Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför kokar min potatis sönder?  (läst 10471 gånger)

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
varför kokar min potatis sönder?
« skrivet: 06 sep-19 kl 11:50 »
Ja, alltså, de flesta av mina fina hemodlade potäter kokar sönder.

Har vid något tillfälle hört att det beror på att potatisen haft ont om näring. Stämmer det?
Finns det andra förklaringar?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-19 kl 12:11 »
Vissa potatissorter har lättare för att koka sönder än andra.  En del menar att det hjälper mot sönderkokning att salta vattnet, andra att det är en fördel att värma vattnet långsamt vid kokningen (alltså inte köra plattan på full effekt för att få det att börja koka snabbt).

Har man potatis som är helt hopplös på att koka sönder så kanske man ska använda den till annat än att koka den hel. T ex göra potatismos eller gratäng.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-19 kl 15:51 »
Vissa potatissorter har lättare för att koka sönder än andra.  En del menar att det hjälper mot sönderkokning att salta vattnet, andra att det är en fördel att värma vattnet långsamt vid kokningen (alltså inte köra plattan på full effekt för att få det att börja koka snabbt).

Har man potatis som är helt hopplös på att koka sönder så kanske man ska använda den till annat än att koka den hel. T ex göra potatismos eller gratäng.

Instämmer.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #3 skrivet: 07 sep-19 kl 16:39 »
Ja, nu har jag prövat att mikra potatisar i stället för att koka, och då håller de ihop.

 Men ni har alltså ingen annan förklaring till skillnaden mellan olika potatisar än att det handlar om sorten?  Inget som handlar om uppväxtförhållandena?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #4 skrivet: 07 sep-19 kl 17:55 »
Tror säkert det kan bero på tillgång på näring, vatten eller solljus. Eller på jordvärmen. Potatisar beter sig ju t ex olika om man tar upp dem tidigt ellr sent.

Men jag vet inte, ville bara heja på din tankebana lite, för jag tror du är på rätt spår. Det finns säkert studier publicerade från SLU eller motsvarande.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-19 kl 10:21 »
Min erfarenhet är att potatis av samma sort koka mindre sönder om det har varit en riktig torr sommar som tex förra året.
Sen är det sortbetingat. Det brukar stå som beskrivning - fast kokande eller mjölig osv...
Jag har en mjölig sort men det brukar vara bättre år när det är torrt som sagt.
Några tips vid kokningen för att komma till rätta med problemet. Koka så att potatisen nästan är klar. Häll av vattnet och låt poattisen stå på plattan med ett sånt där metallgallaer emellan. Locket ska var på. Den 'kokar klart' av rest värmen men faller inte sönder lika mycket eftersom det inte finns vatten runt.
Du kan också prova att ångkoka den. Generellt är det så att om du prickar ögonblicket när potatisen precis är genomkokt så faller den inte sönder lika mycket.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #6 skrivet: 08 sep-19 kl 10:57 »
När jag gick i grundskolan kunde det hända att potatisen hade omvandlat de yttersta 2-3 millimetrarna till mer gummiliknande konsistens. De var ångkokta sades det, men jag har aldrig kollat upp det. Då faller de inte isär i alla fall ;D

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #7 skrivet: 08 sep-19 kl 11:22 »
När jag gick i grundskolan kunde det hända att potatisen hade omvandlat de yttersta 2-3 millimetrarna till mer gummiliknande konsistens. De var ångkokta sades det, men jag har aldrig kollat upp det. Då faller de inte isäri alla fall ;D

Ja, i skolkök/storkök kokar man potatisen i kombiugn med ånga. Helt nykokta är de utmärkta, men ja, de blir inte helt kul om de får stå ett tag.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #8 skrivet: 08 sep-19 kl 13:15 »
Ok, tack! Ett av barndomens mysterier löst :)

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #9 skrivet: 23 sep-19 kl 08:48 »
Läste just i min guru Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården" att potatis kokar sönder om den har fått för lite näring när den växer. Alltså, i fortsättningen ska jag ha på mera gödsel!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #10 skrivet: 23 sep-19 kl 09:06 »
Vi har samma problem med vår potatis. Har löst det med att ugnsbaka potatisen istället. Penslar med lite kryddor i olja och får en underbart potatis! Fast och fin! Rekommenderar varmt detta!

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #11 skrivet: 23 sep-19 kl 11:48 »
När jag var något mindre än vad jag är nu, 40-50 år sedan så var det en potatis åker på varje gård och varje torp. och varje odlare visste bäst hur det skulle vara.
Potatisen kokade sönder om den var frodig, stor och snabbvuxen. Vilket berodde på att det varit en blöt sommar eller för mycket gödsel, aldrig, aldrig svinskit. Svinskit på potatis var en dödssynd, det var något som alla var överens om. Även aska skulle man låta bli, den gjorde bättre nytta på annat håll.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14415
    • Östergötland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #12 skrivet: 26 sep-19 kl 11:11 »
Ja, den där kunskapen som var naturlig efter generationers prövande. Vi hade lite gödning i potatisåkern och det blev bra, och det här med blöt och snabbvuxen potatis minns jag, men idag finns det säkert tabeller som storodlarna går efter för att få bäst resultat.

Men man kan alltså säga att potatisen är som folk i allmänhet, för mycket eller för lite näring är inte bra ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #13 skrivet: 26 sep-19 kl 12:44 »
Mandel kokar de flesta sönder, just för att de kokar potatisen.
Jag kokar upp, stänger av plattan och lägger på locket och efter ett tag är det klart utan att gå sönder.
Hittar jag inget lock, så låter jag det sjuda istället för att koka och när skalet börjar spricka är de klart.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #14 skrivet: 27 sep-19 kl 07:45 »
Skulle gissa det kan ha med sorten att göra.
Finns ju en uppsjö numera.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #15 skrivet: 27 sep-19 kl 18:49 »
Ja, nu har jag prövat att mikra potatisar i stället för att koka, och då håller de ihop.

 Men ni har alltså ingen annan förklaring till skillnaden mellan olika potatisar än att det handlar om sorten?  Inget som handlar om uppväxtförhållandena?
Urk  Mikrad potatis smakar ju bäver dessutom så förstör mikron näringen i maten så den är bannad här sen många år .

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #16 skrivet: 29 sep-19 kl 02:29 »
Urk  Mikrad potatis smakar ju bäver dessutom så förstör mikron näringen i maten så den är bannad här sen många år .
Det stämmer inte att näringen skulle förstöras i mikron. Det är snarare tvärt om då tillagningen går snabbare och mindre näring hinner fara ur i tillagningsprocessen.
Sen om smaken skulle vara en annan är nog som alltid upp till varje person.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #17 skrivet: 30 sep-19 kl 11:30 »
Årets potatis är tyvärr helt slut, så nu blir det ICA.  Ska prova att gödsla mer nästa år. Kompost och hönsgödsel.  Ingen risk att det blir svingödsel, för det har jag ingen tillgång till.

rosvind

  • Inlägg: 9
    • Bohuslän
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #18 skrivet: 06 dec-21 kl 14:33 »
Som vissa andra har påpekat så beror det mycket på sort. Men du kan också testa att sjuda potatisen istället för att låta den koka. Det gör jag med potatissorter som lätt går sönder vid kokning t.ex. mandelpotatis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: varför kokar min potatis sönder?
« Svar #19 skrivet: 06 dec-21 kl 22:46 »
Funderar på om tiden från att potatisen är färdigväxt tills det att den kokas är en faktor.

När min höst/vinterpotatis är klar i augusti och jag tar upp den då, så kokar den sönder som om den vore sommarpotatis.

(jag brukar då rätt mycket undgå detta problem genom att göra ett snitt genom potatisen till mitten)

Till skillnad mot flera andra (och kanske bättre vetande?!) så brukar jag inte gräva upp höst/vinter potatisen när den blir färdig i augusti, utan jag skördar den efterhand.

Nu i november glömde jag snitta potatisen, märkte då att den inte kokade sönder. Den har inte kokt sönder nu i december heller.

Därav funderingen att lagringstiden också skulle kunna vara en faktor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser