Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är jag en "lämplig" hundägare  (läst 16292 gånger)

Broberg

  • Gäst
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #40 skrivet: 14 sep-13 kl 22:37 »
Hej

Det är helt fel  att skaffa hund som ska sitta i hundgård hela dagen. Två hundar hjälper inte heller, hunden är ett flockdjur.och behöver en ledare att lita till,


Så då är det kört för alla ensamma hundägare?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #41 skrivet: 14 sep-13 kl 22:47 »
[quote author=setr link=topic=159689.msg1503695#msg1503695 date=1379017006
Men, de flesta vi pratar med tycker att vi inte är lämpliga som hundägare eftersom hunden kommer vara ensam 8-9 timmar mån-fre.
Vad tycker ni?  Går det att kombinera hund och jobb om man inte kan ta hunden till jobbet?
[/quote]
Och du har fått samma svar i denna tråd som du fått innan. Det är ingen här som sagt att inte hunden kan vistas ute mycket eller att man oavbrutet ska sitta i soffan och gulla med den, du tyder och tolkar svaren precis som du vill och verkar ha en smula svårt att ta till dig och förstå vad erfarna hundägare ger dig för svar. Ledsamt  :(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #42 skrivet: 15 sep-13 kl 12:09 »
Det är precis det som de flesta här inte vill förstå. Jag vill verkligen att mina framtida hundar ska ha det bra men för mig kommer dem alltid vara hundar.  Det spelar ingen roll hur mycket jag än blir fast vid dem så kommer de alltid komma i andra hand. I första hand kommer min familj. Därför vill jag inte kalla hundar för mina familjemedlemmar för det blir dem inte. Inte mina höns, får och bin heller...

Människan har skapat hunden utifrån sina egna behov och jag vill påstå att vi fortfarande har hunden först och främst för att tillfredsställa våra egna behov. Vissa vill ha en "vän" när de lever och känner sig ensamma och jag säger inte att det är fel. Men kom inte hit och påstå att det optimala för en hund är att bo i ett hus/lägenhet. Vad jag vet så bor vargen som hunden skapades av ute i skogen.  Mina/våra behov är att hunden ska vakta vårt hus och jag ser inte varför det inte skulle gå medans att kela med hunden i soffan

Vi kommer inte skaffa hunden så fort vi flyttar ut utan det blir en lång process där vi kommer tänka genom detta ordentligt. Planen är att så småningom åtminstone min fru ska gå ner i arbetstid. Men jag antar att det inte spelar någon roll för de flesta här tycker att det ändå är fel eftersom hundar kommer vara ute året om. För man kan väl inte låta sin familjemedlem vara ute medans man själv sitter inne i ett varmt hus. :o

Hur som helst, blev inte tråden vad jag hoppats på dvs att komma i kontakt med de som redan har sina hundar ute året om och få tips om hur man på bästa sätt kan tillfredsställa de flesta av hundens behov samtidigt som man själv för något ut av det hela dvs en vakthund. Och arbetar heltid...

Om det trots allt finns någon som läser detta och "äger" sina hundar på ett liknande sätt som vi skulle vilja göra får ni mer än gärna skicka ett PM till mig. Diskussionen här är för min del avslutad.

"Over and Out"
« Senast ändrad: 15 sep-13 kl 12:25 av Kålrabbis Mamma »
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #43 skrivet: 15 sep-13 kl 12:19 »
Synd att Du känner att Du inte fått de svar Du ville ha men då skulle Du ställt frågan annorlunda. Jag skrev svar till Dig på Din fråga om Ni var lämpliga hundägare. Det finns säkert flera som hade gett råd om hur de som har sina hundar i hundgården gör för att det ska bli optimalt. Detta forum är ju till för att man ska dela erfarenheter och få råd av andra. Det är ju också viktigt att vi respekterar varandras åsikter och diskuterar konstruktivt.

Jag hoppas att Ni kan få hjälp med era frågor på annat sätt och att det ordnar sig till det bästa för Er och Era hundar.

"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

tina.h

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #44 skrivet: 23 apr-15 kl 23:41 »
Hundar är flockdjur, det finns ingen hund som kan vara ensam så många timmar oavsett om du har en hund till. Hunden kommer att må dåligt på alla sätt av att vara ensam så många timmar så som svar på din fråga så är du absolut inte en lämplig hundägare nej!

Innan man skaffar hund så ska man vara väl påläst, att skaffa hund handlar inte bara om att ge den mat och låta den få gå ut och göra sina behov och definitivt inte låta den stå i en hundgård så många timmar ensam. En hund kräver motion i massor, den behöver få hjärngymnastik i massor och den behöver få lösa problem så som att få söka etc och mycket mycket mer för att den ska va stimulerad!


bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #45 skrivet: 18 jun-15 kl 15:32 »
Hej setr!

Börja med att läsa SJVs regler om hundhållning, fundera på om det är genomförbart för er.

MVH/ Bosse

Rubensgården

  • Gäst
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #46 skrivet: 18 jun-15 kl 20:28 »
Jag undrar om jag är en lämplig hundägare när jag ska ha mina hundar i hundgård nio timmar om dagen? Jag vill bara veta att andra gör det för då är det ok.
...hade varit en bättre formulering.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #47 skrivet: 18 jun-15 kl 20:38 »
Gammal tråd... Undrar om det blev några hundar för TS ???
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Sökande

  • Inlägg: 14
    • Skåne
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #48 skrivet: 18 jun-15 kl 20:58 »
Sunt förnuft är ibland en bristvara... Jag hoppas att det inte blev någon hund...

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #49 skrivet: 24 jun-15 kl 12:03 »
Hej!

Jag undrar oxå.

Sökande har rätt- sunt förnuft är en bristvara.

MVH/ bo

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #50 skrivet: 18 okt-15 kl 22:36 »
Nej, det blev aldrig någon hund. Man hinner helt enkelt inte med om man pendlar 8 mil varje dag till jobbet.

Tycker fortfarande att man inte ska förmänskliga hundar men inser att verkan jag eller hunden skulle ha något glädje av att umgås 2 X 15 min/dag under vinterhalvåret.

Mvh/setr


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Är jag en "lämplig" hundägare
« Svar #51 skrivet: 18 okt-15 kl 22:50 »
Klokt beslut  ;) Kan du inte ha hund/valp med till arbetet? I så fall kanske du kan få sällskap på arbetsresorna och din hundlängtan uppfylld.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser