Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående Maedi-visna  (läst 1942 gånger)

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
Angående Maedi-visna
« skrivet: 27 maj-12 kl 10:10 »
Vi har m3 på våra 5 tackor med lamm.
Nu har vi blivit erbjudna av en släkting att ta över hennes besättning på 20 tackor.
De har ingen m-status. Vi tänker göra ett första blodprov för att se om de är smittade eller får m1.

Vilka är alternativen för oss sedan.. att ha dem separerade i de 2 år som det tar att uppnå m3 vilket skulle innebära en hel del extrajobb, eller att blanda våra egna tackor med de nya och sedan börja på m1 med allesammans.

Skulle behöva lite åsikter från er. Vi vill hemskt gärna ta över hennes tackor om det är möjligt.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Angående Maedi-visna
« Svar #1 skrivet: 27 maj-12 kl 10:54 »
Jag skulle nog provta de nya och när jag vet att de är friska skulle jag "blanda" dem och börja där de nya befinner sig då. Det är ju som du skriver mycket jobb med att ha dem åtskilda i två år, jag vet inte ens om det är möjligt. Det viktigaste är ju ändå att jag vet att alla är friska och ingen har MV. Nu tar det ju en tid innan det visar sig på prov om de är smittade, det kan du ju kolla. Men det blir ju inte så mycket dyrare att provta fem tackor till så det är nog enklast att ha dem tillsammans och provta alla.
Åsenfår, hundar och katter

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Angående Maedi-visna
« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 11:32 »
Beror ju på om du ska sälja livlamm från de 5 med m3 eller inte, för eget bruk spelar ju statusen ingen roll bara de är friska :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Angående Maedi-visna
« Svar #3 skrivet: 27 maj-12 kl 12:19 »
Nej isåfall kan vi ju inte sälja livlamm på ett par år utan samtliga till slakt. Men det gör oss inget eftersom vi ändå tänkt spara de flesta tacklamm för oss själva

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Angående Maedi-visna
« Svar #4 skrivet: 27 maj-12 kl 12:21 »
Jag skulle nog provta de nya och när jag vet att de är friska skulle jag "blanda" dem och börja där de nya befinner sig då. Det är ju som du skriver mycket jobb med att ha dem åtskilda i två år, jag vet inte ens om det är möjligt. Det viktigaste är ju ändå att jag vet att alla är friska och ingen har MV. Nu tar det ju en tid innan det visar sig på prov om de är smittade, det kan du ju kolla. Men det blir ju inte så mycket dyrare att provta fem tackor till så det är nog enklast att ha dem tillsammans och provta alla.

varför ha dem där de nya befinner sig menar du?

eftersom hon vill bli av med dem så tror jag inte hon vill ha dem kvar hos sig i två år :) så det blir att ta hem dem hit isåfall om vi ska ha dem.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Angående Maedi-visna
« Svar #5 skrivet: 27 maj-12 kl 14:00 »
varför ha dem där de nya befinner sig menar du?

eftersom hon vill bli av med dem så tror jag inte hon vill ha dem kvar hos sig i två år :) så det blir att ta hem dem hit isåfall om vi ska ha dem.
Hon menar nog befinner sig i status inte platsen ;)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Angående Maedi-visna
« Svar #6 skrivet: 27 maj-12 kl 14:41 »
Javisst är det så hon menade!!  ;D inte konstigt jag inte fatta vad hon menade när jag läser så fel :)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Angående Maedi-visna
« Svar #7 skrivet: 27 maj-12 kl 22:14 »
Äsch, det var jag som skrev slarvigt, jag menade just statusen. Jag tänkte så här: Om du kunde ha dem åtskilda tills du har provtagit de nya och fått svar, se till väldigt noga att de inte kommer i närheten av varandra, då kan du vara helt säker på att de är friska och då kan du sedan ha dem tillsammans. Jag antar att det fungerar så, det är ju alltid bra att ha nya djur i "karantän".
Åsenfår, hundar och katter

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Angående Maedi-visna
« Svar #8 skrivet: 27 maj-12 kl 23:44 »
De ska få gå kvar över sommaren där de bor nu, och sedan tar vi hem dem hit hem i höst.
Det blir nog så.. :) ett test i sommar och sedan sätta ihop dem förhoppningsvis. Ska ringa fårhälsovården imorgon och höra lite vad de säger.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: Angående Maedi-visna
« Svar #9 skrivet: 01 aug-12 kl 20:58 »
Proven är nu tagna. Men är det någon som vet hur lång tid det brukar ta innan svaret kommer?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser