Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rovdjursstängsel  (läst 2823 gånger)

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
rovdjursstängsel
« skrivet: 30 sep-06 kl 08:26 »
Har hört att man ska kunna få bidrag till rovdjursstängsel. Har kollat med länsstyrelsen i Norrbotten, men de visste inget om detta. Någon som vet??
elizabeth

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:rovdjursstängsel
« Svar #1 skrivet: 30 sep-06 kl 09:26 »
Det var ju konstigt...
Här i gävle borg kan man få rovdjurstängsel, man får det uppsatt också...
Vet ej om vi´lka rovdjursproblem som finns hos er... men här har vi ju lo, varg, björn och järv...

Det måste ju finnas hos er med...

Jag fick en broschyr från Grimsö.. viltskadecenter..
där fanns ett telefon nummer som man kunde ringa vid frågor...


0581- 92070
www.viltskadecenter.se

Det är ju faktiskt inte bara får o getter som kan råka illa ut utan både kor och hästar har ju dödats eller skadads varje år så att de måste avlivas...

Hos oss är det en viss persson på just länstyrelsen som har hand om detta med rovdjursstängsel...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

myggholken

  • Inlägg: 48
  • www.myggholkenjokkmokk.se
    • Lappland
    • myggholken
Re:rovdjursstängsel
« Svar #2 skrivet: 30 sep-06 kl 09:32 »
Tack för det tipset. Här uppe har vi inte lika stora problem som ni, men vi har väldigt mycket björn och järv. Lodjur finns men ställer inte till så mycket problem just där vi bor..
elizabeth

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Re:rovdjursstängsel
« Svar #3 skrivet: 14 okt-06 kl 19:58 »
Hej hopp! inte över stänglset hoppas jag. Du som har id Gimskogen, hur mycket stängsel har du fått uppsatt? Jag har också pratat med Ls X och fått broschyren. Försöker nu hinna innan tjälen i marken. Har du gjort enl broschyren? Hur mycket bidrag fick du? Jag har 8 getter, 5 stora och 2 små Highland Cattle, 2 hästar samt lite höns och ankor. Enligt Ls X ska jag bara få 50% bidrag för getterna. Om jag skaffar 2 st till får jag allt betalt! Jag tycker då att kalvarna borde räknas in men det går tydligen inte. Nån som vill bli av med två getter? eller lamm?

Myggholken! lycka till!

Ha det!
Lars Pers Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

linderödssvin

  • Inlägg: 29
Re:rovdjursstängsel
« Svar #4 skrivet: 16 okt-06 kl 09:15 »
Hej.
Bor i västmanland och har precis fått godkänt rovdjursstaket.
Det verkar som att villkoren är lite olika över sverige. MIna krav blev att i 5 år sköta stängslet och att hålla djur inom staketet.
På ansökan skrev vi att det är för lo.
3 vuxna nöt eller 6 vuxna får)get ska jag ha. Detta kunde jag kombinera tex 4 getter och 1 nöt.
Jag fick materialkostnader 15:/meter. aggregar 8000:-arbetskostnader 5:-/meter. Sen + moms på alla siffror.
Jag satte upp 2800 meter staket. Man kan få hjälp med att sätta upp detta av rovdjursföreninge tror jag att det var men då krävd det att man röjer och ordnar allt i alla fall innan dom kommer. Det finns nu företag som håller på att sätta upp rovdjurssatket men då kostar det och jag tror inte att dessa 5:-/meter räcker då.
Jag har köpt mycket bra grejer highten tråd 2,5 mm,fjädrar,spännare m.m och jag gick +-0. Jättebra. Då köpte vi ett dyrare aggregat för 12000 men eftersom vi fick 14000 i arbetskostande så gick vi ändå 8000 + i slutänden. Bättre kan det inte bli. LIte konstigt att det skiljer från län till län vad som gäller.

Camilla
Tänk på att vill du bevara lantraser så köp med genbanksintyg. Gäller alla gamla lantraser.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:rovdjursstängsel
« Svar #5 skrivet: 16 okt-06 kl 13:16 »
Jag har fått bidrag till 2200 meter stängsel, fårnät med 2 eltrådar....
Ett stort agregat och allt material...
Det enda vi behöver betala är ju momsen... och frakten...

Jag bad LG produkter räkna ut en offert på mitt staket och bifogade det...

 vi har stängsel mot Björn, varg, lo och järv.

Vi har 25 mjölkkor + kalvar och ungdjur och ca 30 tal får och lite bockkillingar sommar tid.

Fick det jag sökte...

De som sätter upp staketet har inte tid förrän till våren... vi får själva betalt 150 kr / timme för tex röjnings arbete eller om vi sätter upp det själva.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: rovdjursstängsel
« Svar #6 skrivet: 31 jul-13 kl 20:37 »
Har hört att man ska kunna få bidrag till rovdjursstängsel. Har kollat med länsstyrelsen i Norrbotten, men de visste inget om detta. Någon som vet??

Har du hört något mer?

Björn och Järvinen är ju ett stort problem här uppe. Har haft en Björn i hagen och kärven var 300 m frfån gården i vinter. Så nog behövs rovdjursstängsel i Norrbotten också. Norrbotten har en avskjutning på 70 björnar i år vilket säger en hel del om att rovdjur finns  :)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: rovdjursstängsel
« Svar #7 skrivet: 31 jul-13 kl 20:38 »
Oj hoppsan just likt mig att citera en tråd som är flera år gammal,  :)
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: rovdjursstängsel
« Svar #8 skrivet: 31 jul-13 kl 20:39 »
Järv ska det stå  ;D
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rovdjursstängsel
« Svar #9 skrivet: 01 aug-13 kl 19:19 »
Tråden må vara några år gammal, men varken problemet eller försöken till lösning är inaktuella!  Hur är det idag, med regler, bidrag, behov ...?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

hånung

  • Gäst
SV: rovdjursstängsel
« Svar #10 skrivet: 01 aug-13 kl 19:21 »
Järv ska det stå  ;D
Inte bjärven  då  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

829 gäster, 4 användare
torbjorn, von tratt, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser