Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg och andra rovdjur  (läst 10522 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Varg och andra rovdjur
« skrivet: 22 apr-07 kl 02:16 »
Förslag föreligger att vi ska ha en särskild vargtråd.  Här kan vi då diskutera hur farlig vargen är, och hur vi ska skydda våra tamdjur mot rovdjur.  Och annat som kan komma upp...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 09:09 »
Okej..jag börjar.  ;D

Vargen är givetvis ett djur som KAN vara farligt då det är ett rovdjur i den storleken. Den KN givetvis ta en människa men väljer att ine göra det (förutom i extremt ovanliga fall)

Farligare är hundar, getingar, älgar...

I Spanien finns 1500 vargar. Spanien är väl inte storleksmässigt större än Sverige? De kan leva med sina vargar.
I Skandinavien finns 132-152 vargar


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #2 skrivet: 22 apr-07 kl 10:28 »
 Här står det lite om vargarna i Spanien, verkar som den jagas rätt hårt, ca 700 dödade varje år (mest genom tjuvjakt) men tydligen även tillåten jakt och borde alltså ha en rätt stor rädsla/respekt för människan:
http://www.de5stora.com/aktuellt/rovdjursnyheter/detalj.asp?Id=91
 Det jag skulle vilja veta är om det finns någonstans man provat med en stam ojagade vargar och hur dom beter sig då?
 Och sedan funderar man ju lite på hur det skulle bli OM vargstammen blev ca 1000 djur här och man tydligen kan ta död på 700 st i Spaninen och ändå ha en vargstam som är rätt stor? Hur fort skulle det då inte helt plötsligt "explodera" av varg här?
                         Mvh
                        Charlotte
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 10:30 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki87

  • Gäst
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #3 skrivet: 22 apr-07 kl 10:53 »
Jag tycker att vargar som stryker runt husen och dyker upp brevid en när det är mörkt är otäcka eller om dom står 10-30m bort och kollar på en... dom visar ju att dom verkligen inte är rädda och det är väl inte ett normalt beteende för en varg?

sen var det väl tal om att ta in ryska vargar för att förbättra vargstammen här i sverige? har dom lagt ner det eller vill dom fortfarande göra så?

Kicki87

  • Gäst
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #4 skrivet: 22 apr-07 kl 10:57 »
Och sedan funderar man ju lite på hur det skulle bli OM vargstammen blev ca 1000 djur här och man tydligen kan ta död på 700 st i Spaninen och ändå ha en vargstam som är rätt stor? Hur fort skulle det då inte helt plötsligt "explodera" av varg här?
                         Mvh
                        Charlotte

Jag tror inte att den kan bli så stor här i sverige för det finns väl inte tillräckligt mycket med mat åt den att jaga.. förutom tamdjuren då

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #5 skrivet: 22 apr-07 kl 15:32 »
Har inte mycket varg i trakten men staten hyser runt 26.000 Eastern Coyotes (är inte lika stor som svensk varg men väger ungefär 40 kilo....ungefär som en stor schäferhund i storlek) och c.a 6000 björnar.
Utöver det en djävla massa opossum, tvättbjörn, rödräv och gråräv.

Trots det större rovdjurstrycket verkar ni i sverige ha större problem än vi. Skulle absolut vilja påstå att det beror på att rovdjuren häröver får jagas och därför har en större respekt för mänskliga boningar.

Visst händer det att de söker sig in ändå....senast i förrgår hade jag ett gäng på tre coyotes inne på gården.
Tyvärr hände det samtidigt som våra fyra kattungar var ute första dagen och lekte i vårsolen.
Blev av med en av dem och tillbringade nästan halva natten med att få ner en annan som blev uppskrämd i ett träd och inte vågade komma ner.
Jag brukar alltid ha en bössa nära till hands, men hade det inte då (vilket var ganska ansvarslöst då lokalnyheterna varnat för just den här coyoteflocken hela senaste veckan).

Hur som helst....i stort är inte rovdjuren något jätteproblem, ungarna vet att dom ska bomma in sin i huset eller någon av ladorna vid rovdjursbesök och de som kommer jagar jag eller hundarna iväg eller tar bort med bössan.
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 15:33 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #6 skrivet: 22 apr-07 kl 16:44 »
Snyft.. här finns ingen varg. Jag kanske borde flytta uppåt landet. Personligen är jag mer rädd för vildsvin. De äter människor och de lämnar inte ens kvar benen *arghhh*

annan

  • Inlägg: 918
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #7 skrivet: 22 apr-07 kl 17:11 »
De äter människor och de lämnar inte ens kvar benen *arghhh*

du skojar va!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #8 skrivet: 22 apr-07 kl 17:57 »
Hur många vargar finns det i vårt ganska stora land?

I  Rumänien t.ex finns det mycket mer varg än här, och mycket fler får, getter och annan boskap, som går ute. Jag hörde aldrig någon tala om vargproblem. Nu var djuren i och för sig ute, men alltid bevakade av herde eller hundar.

Finns egentligen ingen orsak för en människa att vara rädd för varg, men visst kan den skada obevakad boskap, och konkurrera om villebråd.

Andra rovdjur som räv, mink och mård har jag haft här och under åren har ett hundratal fjäderfä tagits.

Det klart det är retfullt, men mest för att det var tänkt som min middag.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #9 skrivet: 22 apr-07 kl 18:37 »
Hur många vargar finns det i vårt ganska stora land?

I  Rumänien t.ex finns det mycket mer varg än här, och mycket fler får, getter och annan boskap, som går ute. Jag hörde aldrig någon tala om vargproblem. Nu var djuren i och för sig ute, men alltid bevakade av herde eller hundar.

Finns egentligen ingen orsak för en människa att vara rädd för varg, men visst kan den skada obevakad boskap, och konkurrera om villebråd.

Andra rovdjur som räv, mink och mård har jag haft här och under åren har ett hundratal fjäderfä tagits.

Det klart det är retfullt, men mest för att det var tänkt som min middag.


Nej man behöver inte "vara rädd för rovdjur", dom har större anledning att vara rädda för oss än tvärt om.
Men dom kan vara en fara och man bör ha det i åtanke vid kontakt med dem.
Jag blev attackerat av en grupp unghanar coyotes för några år sedan när jag satt i skogen och försökte locka in vilkalkon. Med största sannolikhet var det min lockpipa som drog dem till mig. Jag var tvungen att skjuta tre av dem innan den fjärde slutade sina attackförsök.
Det har även hänt mer än en gång att svartbjörn som jag spårat slagit en lov och börjat spåra mig (förutom isbjörn är svartbjörn den enda rasen canine som ser människan som naturligt byte).

De flesta möten med rov slutar odramatiskt. Människan är helt enkelt för riskabel att ge sig på. Men är djuren drabbade av sjukdommar som Canine Distemper eller rabies så blir dom väldigt oberäkneliga.
Och en varg som upptäcker att det är riskfritt att hämta tamboskap i hagen väljer att göra det istället för att utföra det extra arbete skogsjakt innebär.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #10 skrivet: 22 apr-07 kl 18:49 »
Här i byn finns varg...oftast håller de sig uppe i skogen men nu i 2 år har det setts vargar inne i byn närmast skogen till...och jag bor bara 10-20 meter från där de varit.
jag är inte rädd men klart jag håller koll då de synts till med tanke på katter och kaniner. jag tror dom är mer rädda för mig. Många som går med hundarna har dock valt lite andra vägar då de inte vill vara runt vargarna då de är där med hunden.
Men de är ju inte nära byn hela tiden! Björn dyker upp lite ibland...dock inte inne i byn  ;D älgar är ju alltid och stryker runt i dessa skogar..räv hade jag i flera år som tog sin kvällspromenad på gården. igelkottar kommer fram varje vår...och lite fladdermöss svischar förbi emellanåt..
Igelkottar e lite kul  ;D grannens tupp slogs med den då den absolut ville bo inne hos dom, och det gilla inte tuppen...ägaren förstod först inte varför tuppen varit skadat i flera tillfällen men så kika igelkottmamman fram  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #11 skrivet: 22 apr-07 kl 20:48 »
Ja, min kompis i den Värmländska skogen har gjort av med sina djur och gett upp tanken på en åsna, och är alltid nervös när hundarna är ute, eftersom vargparet som bor någon kilometer bort haft en kull valpar nu, och har tagit alla grannens får.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #12 skrivet: 22 apr-07 kl 21:00 »
du skojar va!

om du mördat någon och snabbt vill bli av med liket är det bästa sättet att kasta det till vildsvin. De käkar även upp kläderna...

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #13 skrivet: 22 apr-07 kl 21:08 »
Citera
Ja, min kompis i den Värmländska skogen har gjort av med sina djur och gett upp tanken på en åsna, och är alltid nervös när hundarna är ute, eftersom vargparet som bor någon kilometer bort haft en kull valpar nu, och har tagit alla grannens får.
alltså sånt är inte roligt! jag förstår om människor sosm blivit av med sina djur bär agg till vargar faktiskt!

Här är det ju väldigt ofta...ja här jag bor alltså...många häftiga diskussioner ang vargar,,,typ jägarna mot de som vill bevara vargarna...och båda lagen är lite hetsiga  :D ganska skoj lyssna på dom i början men med åren lite tjatigt..
iallafall vill ju så klart alla dessa jägare skjuta av varg då de anser att de tar deras hundar...vilket kan vara sant då de är i skogen för att just spåra upp vargar som de är irriterade på..jag har aldrig riktigt förstått detta men.. och då en varg ger sig på en hund så skriv det så klart om hur farliga dessa vargar är...och så hugger andra sidan emot...o så var det igång igen.

Jag tror lite så här:
Vargarnas naturliga sätt är väl inte att vara i bebyggelsen? och varför har de då kommit närmre? eller är det VI som kommer närmre dom?
Jag tror att vi människor börjar ta lite mycket plats..menar vargar har alltid funnits...och förr hade folk mer respekt för dessa , men idag känns det lite som att : skogen är min så flytta på dig varg! gäller även björn och älg m.m.
fast det var lite mina egna tankar...

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #14 skrivet: 22 apr-07 kl 21:45 »
om du mördat någon och snabbt vill bli av med liket är det bästa sättet att kasta det till vildsvin. De käkar även upp kläderna...

Hörde häromåret om en familj som åtalades för att ha mördat maken/pappan som tyranniserat dem i åratal. Han var bara försvunnen, men åklagaren påstod att han hade indicier för att de matat grisarna med honom. Bevis fanns det dock inga. Möjligen var de uppätna. Tror att de dömdes faktiskt.

Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #15 skrivet: 22 apr-07 kl 22:16 »
Mycket (o)lustigt kan sägas i denna debatt men att någon jägare skulle släppa sin hund i jakt på varg :o
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Lusa

  • Gäst

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #17 skrivet: 22 apr-07 kl 22:24 »
Citera
Mycket (o)lustigt kan sägas i denna debatt men att någon jägare skulle släppa sin hund i jakt på varg  :o
vet inte riktigt om du syfta till det jag skrivit?
men jag skrev inte att jägare släppte sina hundar i jakten på varg....jag har inte en aning HUR det går till exakt då enskilda jägare är ute...men deras hundar blir attakerade och skadade av varg..i något fall återfanns inte hunden heller vad jag kan minnas..
Mitt inlägg var inte i syfte att ta en ställning för eller emot jägare eller någon sida. det vet jag för lite om...jag bara beskrev hur det har varit häromkring...
och sen la jag till mina egna funderingar kring vargar som dras mot bebyggelse eller tvärtom  ;D

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #18 skrivet: 22 apr-07 kl 23:17 »
Har ganska tät kontakt med svenska jägare och viltvårdare och upplever det inte alls som att jägarkåren i sverige har problem med rov i skogen.
Det största varghatet upplever jag inte alls komma från jägarhåll utan från boskapsuppfödare.

Och jag kan förstå det, rov i skogen är jag helt ok med men jag vill inte ha det på gårdsplanen, kaninhagarna eller i hönsgårdarna.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #19 skrivet: 23 apr-07 kl 04:44 »
Visst måste det vara skillnad om vargen jagas (lagligt eller olagligt)  eller ej?  Och om den är ensam eller i flock?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 3 användare (2 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser