Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg och andra rovdjur  (läst 10520 gånger)

Triana

  • Inlägg: 9
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #60 skrivet: 10 maj-07 kl 11:08 »
Jag har inga djur nu men har haft förr och planerar att skaffa igen. Jag bor utanför stockholm i skogig mark - ingen av mina grannar jagar men vi har mycket hobbyister innifrån stockholm som springer runt med bössor och hundar. Ganska naturligt med tanke på vart jag bor är vi mycket mer rädda för att jägarnas lösa hundar än något stort rovdjur ska ta våra husdjur. Jag skulle inte acceptera en lösspringande hund på min mark. Jag har ingen bössa eller slikt men verkade den intresserad av mina djur skulle jag göra allt jag kunde för att skrämma bort den... antagligen borde rejäl fart på vattenslangen räcka för att skrämma bort en nyfiken hund. Fann jag en främmande hund INNE i min fålla vet jag inte vad jag skulle göra, jag håller mina få djur som sällskap och skulle försvara dem så gott jag bara kunde. Jag skulle genast polisanmäla och sedan försöka fånga hunden som polisen skulle få hämta även om jägaren dök upp. Jägarna kommer från stan och hör inte hemma i vårt grannskap jag känner inte dem och deras hundar.

Hundattacker mot får och tamdjur är mycket vanligare än attacker av de stora rovdjuren.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #61 skrivet: 10 maj-07 kl 14:07 »
Hundattacker mot får och tamdjur är mycket vanligare än attacker av de stora rovdjuren.
Inte hos mig, men det beror nog på att man häröver får räkna med att hunden inte kommer hem igen om den tar sig in bland djuren hos någon djurägare.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Triana

  • Inlägg: 9
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #62 skrivet: 10 maj-07 kl 15:35 »
jo... bor man i amerika så är det så... bra mycket större rättigheter på sin egen mark, hade jag velat bli yrkesbonde hade jag lämnat sverige för bättre marker.

Om jag hade ägt ett gevär och funnit en främmande hund skada mina djur hade det nog varit tveksamt om den kom tillbaka. Jag älskar djur, och skulle aldrig kunna skada eller slakta ett djur annat än i nödfall, men om jag såg ett främmande djur anfalla mina älskade djur så de blödde och skrek hade jag nog skjutit det om inget annat fungerade.
Samma sak som om en främmande människa kom in i huset och skadade mina barn - klart som fan hade jag försökt kämpa emot, tillockmed skjuta personen om jag kunde.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #63 skrivet: 10 maj-07 kl 16:56 »
jo... bor man i amerika så är det så... bra mycket större rättigheter på sin egen mark, hade jag velat bli yrkesbonde hade jag lämnat sverige för bättre marker.

Om jag hade ägt ett gevär och funnit en främmande hund skada mina djur hade det nog varit tveksamt om den kom tillbaka. Jag älskar djur, och skulle aldrig kunna skada eller slakta ett djur annat än i nödfall, men om jag såg ett främmande djur anfalla mina älskade djur så de blödde och skrek hade jag nog skjutit det om inget annat fungerade.
Samma sak som om en främmande människa kom in i huset och skadade mina barn - klart som fan hade jag försökt kämpa emot, tillockmed skjuta personen om jag kunde.
Nu blir det OT men.
Lagarna är inte så skiljande mellan de flesta amerikanska stater och Sverige som många svenskar tror (vargen undantaget).
I stort sett gäller nästan precis samma skrivna lagar både när det gäller skyddsjakt och nödvärn.
Skillnaden ligger i hur rättsväsende och domstolar tolkar lagarna.
Här finns större förståelse för "envars rätt" att skydda sitt hem och sin egendom häröver.
Det finns ingen domare, state trooper eller sheriff i mina trakter som skulle ifrågasätta min rätt att försvara min familj eller mina djur om dom var under ett direkt anfall oavsett om det gäller björn, varg eller människa.
Å andra sidan så blev min äldsta flicka påhoppad av ett gäng på ett tiotal äldre killar i gamla stan sisst jag var på sverigebesök.
Vi tog en stilla promenad i sommarsolen och flickan ville ha en sverigetröja med sig som souvenir.
Jag köpte tröjan åt henne och hon satte den genast på sig.
Medans jag och familjen stod uppe vid järntorget och köpte glass så "gled flickan iväg nedåt tunnelbanestationen.
Helt plötsligt hör jag henne skrika på hjälp och ser ett gäng äldre killar i 18-20 års åldern sparka och slå på henne samtidigt som dom kallar henne "nazzehora" och andra tillmälen. Jag blev fullständigt vansinnig och lyckades slå ner fyra av dem och hålla dem kvar tills en piket poliser kom efter 20 minuters väntan.
Först var dom skeptiska till mitt handlande men efter att jag förklarade att jag mycket väl känner till nödvärnsrätten och att jag inte använt "mer våld än vad nöden krävde" så var jag fri att gå från platsen. (Ett kvinnligt polisbefäl hjälpte mig t.o.m att dra ut ett par tänder som satt fast i min panna).

Kan tillägga att mina ungar inte är pigga på att besöka sverige igen efter händelsen.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #64 skrivet: 11 maj-07 kl 02:36 »
Jestanes, en sån historia!  Ska vi repetera vilka rovdjur vi främst pratar om?

Varg Lo Järv Örn Björn Hund Räv Människa Puma Orm (främst stora) Lejon Tiger

Och kanske rent av Fluga Knott?

(Vad har nu hänt med fönstret?  Blir det här inlägget läsbart?  Fönstret försvinner ju ut till vänster!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #66 skrivet: 30 maj-07 kl 00:42 »
Nu är jag med igen, och ska försöka fatta vad Ni haft för Er under tiden, era osolidariska surfare!!!  Tänka sig, hålla på och roa sig utan mig!!!  Så fräckt av Er!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #67 skrivet: 07 jun-07 kl 11:28 »
det är absolut inte bara jakt hundar som jagar tam djur...
känner till både sibirien husky och  schäfer som skaat o dödat får...

När det gäller varagr så kan vi ju inte jämföra de skandinaviska vargarna med de spanska då de är midre i storlek...
o det som retar mig mest är att man skirver nästan bara om dödade får ingenting om skadade kor o hästar...

en ensam ungvarg dödar ju en vuxen älg... så en ko eller häst är ju inga problem....


Känner fäbodbrukare som fått både kor o ungdjuren skade mycket allvarligt så de har fått nödslaktats

Värst är ju att djuren blir skrämda...när de flyr över stock o stem i skogen så skadar de sig ofta... o det kan ta flera dar innan du hittar dem... o lyckats få hem dem ... så även om du har dem i rovdjurs hägn över natten tex ... .kommer de björn eller varg runt hägnet så blir djuren innanför så rädda att de hoppar över hägnet o flyr....


Nej... jag bara väntar på hur det skall gå när viltet tar slut i skogarna........

Då är ju rovdjuren tvugna att komma längre in i samhällen o gårdar...
 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #68 skrivet: 07 jun-07 kl 13:47 »
det är absolut inte bara jakt hundar som jagar tam djur...
känner till både sibirien husky och  schäfer som skaat o dödat får...

När det gäller varagr så kan vi ju inte jämföra de skandinaviska vargarna med de spanska då de är midre i storlek...
o det som retar mig mest är att man skirver nästan bara om dödade får ingenting om skadade kor o hästar...

en ensam ungvarg dödar ju en vuxen älg... så en ko eller häst är ju inga problem....


Känner fäbodbrukare som fått både kor o ungdjuren skade mycket allvarligt så de har fått nödslaktats

Värst är ju att djuren blir skrämda...när de flyr över stock o stem i skogen så skadar de sig ofta... o det kan ta flera dar innan du hittar dem... o lyckats få hem dem ... så även om du har dem i rovdjurs hägn över natten tex ... .kommer de björn eller varg runt hägnet så blir djuren innanför så rädda att de hoppar över hägnet o flyr....


Nej... jag bara väntar på hur det skall gå när viltet tar slut i skogarna........

Då är ju rovdjuren tvugna att komma längre in i samhällen o gårdar...
 
Det är ju liksom det det handlar om....att se till att bytesdjuren i skogarna får fortsatt tillgång till bra habitat och föryngringsmöjligheter.
Samt att hålla rovstammarna på en nivå där de klarar av att tillse sina behov utan att behöva söka föda på gårdarna.
Att vara jägare innebär inte bara att gå ut och skjuta älg ett par veckor om året.
Vill man se en framtis där vi även i fortsättningen kan beskatta överpoppulationer av köttdjur så är det vårt ansvar att se till att vilthabitaten bevaras och underhålls till djurens fördel.
En bonde kan inte räkna med skörd om han inte sår.
En jägare kan inte räkna med bra vilttillväxt om han inte bedriver viltvård.
Svårare än så är det inte.
Men tyvärr så skiter många jägare både i Sverige och på andra platser i viltvården. De vill bara ta del av räntan utan att lägga ner egen insatts.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser