håtema Zig Zag)  (läst 3655 gånger)

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Symaskinsproblem (Håtema Zig Zag)
« skrivet: 08 okt-14 kl 14:29 »
Någon som kan något om Håtemas symaskiner? Har ärvt en gammal grön Håtema Zig Zag.
Den verkar fungera som den ska i motor och så, men jag misstänker att jag trär den fel. Det blir inga stygn.
någon som kan hjälpa mig?

aim2free

  • Inlägg: 1
    • Uppland
    • Roland Orre on Technology, Software and Society
SV: Symaskinsproblem (Håtema Zig Zag)
« Svar #1 skrivet: 02 dec-18 kl 03:37 »
Hej, jag har också en sån maskin, köpte begagnad häromåret, men den var tydligen inte bra justerad, fick samma problem som du. Det blev ofta inga stygn och sen hade jag kört sönder stygnplåten vänster sida om nålen, pga någon feljustering.

Jag justerade den i morse. Både zig-zag höger-vänster  positionen som är två justerskruvar under den över avtagbara plattan (den med trådhållare).
Det verkliga problemet som gjorde att jag kört sönder stygnplåten var dock att själva spolsatsen som går fram och tillbaka vid zig-zag sömn låg för långt till vänster. Denna justering finns under maskinen.

Vad gäller stygnplåten så hade den gått sönder på vänster sida av hålet där tråden går igenom., jag hårdlödde dit en bit av ett gem och sedan på med lite mer silverlod och slipade sedan, blev perfekt.

Idag har jag lagat massor av saker, min vinterjacka, min morgonrock, flera av mina verkstadsbyxor (när jag fixar med grova saker därhemma) och skall fortsätta imorgon.
Maskinen är verkligen super, det man saknar är att den inte har mekanismen i en "arm" därför är det lite komplicerat att sy vissa saker, men det går.

Jag ser att du skrev detta 2014 så jag är kanske sent ute, men om du fortfarande vill ha den fixad så kan jag skicka bilder på vad som behöver justeras imorgon (om det är samma som i mitt fall).

jws jws

  • Inlägg: 3
SV: Symaskinsproblem (Håtema Zig Zag)
« Svar #2 skrivet: 01 apr-20 kl 14:41 »
Har du/någon bruksanvisning till symaskinen? Köpte en igår men har samma problem som föregående.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Symaskinsproblem (Håtema Zig Zag)
« Svar #3 skrivet: 01 apr-20 kl 16:18 »
aim2free har inte varit inloggad på detta forum sedan han skrev det förra inlägget i tråden för ett och ett halvt år sedan. Kanske större chans att få kontakt med honom på något av de andra forum han länkar till på sin profil.

Jag bildgooglade på Håtema symaskin (som jag inte har hört talas om förut), jag får en känsla av att det kanske bara har funnits en enda modell som har sålts under det namnet, och den har nog mycket i konstruktionen gemensamt med Singers trampmaskiner från 30-40-talet (t ex liggande skyttel). Kan tänka mig att man kan hitta en del matnyttigt i instruktionsböcker för Singer, som brukar vara lätta att googla fram.

 

jws jws

  • Inlägg: 3
SV: Symaskinsproblem (Håtema Zig Zag)
« Svar #4 skrivet: 03 apr-20 kl 15:44 »
 :) tack jag provar med Singer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser