Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  innekatt  (läst 7033 gånger)

Angelica Magnusdotter

  • Inlägg: 6
    • Uppland
innekatt
« skrivet: 13 jul-09 kl 20:22 »
Hej!
Jag har ett problem. Jag bor i lägenhet med min sambo och vi har två katter, 4 och 7 månader, en hona och en hane, varför vi då har haft kattlåda i badrummet. Men nu på senaste tiden har honan börjat kissa på badrumsmattan (men bara om mattan finns där) och hanen i tvättkorgen. Jag har nu tröttnat på att städa där varje dag. Så idag städade jag (förhoppningsvis) för sista gången och flyttade ut lådan till hallen och stängde alla dörrar till rummen och badrummet. Men ska man verkligen behöva göra såhär? Jag vet att det blir bättre om katterna steriliseras/kastreras, vilket ännu inte har gjorts. Men finns det någon som har några tips?

Hälsningar Angelica

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: innekatt
« Svar #1 skrivet: 13 jul-09 kl 20:32 »
Prova att ge dem varsin kisslåda, ibland vill katter inte dela. Kanske hanen börjar bli könsmogen...Kastrera honom snarast, honan är nog lite ung ännu.
Har de börjat kissa på fel ställe, är det nog en god ide att inte släppa in dem i det rummet på ett tag, men när de börjat gå på lådan igen kan du ju prova, om du hellre vill ha dem i badrummet.
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Skogsmullan

  • Inlägg: 158
    • Västergötland
SV: innekatt
« Svar #2 skrivet: 14 jul-09 kl 22:27 »
Lämna dom till nån som vill låta dom vara ute. Jag är fruktansvärt emot att tvinga katter att leva
inomhus bara för att VI vill det.
Stämmer inte heller med djurskyddslagen att djur ska kunna bete sig naturligt.
 >:(

Aranea

  • Inlägg: 16
SV: innekatt
« Svar #3 skrivet: 14 jul-09 kl 22:49 »
Lämna dom till nån som vill låta dom vara ute. Jag är fruktansvärt emot att tvinga katter att leva
inomhus bara för att VI vill det.
Stämmer inte heller med djurskyddslagen att djur ska kunna bete sig naturligt.
 >:(

Har du andra djur rännandes ute utan tillsyn också eller är det bara katter som vi inte behöver ha någon tillsyn över?
Katter kan, precis som vilket djur som helst, bete sig naturligt utan att för den sakens skull springa ute utan kontroll.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: innekatt
« Svar #4 skrivet: 15 jul-09 kl 00:05 »
Lämna dom till nån som vill låta dom vara ute. Jag är fruktansvärt emot att tvinga katter att leva
inomhus bara för att VI vill det.
Stämmer inte heller med djurskyddslagen att djur ska kunna bete sig naturligt.
 >:(

Nu får du väl för tusan ge dig!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

linnlusa

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #5 skrivet: 15 jul-09 kl 00:14 »
Jag gillar inte heller att man håller katter instängda. Vad är det för liv för dem ?

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: innekatt
« Svar #6 skrivet: 15 jul-09 kl 00:21 »
Jag gillar inte heller att man håller katter instängda. Vad är det för liv för dem ?

Nu var det ju inte det som TS bad om råd om ::).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Aranea

  • Inlägg: 16
SV: innekatt
« Svar #7 skrivet: 15 jul-09 kl 00:22 »
Jag gillar inte heller att man håller katter instängda. Vad är det för liv för dem ?

Vad menar du med "Vad är det för liv för dem?"?
På vilket sätt menar du att en katt skulle må dåligt av det? Jag känner fler välmående, stimulerade och lyckliga innekatter än dito utekatter.

linnlusa

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #8 skrivet: 15 jul-09 kl 00:27 »
Nu var det ju inte det som TS bad om råd om ::).
::) på dig själv ! Helt plötsligt viktigt att inte bli ot ?

linnlusa

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #9 skrivet: 15 jul-09 kl 00:35 »
Vad menar du med "Vad är det för liv för dem?"?
På vilket sätt menar du att en katt skulle må dåligt av det? Jag känner fler välmående, stimulerade och lyckliga innekatter än dito utekatter.
Hur vet du att de är lyckligare än om de fått vara ute ?
Om de inte vet av något annat kan du ju inte bedömma det.
Jag tycker synd om djur som inte får göra det som det är meningen att de ska göra.
Att stänga in ett djur som gillar att ströva, klättra, smyga osv i en lägenhet, jag tycker att det är förskräckligt egoistiskt.
Och naturligtvis är det lika förskräckligt att inte sköta om den katt som har friheten att röra sig ute.
Dina erfarenheter kan jag ju inte ifrågasätta men de liknar inte på något vis mina.

Aranea

  • Inlägg: 16
SV: innekatt
« Svar #10 skrivet: 15 jul-09 kl 00:48 »
Hur vet du att de är lyckligare än om de fått vara ute ?
Om de inte vet av något annat kan du ju inte bedömma det.
Jag tycker synd om djur som inte får göra det som det är meningen att de ska göra.
Att stänga in ett djur som gillar att ströva, klättra, smyga osv i en lägenhet, jag tycker att det är förskräckligt egoistiskt.
Och naturligtvis är det lika förskräckligt att inte sköta om den katt som har friheten att röra sig ute.
Dina erfarenheter kan jag ju inte ifrågasätta men de liknar inte på något vis mina.

Katter är i normalfallet strikta revirdjur, inte strövande djur. Mina katter klättrar, jagar, smyger, springer, leker och mår bra i sitt revir, en lägenhet. De får komma ut under kontrollerade former, oftast i koppel. Ibland i rastgård, och de har tillgång till innätad balkong. Det är min syn på en seriös djurhållning. Det finns ytterst få platser i landet där det är lämpligt att ha katter gående utan uppsikt. Hundar, hästar, råttor, kaniner osv. skulle säkerligen också trivas med ett liv strövandes ute utan uppsikt, men där är den generella kunskapen högre och djuren hålls under kontrollerade former.

Du vet väl även att strikt ägaransvar gäller för katt, och lagen om tillsyn till hund och katt säger att den måste hållas under uppsikt vid utevistelse. Precis som en hund.

Det är ingen slump att det enda djuret som tillåts ränna omkring utan uppsikt också är det sällskapsdjur med lägst status, som behandlas som slit-och-släng.

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: innekatt
« Svar #11 skrivet: 15 jul-09 kl 00:50 »

Att stänga in ett djur som gillar att ströva, klättra, smyga osv i en lägenhet, jag tycker att det är förskräckligt egoistiskt.


Jag håller absolut med dig! Mina katter klättrar som små apor här hemma, och smyger på sina byten (och varandra när de ska leka). Skulle aldrig drömma om att ta ifrån dem det.
Jag tar dock ansvar för dem. Jag vill inte att mina grannar ska störas av att jag bestämt mig för att ha husdjur. Jag vill heller inte att någon ska må dåligt för att denne kört på min katt, och jag vill absolut inte att min katt ska ligga skadad i ett dike någonstans.

Lite nyfiket undrar jag vad du har för djur och om det inte är jobbigt att låta dem alla springa löst?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: innekatt
« Svar #12 skrivet: 15 jul-09 kl 01:09 »
Ännu en tråd som spårade ur efter ettt litet besök av fröken Skogsmullan ;D

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: innekatt
« Svar #13 skrivet: 15 jul-09 kl 01:12 »
Till TS svarar jag: om de kissar pga fertilitet lär du ha en dräktig hona snart. Boka tid för kastrering av bägge omgående (en kastrerad hane kan vara fertil i ett par månader, medan en hona direkt tappar förmågan att få kattungar). Det kan också vara UVI, men jag tror mer på könsmognad.

linnlusa

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #14 skrivet: 15 jul-09 kl 01:46 »
Så det ni menar är ,på fullaste allvar ,att seriösa och ansvarsfulla kattägare stänger in sina katter ?

Det låter som att du / ni bor i stad/tättbebygt område ?
Kanske är det inte så vettigt att ha katt alls i så fall ?
Argumentet att skydda bilägare och grannar, nej, det håller inte för mig. Ska vi hägna in alla vilda djur också då ?
Bara ha djur på zoo under ordnade former ?

Vad gäller att ströva så visst gillar dom att göra det men kanske inte från Ystad till Haparanda !
Revirets storlek står väl i förhållande dels till individens lust och möjligheten till revirstorlek.
Alltså hur mycket katter som finns i området och vilken rang individen har.

Yterst få platser, i detta land ?
Jag har flyttat runt en del i detta land o det är väl bara i städerna som jag funnit det olämpligt att ha katt. Bortsett från en del godingar som passat in i stadslivet o skapat sig ett bra liv i sina kvarter. Att jämföra hästar o katter är väl ändå att ta i ?
I o för sig så tycker jag att de flesta verkar ha alldeles för små o tråkiga hagar, de skulle säkert må bra av att ha det större o lite vildare än en tom hage.

Visst har katter en låg status, det håller jag verkligen med om ! För djävligt !
Men inte tycker jag att man höjer deras status genom att stänga in dem i en lägenhet.

Din nyfikenhet "osar katt" men visst kan jag svara ändå.
Just nu har jag inte ett endaste litet djur. Varför? Jo eftersom jag är en ansvarsfull djurägare så anser jag att man bör ha råd att ha djur,det har inte jag. Därför är det med stor sorg jag avstår .
Men jag har haft 4 hundar o två katter o ett gäng höns. Under 30 års tid är väl bäst att tillägga . Och du skulle säkert ha tyckt att det var förfärligt att se mig ,två hundar,en katt och en höna gå lösa på promenad i skogen.

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: innekatt
« Svar #15 skrivet: 15 jul-09 kl 01:55 »
1) Det går inte att jämföra vilda djur med husdjur.
2) Om innekatter skulle förbjudas (vilket det låter som att du vill), vad tror du kommer hända då? Jo, antalet hemlösa katter kommer öka, och katter kommer få än mer rykte om sig att vara skadedjur.

Vad tycker du om saker som att vaccinera kisse varje år, kastrera etc?

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: innekatt
« Svar #16 skrivet: 15 jul-09 kl 02:14 »
Ännu en tråd som spårade ur efter ettt litet besök av fröken Skogsmullan ;D

Skogsmullan X2.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

linnlusa

  • Gäst
SV: innekatt
« Svar #17 skrivet: 15 jul-09 kl 02:37 »
1 Jasså ?
2 Så vi har kommit till antagandena nu.

Det är rätt "lustigt" med den här sortens meningsutbyten de övergår rätt fort för somliga från frågor och -jag tycker- till antaganden och tolkningar. Man börjar påstå saker.Och frågorna får en karaktär av, NU SKA JAG ALLT SÄTTA DIT DIG!
Man slutar också att svara på den andres frågor och ställer i stället nya "frågor".

Får man medhåll på någon punkt så ignorerar man det.

Eller som du nu frågar mig hur jag ställer mig till kastrering o vaccinering.
Detta efter att jag skrivit att jag inte har djur eftersom jag inte anser mig ha råd.
Vaccinering, kastrering o övrig veterinärvård är det som kostar pengar.

Och nu undrar jag om du menar att alla de ansvarsfulla kattägare som har sina djur instängda kommer att släppa ut dem till ett ovisst öde om de inte får lov att ha dem instängda?


Ytterligare "lustifikation".. Som på ett givet tecken kommer x o y in o klumpar  ihop dem som haft någon liknande åsikt och fäller någon lagom spydig kommentar . Aj så ont det (inte)gjorde !

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: innekatt
« Svar #18 skrivet: 15 jul-09 kl 09:01 »
Hur vet du att de är lyckligare än om de fått vara ute ?
Om de inte vet av något annat kan du ju inte bedömma det.
Jag tycker synd om djur som inte får göra det som det är meningen att de ska göra.

Meningen att de ska göra.. Just det. Om man resonerar enligt den linjen så måste man väl ändå förespråka att människan inte ska ha djur överhuvudtaget? Då en utekatt som gullas och matas av människor är högst onaturlig. Den skulle bli utskrattad av sina vilda kattfränder.

MsLuna

  • Inlägg: 18
SV: innekatt
« Svar #19 skrivet: 15 jul-09 kl 10:04 »

2 Så vi har kommit till antagandena nu.


Eller som du nu frågar mig hur jag ställer mig till kastrering o vaccinering.
Detta efter att jag skrivit att jag inte har djur eftersom jag inte anser mig ha råd.
Vaccinering, kastrering o övrig veterinärvård är det som kostar pengar.

Och nu undrar jag om du menar att alla de ansvarsfulla kattägare som har sina djur instängda kommer att släppa ut dem till ett ovisst öde om de inte får lov att ha dem instängda?

Till punkt två: huskatts"avel" sker främst hos folk som har utespringande katter. Om dessa ungar endast får flytta till andra utehem, ja vad kan tänkas ske då? 1+1 är faktiskt 2

Jag funderade på om du är emot vaccination och kastrering eftersom det inte är naturligt för katten men ändå det bästa för den.

Skulle en lag komma om att katter måste ha fri tillgång att gå ut, då avlivar jag mina. Varför? För att de få ställen där jag anser att utekatt kan fungera kommer knappast kunna ta emot alla Sveriges katter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser