Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skaffa mjölkget  (läst 6207 gånger)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
skaffa mjölkget
« skrivet: 06 jun-04 kl 21:54 »
Hej!
Är nystartad "lantis" i sydöstra småland sen 1 1/2 år sen med odlingar, höns, kaniner och katter. Vill gärna vara självförsörjande på mjölk till oss och katterna. Funderar på att skaffa get. Kan ni tipsa mej om lämplig ras och hur jag börjar. Hur smakar getmjölk? Vi har ett tunnland mark men gott om sly - räcker det som betesmark? Vi kan dessutom byta till oss hö från en granngård.
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Camilla

  • Gäst
Re:skaffa mjölkget
« Svar #1 skrivet: 10 sep-04 kl 22:57 »
Kan ni tipsa mej om lämplig ras och hur jag börjar.


Vill du ha "husbehovsget" så varför inte kontakta föreningen Allmogegeten och kanske skaffa göingegetter eller jämtgetter. Då får du förutom nöjet att vara getägare även glädjen att hjälpa till och bevara en gammal ras! :)

Adresser, telenr osv till Föreningen Allmogegeten finns på http://www.alternativ.nu/lantrasforum/sida5.html

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Dom stångas!
« Svar #2 skrivet: 11 sep-04 kl 09:24 »
Hej Camilla!
Precis vad jag redan gjort! Skaffat en get- och en bockkilling av rasen Göingeget. Dom är väldigt busiga men fantastiskt sociala. Enda problemet har vi med att dom gärna vill stånga oss, ibland på lek men ibland mer allvar. Jag brukar daska till dom på sidan av nosen eller frambenen när dom gör det, men jag vet inte riktigt om det hjälper. Vi har haft dom i en månad och dom är 4,5 (bocken) och 5,5 (geten) månader gamla. Dom går tillsammans för att det ska bli killingar så småningom.
Har du eller någon annan något tips att ge?
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Camilla

  • Gäst
Re: Dom stångas!
« Svar #3 skrivet: 11 sep-04 kl 10:28 »
Men vad roligt att du skaffade göingegetter Monika! Det har vi också! :)

Jag har inte några särskilda tips vad gäller stångandet, antar att det är som med hundar - vissa är mjuka till sättet och då räcker det att bara visa att det är fel att stångas, andra är lite tuffare och dom får man ta till lite tuffare tag mot. Jag har hört tips som t ex att dra omkull bocken och lägga sig över honom när han försöker stångas - om det hjälper vet jag däremot inte. Hur som helst så är det ju bra om man kan få bukt med stångandet innan dom blir för stora och starka...
Själv haltar jag faktiskt runt här idag efter att ha fått en rejäl smäll i knävecket av vår knappt årsgamla bock. Han fick "glädjefnatt" i hagen igår och kom galopperande mot mig i full karriär. Tyvärr hann han inte stanna i tid...  Inget ont menat från hans sida, bara dåliga bromsar! :P Men det kan ta illa det också, när de börjar bli lite tyngre.

Du skriver att du har bocken och geten tillsammans och att de är 4,5 resp. 5,5 månader gamla. Jag har nyligen läst en artikel om getternas könsmognad i senaste numret av Heidrun (Föreningen Allmogegetens tidning). Där skriver Ronny Olsson (som brukar titta in här på forumet också  - hallå, Ronny!) att eftersom getter blir könsmogna vid ca 3-4 månaders ålder bör man hålla bock- och getkillingar åtskilda från det att de är 3-4 mån tills de är 8-9 månader gamla, för att undvika att getterna får killingar innan de vuxit färdigt (risk för bl a kalkbrist/benskörhet). Det kanske är något att tänka på?

Camilla
« Senast ändrad: 11 sep-04 kl 10:33 av Camilla »

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:skaffa mjölkget
« Svar #4 skrivet: 11 sep-04 kl 11:56 »
Kul att du oxå har Göingegetter!

Jag misstänker att den tidigare ägaren inte brytt sig om att markera att stångning inte är tillåtet, men det är inget stort problem. Några blåmärken hittills bara... Så fort man markerar att det är fel slutar dom direkt. Men sen provar dom om det kanske är ok nästa dag!

Jag tror att en hel del av det är lek och bus. Dom blir vilda av glädje när vi kommer in i hagen och vill busa med oss oxå!

Mina största funderingar kring detta är hur det ska gå att mjölka henne! Dessutom har vi problem med att klippa klövarna på dom. Hur gör du?

Jag har läst att det är lagom att betäcka vid 6 månaders ålder, men det verkar tydligen vara delade meningar om detta.

Hur länge har du haft getter?

Monika

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Camilla

  • Gäst
Re:skaffa mjölkget
« Svar #5 skrivet: 17 sep-04 kl 14:02 »
Mina största funderingar kring detta är hur det ska gå att mjölka henne! Dessutom har vi problem med att klippa klövarna på dom. Hur gör du?

Jag har läst att det är lagom att betäcka vid 6 månaders ålder, men det verkar tydligen vara delade meningar om detta.

Hur länge har du haft getter?


Jag är själv alldeles ny på det här med getter, vi fick hem våra i maj, så jag kan inte särskilt mycket, men jag försöker läsa på så mycket jag bara kan för att slippa göra alla misstagen själv.... 8) Kul att det finns fler getägare här att byta erfarenheter med!

Klippa klövar kan väl vara lite trixigt... jag har bara behövt putsa lite på våra getters klövar än så länge, och har då använt en vanlig, vass sekatör.  Det finns en hel del att läsa om getter på nätet om man söker på engelska sidor, på svenska verkar nästan inte finnas någon som helst fakta om getter. Synd!  :-\

På den här sidan finns lite instruktioner + bilder på klövklippning:
http://fiascofarm.com/goats/hoof-trim-rf.htm

Här finns en del artiklar om "fotvård" på getter:
http://www.goatworld.com/articles/feet/

Prova annars att söka på goat och "hoof care" på t ex google!

Min tanke angående mjölkning (min get mjölkar inte just nu, men förhoppningsvis till våren) är att vänja geten vid att bli hanterad i största allmänhet. Det kanske även kunde vara bra att vänja dem vid att stå uppbundna? Jag brukar ta en liten stund med getterna varje kväll (vi tar in dem på nätterna) då jag t ex tar några tag med "piggborsten" på dem, pillar lite på fötterna och myser i största allmänhet.  :-*

Camilla


« Senast ändrad: 17 sep-04 kl 14:29 av Camilla »

krylla

  • Inlägg: 36
    • Närke
Re:skaffa mjölkget
« Svar #6 skrivet: 14 feb-05 kl 00:08 »
På getgården jag var på i Lettland (och de bedrev EU-avel) höll hårt på att de skulle vara minst ett år gamla när de släpptes tillsammans med en bock första gången. Annars blir de mindre än de skulle blivit annars, slutar växa (som vi människor gör om vi får barn väldigt tidigt) och de får små små spenar i början som är väldigt jobbiga att mjölka. Men de växer till sig åren senare, men just där första året. Men det går väl att tumma på månaderna, man får väl se själv hur man tycker de ser ut och vad som är lämpligast.

Lusa

  • Gäst
Re:skaffa mjölkget
« Svar #7 skrivet: 14 feb-05 kl 01:54 »



kobbe
Ett bra tips att lära av såna mindre önskvärda beteenden är att ta med en vattenspruta när du ska in till getterna.
Och när den är på väg och ska stångas så ger du den en stråle iskallt vatten rätt på nosen. Den kommer troligen själv välja att inte prova på det fler gånger, eller efter ett par gånger med det plötliga obehaget.

Det effektivaste sättet att träna ett djur eller att bli av med beteenden som inte är önskvärda är att låta djuret välja själv och lära sej själv. Inte att vi tillrättavisar eller bestraffar.

Prova, det kommer säkerligen funka förvånansvärt bra!  :)
« Senast ändrad: 14 feb-05 kl 01:54 av Lusa »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser