Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "markbundna" raser  (läst 3890 gånger)

malines

  • Gäst
"markbundna" raser
« skrivet: 29 mar-09 kl 10:55 »
Hej!

Vilka raser är inte så benägna att flyga?

Är ute efter en tålig lantras som håller sig på marken  ;)

sallyomolly

  • Gäst
SV: "markbundna" raser
« Svar #1 skrivet: 29 mar-09 kl 17:36 »
lantras vet jag inte men silkes är ju bra för de kan ju inte flyga. Mina orpington håller sig oftast i marknivå.


Margit

  • Gäst
SV: "markbundna" raser
« Svar #2 skrivet: 29 mar-09 kl 17:42 »
Dvärgkochin  :-* är ju ingen lantras, men väldans markbunden.

Cecilia i Hillsjöstrand

  • Inlägg: 432
  • Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: "markbundna" raser
« Svar #3 skrivet: 29 mar-09 kl 17:44 »
Brahma borde väl också vara markbunden? Ingen lantras det heller dock.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "markbundna" raser
« Svar #4 skrivet: 29 mar-09 kl 19:13 »
Jersey jätte är världens största ras och den är för tung för att flyga. Man får inte sätta sittpinnarna högre än 60 cm, annars kommer de inte upp.

I allmänhet tror jag man kan säga att ju större ras, desto sämre flygförmåga.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

malines

  • Gäst
SV: "markbundna" raser
« Svar #5 skrivet: 29 mar-09 kl 20:04 »
Orpington verkar väldans trevliga tycker jag... Hur tåliga är de?

sallyomolly

  • Gäst
SV: "markbundna" raser
« Svar #6 skrivet: 29 mar-09 kl 20:13 »
sävliga trevliga trädgårdshöns, lite tröga, det är det som är charmen med dem. Vet inte hur du menar med tåliga men mina brukar gå ute länge på året utan problem

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "markbundna" raser
« Svar #7 skrivet: 29 mar-09 kl 21:03 »
Lantraser kan flyga, men trivs ändå bäst på marken.   Skaffa svarthöns, om du inte kan få tag på en skånsk purrhöna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "markbundna" raser
« Svar #8 skrivet: 29 mar-09 kl 21:13 »
Orpington verkar väldans trevliga tycker jag... Hur tåliga är de?


De beskrivs som både "tåliga" och "köldtåliga" i Henderson's Chicken Breed Chart: http://www.ithaca.edu/staff/jhenderson/chooks/chooks.html#n (bläddra ner till bokstaven O så hittar du dem). Jag har även läst att de är bra om man inte har plats för en stor utegård; eftersom de är så sävliga så kräver de inte så mycket utrymme att röra sig på.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "markbundna" raser
« Svar #9 skrivet: 29 mar-09 kl 21:14 »
En fågel är i de flesta fall skapt för att kunna flyga, en höna ska kunna flyga upp på pinne och rädda sig vid problem. Höns flyger sällan, det är inget problem med detta.  Jag är förvånad över att man får vingklippa.

Det må ej göra ont, men det inskränker onödigt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

malines

  • Gäst
SV: "markbundna" raser
« Svar #10 skrivet: 29 mar-09 kl 22:16 »
De beskrivs som både "tåliga" och "köldtåliga" i Henderson's Chicken Breed Chart: http://www.ithaca.edu/staff/jhenderson/chooks/chooks.html#n (bläddra ner till bokstaven O så hittar du dem). Jag har även läst att de är bra om man inte har plats för en stor utegård; eftersom de är så sävliga så kräver de inte så mycket utrymme att röra sig på.


Men nu kommer de ju ha 0,8 hektar att såsa runt på! Utomhusytan är inget problem alls....
Men tåliga och köldtåliga känns bra, jag vill ha motståndskraftiga höns som klarar av en regnig sommar utan att bli sjuka.

------------------

Vingklippning känns främmande för mig. Dels för att jag vill slippa allt "extra", dels för att det känns lixom... fel bara.

För att förtydliga mig själv så är jag ute efter en ras som man inte behöver pyssla om, men gärna kan pyssla med  :)  Förstår ni skillnaden?
Det är oxå viktigt att de är stora så de klarar sig undan katterna, och att de håller sig innom inhägnaden då marken jag kommer att plantera på ligger 200 m ifrån huset jag bor i. Jag kommer med andra ord att ha koll, men inte stenkoll...

Levis.krok

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: "markbundna" raser
« Svar #11 skrivet: 29 mar-09 kl 22:32 »
i allmänhet så är det de stora raserna som flyger minst. de stora raserna är uppdelade i tunga och lätta raser. lätta raser är tex. leghorn, paduan och fönix. tunga raser är tex. brahma, faverolle, sussex, kochin med mera.
altså bör du välja en tung ras om du vill att de inte ska flyga så mycket

malines

  • Gäst
SV: "markbundna" raser
« Svar #12 skrivet: 29 mar-09 kl 22:41 »
i allmänhet så är det de stora raserna som flyger minst. de stora raserna är uppdelade i tunga och lätta raser. lätta raser är tex. leghorn, paduan och fönix. tunga raser är tex. brahma, faverolle, sussex, kochin med mera.
altså bör du välja en tung ras om du vill att de inte ska flyga så mycket

Ok. Behöver jag tänka på sån´t som jag tänker på i hundvärlden, att det finns sönderavlade raser som inte mår bra pga storlek eller utseende?

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: "markbundna" raser
« Svar #13 skrivet: 29 mar-09 kl 23:20 »
Om du väldans gärna vill ha just en lantras så tycker inte jag att mina blommehöns flyger mer än de andra, visserligen kan det ju vara så också att de anpassar sig till varandra... men de är tåliga och fina och sociala trevliga djur, i fina färger.

Vill du att dina höns ska värpa bra eller kunna ruva fram egna kycklingar? Blommorna värper bra tycker jag, men det sägs att de är sämre på att ruva, mina har inte gjort någon antydan åt det hållet ens...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

malines

  • Gäst
SV: "markbundna" raser
« Svar #14 skrivet: 30 mar-09 kl 00:37 »
Om du väldans gärna vill ha just en lantras så tycker inte jag att mina blommehöns flyger mer än de andra, visserligen kan det ju vara så också att de anpassar sig till varandra... men de är tåliga och fina och sociala trevliga djur, i fina färger.

Vill du att dina höns ska värpa bra eller kunna ruva fram egna kycklingar? Blommorna värper bra tycker jag, men det sägs att de är sämre på att ruva, mina har inte gjort någon antydan åt det hållet ens...

Poängen med just lantraser är att jag fått för mig att de är friskare och mindre genetiskt trasiga än andra "rashöns" men säg gärna emot mig om jag har fel!!!

Eftersom hönorna mest ska fungera som ett trevligt och nyttigt inslag i fruktträdgården (ur ngt slags symbiostänkande) är det inte så viktigt med varken värpandet eller ruvandet, men mkt ägg är givetvis ett plus...

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: "markbundna" raser
« Svar #15 skrivet: 30 mar-09 kl 08:12 »
Jag har aldrig haft problem med att mina Hedemoror flyger.

De är friska, lugna, stannar på marken, är vackra att se på och om man har genbank får man nöjet att bevara en oförädlad lantras men alla sina naturliga beteenden kvar.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Levis.krok

  • Inlägg: 46
    • Västergötland
SV: "markbundna" raser
« Svar #16 skrivet: 01 apr-09 kl 22:07 »
rashöns är inte vad jag vet sönderavlade. har ställ ut i några år och har flera olika raser och jar har aldrig sett eller hört om några med defekter eller "fel" . men detta beror ju lite på hur man ser det , tex ruvar ju inte vissa raser ( även vissa lantraser) och de i sej är ju en typ av deffekt som försvunnit i avel. en annan sak är att vissa raser har svårare att para sig, ofta stora Å tunga raser. men vill han inte ha kycklingar så gör det ju inte så mkt  :P   .
faverolle, brahma och stor kochin är mina favorit raser. de är stora, lugna, snälla och flygeråflaxar inte särskilt mycke.
mina faverolle går i en box som bara är 130cm hög och de har aldrig tagit sej ut  :)
lycka till med de blivande hönsen  :D

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: "markbundna" raser
« Svar #17 skrivet: 01 apr-09 kl 22:27 »
Jag har för mig att friserade höns och silkeshöns är lite mindre tåliga mot väder och vind p g a deras fjäderdräkt, på sätt och vis kan man ju säga att det är en framavlad "defekt".
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

malines

  • Gäst
SV: "markbundna" raser
« Svar #18 skrivet: 01 apr-09 kl 22:30 »
Jag har för mig att friserade höns och silkeshöns är lite mindre tåliga mot väder och vind p g a deras fjäderdräkt, på sätt och vis kan man ju säga att det är en framavlad "defekt".

Jo, men det är lite sån´t som jag tänker på... Men det kanske bara är skitsnack? Jag har ingen koll, men i andra trådar hävdas det ju att silkeshönsen ska vara lika friska... ??? ??? ???

malines

  • Gäst
SV: "markbundna" raser
« Svar #19 skrivet: 01 apr-09 kl 22:31 »
Jag har aldrig haft problem med att mina Hedemoror flyger.

De är friska, lugna, stannar på marken, är vackra att se på och om man har genbank får man nöjet att bevara en oförädlad lantras men alla sina naturliga beteenden kvar.

Hur högt stängsel har du?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare
GE202, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser