Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riktlinjer för försäljning av kattungar  (läst 12094 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #40 skrivet: 30 sep-11 kl 19:30 »
Jag tror inte obligatorisk registrering och märkning höjer värdet för varken hundar eller katter, och det kommer inte att göra att de behandlas bättre heller.
Det är sorgligt att katter anses vara så lite värda, visst finns det hundar som far illa och är hemlösa oxå, men inte alls i den utsträckningen.
På vår nya gård bor redan en katt, den som var hyresgäst förut lämnade helt sonika kvar 3 av sina katter när hon flyttade, så katterna har fått klara sig bäst de kan, eller inte kan. Har svårt att tänka mig att motsvarande skulle ske, och någon skulle lämna kvar 3 hundar när denne flyttade.
Så länge katter inget kostar, eller inget får kosta, kommer de att finnas i mängder...inte bara i Rinkeby. (Det gamla hederliga rasistspåret funkar alltid i diskussion, tydligen..."Det är bara vi svennar som är duktiga på att xxxxx, blattarna är helt enkelt lite sämre än vi, de har ju en annan kultuuur!" >:D )

Märkning och registrering kostar, då blir det dyrare och många av dagens människor ser inte värdet i "gratis saker".
Jag kan liksom inte komma på nått annat sätt att höjja kattens status. Det måste bli dyrare.

pålle

  • Gäst
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #41 skrivet: 30 sep-11 kl 20:30 »
Märkning och registrering kostar, då blir det dyrare och många av dagens människor ser inte värdet i "gratis saker".
Jag kan liksom inte komma på nått annat sätt att höjja kattens status. Det måste bli dyrare.
Tror inte ja är den rätta vägen  för vad skulle det göra för nytta  du  blir ju inte av med bod katter för att dom blir dyrare ?

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #42 skrivet: 30 sep-11 kl 21:14 »
Tror inte ja är den rätta vägen  för vad skulle det göra för nytta  du  blir ju inte av med bod katter för att dom blir dyrare ?

Bondkatter? jag har bondkatter, både märkta och registrerade.
Det ska inte vara oöverkommligt dyrt utan krångligare och innebära en kostnad. Då kanske vi slipper impulsköpta katter som hamnar i skogen.

pålle

  • Gäst
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #43 skrivet: 30 sep-11 kl 21:23 »
Bondkatter? jag har bondkatter, både märkta och registrerade.
Det ska inte vara oöverkommligt dyrt utan krångligare och innebära en kostnad. Då kanske vi slipper impulsköpta katter som hamnar i skogen.
Då får du ju ut och ja  var enda bondläpp då och snoka i varenda hus uti skogarna  då och till vilka kostnader om du ska få någon rät sid på det är det nån form av polis stat du är ute  efter  för annars så är det en utopi som ja uppfattar det  .

drägelhund

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #44 skrivet: 30 sep-11 kl 21:31 »
Om folk kastrerade och steriliserade sina katter (även bönderna) så skulle inte marknaden vara full av sommarkatter. Själv har jag alltid haft katt,nu har jag en från grannen (bonde) Jag skulle inte tänka mig att btala några större summor,trots allt kostar vacinering kastrering o mat ganska mycket. Bättre som i usa där man kastrerar o steriliserar katterna Innan leverans.

pålle

  • Gäst
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #45 skrivet: 30 sep-11 kl 21:35 »
Om folk kastrerade och steriliserade sina katter (även bönderna) så skulle inte marknaden vara full av sommarkatter. Själv har jag alltid haft katt,nu har jag en från grannen (bonde) Jag skulle inte tänka mig att btala några större summor,trots allt kostar vacinering kastrering o mat ganska mycket. Bättre som i usa där man kastrerar o steriliserar katterna Innan leverans.
Problemet är väll en massa om sånt fungerar inte i praktiken .

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #46 skrivet: 30 sep-11 kl 21:35 »
Då får du ju ut och ja  var enda bondläpp då och snoka i varenda hus uti skogarna  då och till vilka kostnader om du ska få någon rät sid på det är det nån form av polis stat du är ute  efter  för annars så är det en utopi som ja uppfattar det  .

Tänk att du hettsar upp dig så hela tiden. Det är varken en utopi eller en polis-stat utan ett förslag på hur man kan göra det dyrare att skaffa katt. Rätta mig gärna om jag har fel, bönder, lantbrukare, folk som bor på landet har, generelt, katter för att jaga möss, råttor och andra skadedjur. De har redan ett högra värde i sin katt i och med att de är i behov av den.

Det är sommarstuge-katterna som är ett problem. Katter som köps impulsivt av tonåringar som fått sin första lägenhet eller av en trött förälder som efter att ungarna slutat mocka lådan och katten börjat riva sönder tapeterna släpper ut den för att:
"Den klarar sig, den är ju ett rovdjur" eller "Nån tar hand om den!"

Klart att ingen kan lösa problemet men tänk om vi skulle bemöta alla probem med att:
Det blir ingen utopi så vi skiter i det.

pålle

  • Gäst
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #47 skrivet: 30 sep-11 kl 21:41 »
Tänk att du hettsar upp dig så hela tiden. Det är varken en utopi eller en polis-stat utan ett förslag på hur man kan göra det dyrare att skaffa katt. Rätta mig gärna om jag har fel, bönder, lantbrukare, folk som bor på landet har, generelt, katter för att jaga möss, råttor och andra skadedjur. De har redan ett högra värde i sin katt i och med att de är i behov av den.

Det är sommarstuge-katterna som är ett problem. Katter som köps impulsivt av tonåringar som fått sin första lägenhet eller av en trött förälder som efter att ungarna slutat mocka lådan och katten börjat riva sönder tapeterna släpper ut den för att:
"Den klarar sig, den är ju ett rovdjur" eller "Nån tar hand om den!"

Klart att ingen kan lösa problemet men tänk om vi skulle bemöta alla probem med att:
Det blir ingen utopi så vi skiter i det.
För står inte var för du tror ja hetsar upp mig bara för ja i fråga sätter och inte håller med som liga  märkligt ? undra ja vem som hetsar upp sig i skälva verket  tycker det bara är tråkig att inte få i fråga sätta ert tänk .

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #48 skrivet: 30 sep-11 kl 22:10 »
Tänk att du hettsar upp dig så hela tiden. Det är varken en utopi eller en polis-stat utan ett förslag på hur man kan göra det dyrare att skaffa katt. Klart att ingen kan lösa problemet men tänk om vi skulle bemöta alla probem med att:
Det blir ingen utopi så vi skiter i det.
Jag tycker inte att Pålle hetsade upp sig. Han belyste ytterliggare en sida på problemet.

Sen har jag inte sett någon som tyckte din idé va en utopi skriva: Vi skiter i det. Utan gett bättre och mer genomförbara idéer.

Nu måste du verkligen förklara hur pengar ger levande varelser värde. För bland travare och hundar har jag inte sett det hända.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #49 skrivet: 30 sep-11 kl 22:20 »
Nu ska jag sticka folk i ögonen igen.
Jag tror tvärtom , om det var billigare att kastrera-chippa-vacc så skulle fler göra det .
Svenskarna är ett snålt folk så det är nog det enda sättet att få bukt med detta.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #50 skrivet: 30 sep-11 kl 22:23 »
Nu ska jag sticka folk i ögonen igen.
Jag tror tvärtom , om det var billigare att kastrera-chippa-vacc så skulle fler göra det .
Svenskarna är ett snålt folk så det är nog det enda sättet att få bukt med detta.

Nästan som jag skrivit: Gör det billigare att kastrera.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #51 skrivet: 30 sep-11 kl 22:27 »
Om det var tom gratis åtminstode för honorna då , då lär ju vildkatter minska drastiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

  • Gäst
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #52 skrivet: 30 sep-11 kl 22:31 »
Nu är nog benägen av att hålla med er  i alla fall bäst hittills :) 
Nu ska jag sticka folk i ögonen igen.
Jag tror tvärtom , om det var billigare att kastrera-chippa-vacc så skulle fler göra det .
Svenskarna är ett snålt folk så det är nog det enda sättet att få bukt med detta.
Nästan som jag skrivit: Gör det billigare att kastrera.
Om det var tom gratis åtminstode för honorna då , då lär ju vildkatter minska drastiskt .

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #53 skrivet: 30 sep-11 kl 22:49 »
Nu är nog benägen av att hålla med er  i alla fall bäst hittills :)
Det optimala vore ju att föra in djurkunskap som ämne i grundskolan. För ska man förändra människors förhållande till djur, så är det lättast hos barn.


pålle

  • Gäst
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #54 skrivet: 30 sep-11 kl 23:01 »
Det optimala vore ju att föra in djurkunskap som ämne i grundskolan. För ska man förändra människors förhållande till djur, så är det lättast hos barn.
Håller helt med  för i dag är många så fjärmade från vad djur är och hur dom fungerar  så det är rent skrämmande  .

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #55 skrivet: 30 sep-11 kl 23:26 »
Om jag vore lärare så skulle jag göra det och om jag vore veterinär så skulle jag kastrera gratis men tyvärr är jg ingendera .
Så det enda jag kan göra är att ta hand om så många katter som möjligt och kastrera mina kissar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Galopp

  • Inlägg: 477
    • Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #56 skrivet: 01 okt-11 kl 21:04 »
Ett sätt skulle ju vara skattedreducering, det brukar ju vara lockande  ;) Man tar bort skatten på kastreningen. Här har vi naturligtvis problemet med att veterinärerna kanske höjer priserna men man kunde ju lägga reduceringen vid en viss tidpunkt på året t.ex. Det brukar ju finnas tillfällen en gång om året då priserna reduceras av veterinärerna och om skatten dessutom togs bort skulle ju priset gå ner ytterligare.

Men på det stora hela är det ett samhällsproblem. Många människor saknar empati helt enkelt. Man bryr sig bara om sig själv. Vi ser det i skola och på arbetsplatser t. ex i form av mobbing. Vi har rasism och barnmisshandel och det är inte bara barn som misshandlas för den delen. Men om människan inte ens kan värna om sin familj hur ska man då kunna värna om djur?

Jag tror att man kan göra mycket genom att hjälpa andra. Jag brukar tänka att om jag gör något gott för någon annan så kommer det att smitta av sig. Får man värme och empati så tror jag att man kan ge. Jag försöker att vara positiv emot andra och lyfta fram det de gör bra just för att de ska må bra. Inte så att jag ljuger men jag fokuserar på det bra och säger att de kommer att fixa till det som är dåligt.

Jag tror att om man mår bra själv så kan man värna om andra inklusive djur. Men många människor mår inte bra, livet är tufft på många sätt, och många får aldrig lära sig att ens värna om sina medmänniskor. Tvång fungerar aldrig. Morot är bättre än piska, så vad gäller katter så är ett reducerat pris att rekommendera.

Jag har varken betalat för mina tre katter eller min renrasiga hund. Hunden fick jag av uppfödaren efter att ägaren inte ville ha kvar den. Hon ljög att de skulle separera men när de väl blivit av med Vilda så köpte de en ny mindre hund. Då hade de ändå betalat 11 000 för henne som de bara slängde i sjön  ???

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Riktlinjer för försäljning av kattungar
« Svar #57 skrivet: 21 feb-12 kl 13:44 »
Jag kan inte låta bli att väcka den här tråden igen.
Herregud, folk köper ju hundar för upp till 12-15000 som de missköter och även slänger ut när de tröttnar på dem. Så ett höjt pris kommer aldrig leda till att katter får högre status.
Jämförelsen med hundar haltar, tycker jag. En hund ställer betydligt högre krav på sin ägare, än vad en katt gör. En katt sköter ju sig själv till största delen och behöver inte rastas eller uppfostras, som hundar. Därför är folk villiga att göra sig av med en hund när den blir jobbig, även om de betalat tusenlappar för den.
Får man betala för katter är det många som inte skulle skaffa dem på ren impuls, utan att tänka igenom det. Måste man betala för något man skaffar, är det människor med stort intresse som köper. Nu menar jag naturligtvis inte att alla som fått katter eller hundar gratis, inte skulle vara seriösa - jag har själv aldrig betalat för något av mina djur. Men människor utan ett genuint djurintresse skulle inte lika lättvindigt skaffa djur.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser