Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Don Pedro!"  (läst 2088 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1636
    • -
"Don Pedro!"
« skrivet: 13 nov-15 kl 17:54 »
Hej!
Goooogelle-sökte på orden "Kaffet Don Pedro", men lyckas bara få reda på saker om kaffebryggaren med samma namn! Fanns det ett samband?
Jag vill veta om detta kaffe finns i handeln ännu.

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: "Don Pedro!"
« Svar #1 skrivet: 13 nov-15 kl 19:27 »
Det är väl vanligt bryggkaffe såvitt jag minns, hade en gång en sån där bryggare men den gick rätt snart i småbitar  :-[
http://www.kaffegrossisten.se/varumarken/bodum-14/bodum-pebo
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1636
    • -
SV: "Don Pedro!"
« Svar #2 skrivet: 13 nov-15 kl 19:49 »
Hej!
Tack, "christelle", men det är själva kaffet jag är ute efter. Det var ett mycket populärt kaffe här på Smålands ostkust på 1980-talet ; sedan försvann det!
Letar vidare!  (utan att kunna förklara varför!)

Hälsning!.
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: "Don Pedro!"
« Svar #3 skrivet: 13 nov-15 kl 22:08 »
Försök mejla/ringa något av rosterierna om de vet något närmare om kaffet. Gevalia - Löfbergs - Zoega.  Fabrikanterna brukar ha koll på vad som händer på deras marknad. Problemet är väl om de har kvar någon på marknadsavdelningen som var med på 80-talet. Marknadsfolk byter ju ofta arbetsgivare. Men nånstans finns det nån som vet!

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
« Senast ändrad: 14 nov-15 kl 10:54 av MissT »

OliK

  • Inlägg: 330
  • Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
SV: "Don Pedro!"
« Svar #5 skrivet: 14 nov-15 kl 12:28 »
Hej
"Don Pedro" från Bodum är bara en variant på s.k. vakuum bryggare (vac pots) och lite mera information om dem finns t.ex. på
http://www.coffeekid.com/coffee/vacpots/vacpotfaq#top
Där besvaras också frågan om vilken kaffetyp som passar till bryggaren och antagligen var det något sånt som marknadsfördes i Sverige som "Don Pedro", dvs en vanlig rostad men något finare malen kaffe.
Testade själv några VacPots och föredrar nu en Hellum- 8 kopps bryggare. Smakar inte bara bra, utan ser även fin ut ;)

/olik

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: "Don Pedro!"
« Svar #6 skrivet: 14 nov-15 kl 12:56 »
Jag har också ett svagt minne av att det fanns en kaffesort som hette Don Pedro i handeln, nu när jag haft en tid på mig att gräva i minnets labyrinter. Men var det inte tidigare än 1980-talet? Känns som 60-tal?

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1636
    • -
SV: "Don Pedro!"
« Svar #7 skrivet: 14 nov-15 kl 13:07 »
Hej!
Tack för alla era inlägg!
"Edgar!"
Det var kanske så att det fanns redan på 1960-talet , men att det även fanns in på 1980-talet är jag säker på!

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 4 användare
sayerbýr, sökaren men hur, TindraTyra, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser