Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva hund  (läst 30273 gånger)

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #80 skrivet: 01 feb-13 kl 16:47 »
Nej det är reglerat vilka bedövningsmetoder som är lagliga också. Och akuta situationer kan uppstå långt bort från gård och/eller ära och redlighet överlag också.
Det primära måste vara att göra lidandet så litet som mööjligt för djuret, men givetvis ska man i så hög utsträckning som det är möjligt avliva djur på det minst plågsamma, och lagliga, sättet.

Självfallet! Det jag tror många med mig ifrågasätter är om det inte gick att hitta något sätt att bedöva baggen på... Det lät ju som om det skedde hemma på lagårdsbacken. Och då låter det i alla fall i mina öron som att utsätta djuret för oskäligt mycket extra lidande att skära halsen av honom och stå och hålla fast medan han kämpar mot döden.. Lagligheten har jag i det akuta fallet inga som helst åsikter om, utan det är plågsamheten i förfarandet jag reagerar på.

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
SV: Avliva hund
« Svar #81 skrivet: 01 feb-13 kl 18:08 »
Jag undrar vad det egentligen var för akut fel på baggen, den kunde ju tydligen stå på egna ben?
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

W. B

  • Inlägg: 113
    • Danmark
SV: Avliva hund
« Svar #82 skrivet: 01 feb-13 kl 18:44 »
Viktigaste är väl att djuret har haft ett så bra liv som möjligt, att det har fått leva så nära sina instinkter som det är möjligt i jordbruk. Det är svårt att slå in pannbenet på en trafikskadad ren och lillkojan trodde kanske att det är för svårt att bedöva baggen. Ett under förutsättningarna bra liv för djuret är viktigare än de sista två minuterna tänker jag när jag drar upp abborrnätet och de små liven kippar efter andan innan de dör. Är det verkligen svårt att bedöva en bagge med hammare?
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Broberg

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #83 skrivet: 01 feb-13 kl 21:08 »
Baggar lär ju vara tjockskalliga, men borde inte en storslägga i nacken/bakhuvudet funka som akutbedövning?

Sen bör man klart ha en bultpistol om man har sådana djur, men om man nu ändå inte har det så. Och vad är akut? Kanske hela tarmpaketet ligger utanför eller nåt? Bäst att skynda på det hela så gott man kan då, tycker jag.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #84 skrivet: 01 feb-13 kl 21:47 »
Det går alldeles utmärkt att bedöva en bagge med en mellanstor slägga eller sidan av yxan.

Broberg

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #85 skrivet: 01 feb-13 kl 22:14 »
Det går alldeles utmärkt att bedöva en bagge med en mellanstor slägga eller sidan av yxan.

Antog det. Kan ju vara bra att ha koll på sådant om man nu tänker har får utan att ha bultpistol..

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva hund
« Svar #86 skrivet: 17 feb-13 kl 05:58 »
Instämmer. Och det är väl bättre att ta i för mycket, än att riskera att det krävs 2-3 skott?
Mycket bra sagt!

Detta sätt att avliva får är olagligt i Sverige, de måste bedövas först. Lämpligen bedövar man med slaktmask eller skjutvapen.
Också bra sagt.

Jag tycker detta var ett avskyvärt sätt att avliva djur  :o
Djuret kvävs och förblöder långsamt under svår dödsångest och stor smärta ! Inget jag vill utsätta mina djur för.
Dessutom är det tack och lov förbjudet i Sverige och ger fängelse  (:)

RaggarBonden 8)
Fängelse till och med?  Det kan vara bra att veta.

Även jag undrar vad det var för fel på baggen, som inte kunde vänta tills ägaren hunnit skaffa sig nödiga kunskaper eller hjälp med avlivningen.  (En del av lillakojans inlägg antyder att hän lever i en fantasivärld, där djur "ger" sina liv åt oss som är "högre stående".  Om jag missuppfattat det, så låt mig få veta det.)
.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Melsäter

  • Inlägg: 512
  • Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
SV: Avliva hund
« Svar #87 skrivet: 06 jun-13 kl 21:54 »
För att återgå till ursprungsfrågan -

Utan skjutvana: skjut inte!

Se till att få hem veterinär. Det kostar mer men är värt investeringen. Om hunden är mycket skygg, se till att veterinären träffat hunden ett par gånger innan det blir aktuellt. Om du bor i Sörmland eller Stockholm kan jag tipsa om utmärkta veterinärer.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

hånung

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #88 skrivet: 06 jun-13 kl 23:41 »
För att återgå till ursprungsfrågan -

Utan skjutvana: skjut inte!

Se till att få hem veterinär. Det kostar mer men är värt investeringen. Om hunden är mycket skygg, se till att veterinären träffat hunden ett par gånger innan det blir aktuellt. Om du bor i Sörmland eller Stockholm kan jag tipsa om utmärkta veterinärer.
Om du inte har skjut vana så be en vän som har  då allt sker ögonblicklig  istället för allt vad vett inne bär .

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avliva hund
« Svar #89 skrivet: 07 jun-13 kl 08:45 »
Skjutvana och jävligt starka nerver.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

hånung

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #90 skrivet: 07 jun-13 kl 08:50 »
Skjutvana och jävligt starka nerver.

/M
Tror du det är bättre nerver när man ska köra hem från vett med den död hund med allt va det inne bär .

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avliva hund
« Svar #91 skrivet: 07 jun-13 kl 08:57 »
Jag har provat båda...

Ja. Läs ovan.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

hånung

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #92 skrivet: 07 jun-13 kl 09:16 »
Ja då det har ja med så ja före drar en snabb död hemma vid  än att  sitta och våndas hos en vett och dessutom behöva köra hem sen.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: Avliva hund
« Svar #93 skrivet: 07 jun-13 kl 09:52 »
Det är aldrig roligt...
Jag kunde ju inte heller ta hunden till vet. Mest för att hon var så rädd för dem. (smart hund).

Det bästa är helt klart att hitta en vet som gör hembesök.

Grina som ett barn gör man oavsett.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

hånung

  • Gäst
SV: Avliva hund
« Svar #94 skrivet: 07 jun-13 kl 09:57 »
Det är aldrig roligt...
Jag kunde ju inte heller ta hunden till vet. Mest för att hon var så rädd för dem. (smart hund).

Det bästa är helt klart att hitta en vet som gör hembesök.

Grina som ett barn gör man oavsett.

/M
Så sant  men man får skärpa till sig  under  värvet med avlivning .

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Avliva hund
« Svar #95 skrivet: 10 jun-13 kl 21:55 »
Om TS ej kan skjuta själv med säkerhet kanske du har en vän eller granne som kan det?

Själv jobbar jag på en klinik så för mig är det inget konstigt att avliva med spruta, hellre det än skott (särskilt för min skotträdda hund, vill inte att hon ska höra ett skott sin sista millisekund i livet). Men alla är vi olika.
Så länge det går till på ett för djuret bra sätt så spelar det ingen roll hur man gör tycker jag. Den som avlivar ska veta vad den sysslar med, punkt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser