Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Upphöjda odlingsbänkar  (läst 1626 gånger)

Maissan

  • Inlägg: 56
    • Södermanland
Upphöjda odlingsbänkar
« skrivet: 18 apr-15 kl 21:19 »
Förra året var 1:a året när växthuset stod klart, så fyllde jag två odlingsbänkar ca 60 cm höga med ny köpt planteringsjord i säckar. Jag hade tomater i en o gurka i den andra. Nu undrar jag hur jag enklast o billigast tillför näring till dessa bänkar för årets plantor som blir det samma. Jag behöver väl inte byta ut all jord? Nu efter vintern ser ju jorden alldeles torr o dö ut, men så illa är det väl inte?

chara

  • Inlägg: 193
    • Uppland
SV: Upphöjda odlingsbänkar
« Svar #1 skrivet: 19 apr-15 kl 05:24 »
En bonde kan ge ordentlig med häst- eller kogödsel. Helst äldre än ett år så att du slipper ha djurens medicinering i odlingen.

Ta även in kompost.

Lägg gräsklipp på under säsongen, då får du även maskarna att jobba med den gamla jorden.

Du byter odlingsbänk antar jag, men att ha tomater på samma ställe vartannat år är ändå lite tajt.
Kanske bättre att ta in 1-2 fler grönsaker så du får in en 3-4-årig växtföljd.





 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 5 användare (3 dolda)
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser