Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kattfrågor från amatör.  (läst 11805 gånger)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #20 skrivet: 15 nov-11 kl 13:51 »
Gör som ni vill men min kisse hade tappat sin halband när han blev överkörd .
Kanske han hade levt i dag om reflexhalbandet hade suttit kvar på halsen.

Jag använder oxå mjau kattmat , mkt bra o prisvärt foder tom min illrar äter det o har så gjort i4år nu .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #21 skrivet: 15 nov-11 kl 16:12 »
Jag har aldrig lyckats få något halsband att sitta kvar på någon av mina katter i mer än ett par dagar, de tar sig ur alla sorter med resår/lossna-spännen och jag vågar inte ha på nåt som de kan bli hängande i. Ingen som har funderat på en liten väst eller nåt? En av våra odjur väger närmare 8 kg och är röd och långhårig och en bekant trodde att det fanns risk att han skulle bli skjuten för att han ser ut som en räv... Så nu i jakttider får han bara gå ut när det är ljust och jägarna förhoppningsvis har syn nog att urskilja en katt från en sån.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #22 skrivet: 15 nov-11 kl 16:15 »
Det finns ju reflexvästar till småhundar så det borde ju gå att ha.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #23 skrivet: 15 nov-11 kl 16:16 »
Ja, rävkatten är ju dubbelt så stor som en chihuahua, så...  ;D

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #24 skrivet: 15 nov-11 kl 16:54 »
Ja, rävkatten är ju dubbelt så stor som en chihuahua, så...  ;D

Träna han att gå på prommenad i sele, så här i jakttider. Jag kör med "joggingvästarna" finns dem som är utformade för katt nu oxå. Skulle inte våga släppa ut med sele...


Traveler; Jag hade oxå reflexhalsband på utekisarna, har nu plockat av halsband, efter otäck historia om katt som fastna i häck, skulle haft ett "säkerhetshalsband". Men info i andra hand. Tror att för det mesta så går allt bra med halsband. Har två utekatter resterande inne.

Nu tråden ganska kapad hoppas TS inte misstycker...  :-\

MVH
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #25 skrivet: 15 nov-11 kl 17:06 »
tycker du 2000kr/år är dyrt för 2katter?
2000/12= 166kr/månad för TVÅ katter dvs 83kr/månad och katt.
tycker jag är HELT ok.

Jag slår ihjäl min katt om den har ont och det inte är lättfixat hos veterinären, sedan skaffar jag en ny katt. Lagar man sin katt för stora pengar och lång smärtsam rehabilitering kan man undra om man gör det för kattens eller husses skull. Jag älskar mina katter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #26 skrivet: 15 nov-11 kl 17:39 »
Kul med så många svar på mina frågor  ;D

Vad gäller hur man vänjer hundarna till katten så finns det svar i tråden jag inte kommer testa dock.
Att släppa in en katt bland fyra hundar känns dumt, jag vill mina djur väl...både kroppsligt och mentalt.
Jag kommer inte klippa klorna på katten (förutom ev. extraklor), det beror dock på att den ska kunna fånga möss och inte för att den ska skada mina hundar.

Jag ger inte mina hundar mat köpt på Ica, och tänkte att katten inte skulle få det så mycket sämre...bara för att den var billigare och blandras  8)
Om jag väljer lika exklusivt foder till katten är jag inte helt säker på dock, varav min fråga ang. kattens matbehov  8)

Blir våran katt en halvvild utekatt så är jag också med på "slå ihjäl och skaffa ny" om det händer nåt, fast är det en katt vi fäster oss vid så ska möjligheten att fixa den finnas vid behov. Och ja, det blir för våran skull...vi har inte skaffat katten för kattens skull.

Jag är också medveten om att många anser att de inte ska föröka sig...
...därför frågade jag om någon känner till dolda defekter som genet för med sig, på kort eller lång sikt.
Jag har inte läst länkarna så noga än (pga. tidsbrist) och ska göra det innan jag tjatar mer om den frågan  :P

Känner mig som en glad "kattamatör", även om jag som sagt inte sväljer alla svar med hår och hull...eller hur man nu säger.

Jag ska kolla med Folksam, där hundarna är försäkrade...vi har nästan alla försäkringar där numera så en kattförsäkring borde i princip kosta gratis!

 ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #27 skrivet: 15 nov-11 kl 17:45 »

Jag ger inte mina hundar mat köpt på Ica, och tänkte att katten inte skulle få det så mycket sämre...bara för att den var billigare och blandras  8)
Om jag väljer lika exklusivt foder till katten är jag inte helt säker på dock, varav min fråga ang. kattens matbehov  8)
Det krävs ju att man kan välja, våra katter äter bara mjau torrfoder och räkor. Så man kan släpa hem hur fin torr eller blötfoder som helst och de sitter mest o stirrar på en och undrar om man är sjuk i huvudet.

Citera
Blir våran katt en halvvild utekatt så är jag också med på "slå ihjäl och skaffa ny" om det händer nåt, fast är det en katt vi fäster oss vid så ska möjligheten att fixa den finnas vid behov. Och ja, det blir för våran skull...vi har inte skaffat katten för kattens skull.
Var katter är väldigt tama och lata innekatter på vintern och halv-utekatter på sommaren där de släper hem allsköns bytesdjur inklusive harar. Den äldsta är 15 år nu och dess tid kommer väl nån dag framöver.

Citera
Jag ska kolla med Folksam, där hundarna är försäkrade...vi har nästan alla försäkringar där numera så en kattförsäkring borde i princip kosta gratis!
Spännande, berätta om du hittar en i stort sätt gratis djurförsäkring.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #28 skrivet: 15 nov-11 kl 18:21 »

Spännande, berätta om du hittar en i stort sätt gratis djurförsäkring.

Enligt det jag får upp på folksam.se skulle det kosta oss 431kr/år för veterinärvårdförsäkring, maxbelopp 20 000.
Vill vi ha maxbelopp 40 000 kostar försäkringen 604kr/år.

Livförsäkring är inte aktuellt...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #29 skrivet: 15 nov-11 kl 18:24 »
Om du bestämmer dig för att kastrera så passa även på att låta tatuera id-nummer i örat.


Eller mobilnumret  ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Ann E

  • Inlägg: 289
    • -
    • www.mellis.n.nu
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #30 skrivet: 15 nov-11 kl 18:51 »
Kom på att ni kanske ville se söte Tassan  :-*





Tassan lyckades faktiskt rymma strax efter att hon flyttat hit  :-[

...och vi trodde inte vi skulle se henne igen  :'(

Plötsligt satt hon dock jamande utanför förrådet. Hon var hungrig och åt gott, under tiden som min sambo närmade sig.
Fast när han försökte fånga henne smet hon iväg.
Dagen efter var hon borta hela dagen. På kvällen kom hon och ville ha mat, då gjorde vi inget försök på att fånga henne. Tänkte det var bättre att ge henne tid, hon visste iaf. vem som skaffade fram maten.
Tredje dagen var hon också borta, fast på kvällen kom hon och åt sig mätt.
Efteråt gick hon runt mig och såg ut som hon ville upp i knät. Jag försökta klappa henne och efter ett par misslyckade försök tillät hon det.
Och då vände hon helt! Hon började spinna och gned sig mot min hand.
Jag lyfte sedan upp henne utan att hon gjorde motstånd, och bar upp henne i sovrummet.
...där hon kröp in under sängen och gömde sig.
Vi suckade lite och tänkte att hon aldrig skulle komma fram  ::)
Fast min sambo gick upp under kvällen...och kom inte ner igen.
När jag sedan gick upp så låg han långflat på golvet med Tassan i armkroken...
Den natten sov hon under sängen, på en filt.
03.45 vaknade jag av att hon balanserade på mitt ben...

Tassan har växt upp i ett stall och var inte jättetam, fast nu när hon lärt känna oss är hon otroligt mysig!
Hon bor på kattvinden när vi jobbar och på natten, det kommer hon fortsätta med tills hon och hundarna är vana vid varandra.

Lång historia, fast väldigt gullig  ;D
« Senast ändrad: 15 nov-11 kl 18:57 av Ann E »
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #31 skrivet: 15 nov-11 kl 20:24 »
tycker du 2000kr/år är dyrt för 2katter?
2000/12= 166kr/månad för TVÅ katter dvs 83kr/månad och katt.
tycker jag är HELT ok.

Ja, och tänker man att det kostar 2.74 kr per dag och katt - eller 0.11 kr/timme - eller 0.0019025 kr/minut så blir det ju nästan gratis!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #32 skrivet: 15 nov-11 kl 21:47 »
Vi har två gigantiska hundar o fick hem en kattunge nyligen som var skiträdd .
vi lät dom hälsa o sa åt hundrna att låta bli katten , det tog två dagar sen hade den glömt bort att vara rädd o nu sover dom i hop.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #33 skrivet: 15 nov-11 kl 23:08 »
Vilka gulliga historier!  :)
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #34 skrivet: 15 nov-11 kl 23:37 »
Mina svar på dina frågor:

1. Bör katten försäkras och isf. för hur mycket? Och hur mycket kostar en kattförsäkring? Jag har mina djur försäkrade (hunden, katten, kaninerna). Detta då jag vet att om veterinärvård behövs så kan pengarna rinna iväg väldigt fort. Pratar vi tex om ett brutet ben som tar 4 månader att läka helt och sedan kan katten i detta fall leva 15 år till och ha ett bra liv, ja då är det värt det. Här slås inga djur ihjäl om de skadas (inte heller slås de ihjäl annars heller, de avlivas på annat vis men det är en annan historia).
Tycker att en försäkring är väl värd sitt pris. En katt är lika mycket värd som en hund vad gäller sällskaps/familjemedlems-mässigt.


2. Måste katten id-märkas innan den kan försäkras? Nej, men oftast är det lite rabatt då. Föredrar att ha örontatuering på katten, då folk ännu inte lärt sig att katter kan vara märkta med chip utan tror att de är omärkta.

3. Är kattens p-piller receptfria? Och är de säkra? Inte receptfria och relativt säkra. Dock finns ju biverkningar, tex ökad risk för juvertumörer. En kastrering är att föredra om man inte ska avla på sin katt. Och en katt med polydactyli bör inte gå i avel.

4. Vad bör en katt äta? Är kattmaten på snabbköpet ok? Finns en uppsjö av foder. Själv ger jag inte från snabbköpet - för mycket salter som kan orsaka urinstenar.

5. Finns det dolda defekter/sjukdomar förknippat med sk. Skeppskatter? Nej, däremot bör man ha extra koll på klorna, särskilt de extra som inte kan nötas som de ska.

6. Finns det halsband till katter, som öppnas om katten fastnar? Ja, det finns. Har en variant till vår katt, med reflex i. Cat-safe heter den, tror den kommer av märket Dogman. Fungerar jättebra!

7. Hur bör man gå till väga för att vänja familjens hundar med katten? För vår del gick det väldigt naturligt och bra. Då katten kom till oss på jobbet först så hade de redan träffats där i personalrummet, så väl hemma var det inga problem. Största problemet vi har är att vakta så inte hunden knuffar bort katten när det serveras mat, bara för att hon äter snabbare  ;D .

Jättesöt liten kissemiss ni fått tag på!

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #35 skrivet: 16 nov-11 kl 13:58 »
Vad fin hon är! Angående polydaktyli - en eller två extra tår är inget som hindrar katten i dess liv och anlaget är autosomalt dominant (dvs det är inte könsbundet och behöver bara komma från ena föräldern för att slå igenom i avkomman) så det är lätt att se hur det nedärvs, MEN det förekommer också polydaktyla katter med uppåt tio-tjugo tår på varje tass (tror rekordet är 28 - ägaren ville hitta en hane med lika många tår för att det var "så häftigt" med dessa katter  :-X ) och då är det inte längre lika kul för misse. Så även om det inte är skadligt i första ledet ÄR det trots allt en mutation som KAN få konsekvenser för kattens välmående och jag tycker helt enkelt att det är onödigt att leka med elden på det viset för sin egen smak och tyckes skull. Mina fem cent i frågan :)

FM - Joggingväst, hur ser de ut? Måste kolla djuraffären känner jag... Tack och lov är rävkatten inte så benägen att gå ut nu när det är minusgrader ändå men annars är ju koppelpromenader alltid ett alternativ.

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #36 skrivet: 16 nov-11 kl 15:12 »
Kom på att ni kanske ville se söte Tassan  :-*





Tassan lyckades faktiskt rymma strax efter att hon flyttat hit  :-[

...och vi trodde inte vi skulle se henne igen  :'(

Plötsligt satt hon dock jamande utanför förrådet. Hon var hungrig och åt gott, under tiden som min sambo närmade sig.
Fast när han försökte fånga henne smet hon iväg.
Dagen efter var hon borta hela dagen. På kvällen kom hon och ville ha mat, då gjorde vi inget försök på att fånga henne. Tänkte det var bättre att ge henne tid, hon visste iaf. vem som skaffade fram maten.
Tredje dagen var hon också borta, fast på kvällen kom hon och åt sig mätt.
Efteråt gick hon runt mig och såg ut som hon ville upp i knät. Jag försökta klappa henne och efter ett par misslyckade försök tillät hon det.
Och då vände hon helt! Hon började spinna och gned sig mot min hand.
Jag lyfte sedan upp henne utan att hon gjorde motstånd, och bar upp henne i sovrummet.
...där hon kröp in under sängen och gömde sig.
Vi suckade lite och tänkte att hon aldrig skulle komma fram  ::)
Fast min sambo gick upp under kvällen...och kom inte ner igen.
När jag sedan gick upp så låg han långflat på golvet med Tassan i armkroken...
Den natten sov hon under sängen, på en filt.
03.45 vaknade jag av att hon balanserade på mitt ben...

Tassan har växt upp i ett stall och var inte jättetam, fast nu när hon lärt känna oss är hon otroligt mysig!
Hon bor på kattvinden när vi jobbar och på natten, det kommer hon fortsätta med tills hon och hundarna är vana vid varandra.

Lång historia, fast väldigt gullig  ;D


Gud så söt!




FM - Joggingväst, hur ser de ut? Måste kolla djuraffären känner jag... Tack och lov är rävkatten inte så benägen att gå ut nu när det är minusgrader ändå men annars är ju koppelpromenader alltid ett alternativ.


Dessa kallarar jag joggingväst ;) Lilla Liyo har här på sig sin! Det är en strechig väst. Denna kan även anv till kaniner!

http://www.crtzoo.com/sele-jogging-p-687-c-398.aspx
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #37 skrivet: 16 nov-11 kl 22:47 »
Joggingoverall!  :) ASG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

änga

  • Inlägg: 241
    • Småland
    • 1811 ord&bild
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #38 skrivet: 17 nov-11 kl 08:11 »
FM - Jahaa, en sån! Joggingväst, vad fint! ;D

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Kattfrågor från amatör.
« Svar #39 skrivet: 17 nov-11 kl 11:56 »
FM - Jahaa, en sån! Joggingväst, vad fint! ;D
Joggingoverall!  :) ASG

För hurtiga katter som går i koppel  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

847 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser