Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rimligt pris för jaktarrende?  (läst 25990 gånger)

bärplockerskan

  • Inlägg: 78
    • Uppland
Rimligt pris för jaktarrende?
« skrivet: 23 sep-12 kl 10:56 »
Min gamla pappa arrenderar ut jakten på sina ca 50 ha till en jägare för 500:- per år. Han jagar nog mest älg och rådjur. Det har varit samma pris i många år. Är det ett rimligt pris i södra Hälsingland, Gävleborgs län? Råkade vara med när han kom och betalade och fick ett intryck av att även jägaren själv tyckte att det var lite lågt.

Själv skulle jag helst slippa ha några jägare på mitt skogsskifte som är mindre och där sommarstugan ligger. Kan man bara säga upp jakten? Det är ett jaktlag som arrenderar. Jag är ganska säker på att det ingår i ett jaktvårdsområde. De betalar till pappa och det är fråga om några hundralappar per år.
Jag vill inte behöva ta hänsyn till att det pågår jakt på min mark, särskilt inte som det ger så lite pengar, men en i jaktlaget har hjälpt till en hel del hos mina föräldrar tidigare, så det finns även en del tacksamhetsskuld att ta med i beräkningen.

 

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Rimligt pris för jaktarrende?
« Svar #1 skrivet: 23 sep-12 kl 11:07 »
jag arrenderar ut älgjakten, men de får inte skjuta på min mark, det går alldeles utmärkt med den lösningen. Det är bara ca 6 ha och jag får 500 kr/år. Jag tror det viktigaste för jaktlaget är att om jag inte arrenderar ut finns risken att skadad älg springer in på min mark, o då står de där....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

anders50

  • Gäst
SV: Rimligt pris för jaktarrende?
« Svar #2 skrivet: 23 sep-12 kl 11:33 »
jag arrenderar ut älgjakten, men de får inte skjuta på min mark, det går alldeles utmärkt med den lösningen. Det är bara ca 6 ha och jag får 500 kr/år. Jag tror det viktigaste för jaktlaget är att om jag inte arrenderar ut finns risken att skadad älg springer in på min mark, o då står de där....

OT..men det behöver de inte bry sig om då du bara lär få kalvjakt i tre dagar. Efter de dagarna så får de hämta älgar där. Såvida det inte gäller en kalv de där tre dagarna då du har jakttid, då får du ta den.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Rimligt pris för jaktarrende?
« Svar #3 skrivet: 23 sep-12 kl 11:39 »
Hej!

Många av svaren på dina frågor beror nog på hur formell man ska vara. Finns det ett arrendeavtal? I så fall regleras allt där och man får säga upp avtalet och göra ett nytt, eller ändra det befintliga om parterna är överens. Finns inget avtal kan man ändra villkoren bara genom att meddela att nu gäller följande...

I praktiken är det kanske inte så lätt eftersom det ofta finns "så har vi alltid gjort" med i spelet och man vill stå på god fot med sina grannar. Det enklaste är kanske att du först talar med pappa din så att ni är överens om vad ni önskar, speciellt då angående området kring din stuga. Sen får ni prata med jaktlaget, påpeka att arrendet legat still länge och att ni tycker det är dags att höja samt som bokeliden skrev göra så att de inte får jaga vid din stuga.

Jag tycker att 10 kr/ha låter väldigt lite i det området. Har du nån granne som också arrenderar ut kan du ju kolla vad de tar eller så diskuterar ni med jaktlaget. I skåne finns de som betalar 500 kr/ha, kring Kramfors vet jag ett jaktlag som betalar 20 kr/ha.

Vänligen
Jens


Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Rimligt pris för jaktarrende?
« Svar #4 skrivet: 23 sep-12 kl 12:16 »
Jag har mark i södra Halland som jag arrenderar ut för 250 kr/hektar dvs 5000 kr för 20 hektar. Jag frågade jägaren om vilket pris han ville betala och han tyckte 5000 kr var lämpligt och då ingår rådjursjakt och vildsvinsjakt men inte älg eller räv. Fågeljakt och harjakt har vi inte nämnt i arrendekontraktet.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: Rimligt pris för jaktarrende?
« Svar #5 skrivet: 28 sep-12 kl 13:54 »
Arrendet beror som du ser på väldigt många olika saker. Hur marken är, var den är belägen,  vad det finns för vilt och hur tillgången är osv. Jag känner till en del som arrenderar ut billligare än nödvändigt just för att det är pålitligt folk som arrenderar, såna som tar hand om viltstammarna och som de är angelägna om att behålla som arrendatorer. Själv är jag med i ett jaktlag på 25 personer i Dalsland och vi arrenderar totalt 1000 hektar. Vi betalar 3500 kr per man och år dvs knappt 90 kr per hektar och år och då har vi all jakt.
Men som du säger så finns det ju mer att väga in som att dina föräldrar har haft god hjälp av folk i jaktlaget och det ju en trygghet i att veta att behövs det hjälp så finns det folk att fråga, När de har ett så billigt arrende tror jag knappt de nekar om de blir tillfrågade (inom rimlighetens gränser givetvis)
« Senast ändrad: 28 sep-12 kl 13:57 av Kapsyl »

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Rimligt pris för jaktarrende?
« Svar #6 skrivet: 29 sep-12 kl 16:58 »
Min gamla pappa arrenderar ut jakten på sina ca 50 ha till en jägare för 500:- per år. Han jagar nog mest älg och rådjur. Det har varit samma pris i många år. Är det ett rimligt pris i södra Hälsingland, Gävleborgs län? Råkade vara med när han kom och betalade och fick ett intryck av att även jägaren själv tyckte att det var lite lågt.

Själv skulle jag helst slippa ha några jägare på mitt skogsskifte som är mindre och där sommarstugan ligger. Kan man bara säga upp jakten? Det är ett jaktlag som arrenderar. Jag är ganska säker på att det ingår i ett jaktvårdsområde. De betalar till pappa och det är fråga om några hundralappar per år.
Jag vill inte behöva ta hänsyn till att det pågår jakt på min mark, särskilt inte som det ger så lite pengar, men en i jaktlaget har hjälpt till en hel del hos mina föräldrar tidigare, så det finns även en del tacksamhetsskuld att ta med i beräkningen.

. Du kan ju givetvis säga upp arrendet, det kan man alltid göra. Det kan ju vara så att "hjälpen" är en del av arrendet och då kan det fort vara värt rätt mycket. Mm du vill ha en fingervisning om vad jakten kostar i området kan du ringa något större skogsbolag och kolla vad dom tar. Men 500 kr är väldigt lågt (10 kr/ha). Detta är lite mer än vad jakten kostar i södra Lappland

wallraff

  • Gäst
SV: Rimligt pris för jaktarrende?
« Svar #7 skrivet: 12 nov-12 kl 08:40 »
På mitt senaste arrende (200 ha) var priset noll och intet. Enda kravet är att jag skall dela eventuella älgar som skjuts med markägaren.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Rimligt pris för jaktarrende?
« Svar #8 skrivet: 02 aug-18 kl 10:35 »
Vi har blott sju hektar i Sörmland o får 1 000 kr inkl moms. Då har vi ju bostället på en del av det. Brukar man räkna bort det eller räknas det in eftersom hela arealen ligger till grund för jaktlagets vilttilldelning? På sikt skulle vi i så fall kunna höja till 1 400 kr, dvs 200 kr/ha, vilket verkar vara ett grovt snitt i länet att döma av https://www.hittajakt.se/prisstatistik-jaktmarker.
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, magtob, Fiaaa, Gröfre Slissing, Mathias Lundgren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser