Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färskost  (läst 3175 gånger)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Färskost
« skrivet: 23 mar-05 kl 13:08 »
Jag gjorde min första färskost för några dagar sedan. Trodde aldrig att det skulle vara så enkelt, och gott  :)
Jag kokade 1 del mjölk och hälde i ½ del yougurt, lät det rinna av, vips färskost. Kryddade lite.

Nu måste givetvis nästa ost bli ännu godare och finare i konsistensen :)

Någon som har ideer om smak?

Hur kan jag får osten mer krämig?

Bästa sätt att förvara den?

/Attis
/Attis

Alva

  • Gäst
Re:Färskost
« Svar #1 skrivet: 23 mar-05 kl 15:16 »
Attis,, ta helt enkelt mild youghurt häll den i ett kaffefilter och låt det stå och rinna av i kylskåpet över natten. Då har du en mild och krämig färskost som du antingen kan smaksätta med vitlök eller de kryddor du själv tycker om eller också smaksätter du den med lite honung eller vaniljsocker och använder den i stället för grädde till pajjen eller varför inte testa den till varm ostkaka.. Tycker du att den blivit för tjock, späd med lite youghurt.
Vill du ha en mer boursinliknande ost passar "kokningen", man skall absolut inte koka!, sjuda skall det!  Använd även här den milda youghurten eller testa gräddfil...Ann

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Färskost
« Svar #2 skrivet: 23 mar-05 kl 16:39 »
En indier jag pratade med gjorde sin variant av färskost genom att ljumma mjölk, droppa citron i och sila bort vasslen.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Färskost
« Svar #3 skrivet: 22 nov-06 kl 15:34 »
En indier jag pratade med gjorde sin variant av färskost genom att ljumma mjölk, droppa citron i och sila bort vasslen.
Den varianten har jag också prövat, men med vit ättika istället för citron. Blev riktigt bra.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Färskost
« Svar #4 skrivet: 22 nov-06 kl 19:08 »
Blandar man osten med lite vetemjöl, kokar i bollar och lägger i sockerlag så får du rasmalai. Servera med hackade pistagenöter och kondenserad mjölk över.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Färskost
« Svar #5 skrivet: 22 nov-06 kl 19:11 »
Tack...det skall prövas :).

Hur stor del mjöl....och vilken styrka på sockerlagen?
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Färskost
« Svar #6 skrivet: 22 nov-06 kl 23:46 »
Bara lite så att osten inte kokar isär. Men det ska inte vara degbollar heller. Det ska bara binda lite lätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

784 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser