Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Begagnade pallkragar  (läst 1151 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
Begagnade pallkragar
« skrivet: 05 maj-23 kl 22:56 »
Fick tag på ett gäng begagnade lastpallar , med häftstift, fraktsedlar och en del var även med tryck på. Inte jättevackra men billigt är alltid bra! Jag tänkte använda dem till odling, men sen slog det mig, hur vet jag att de inte är tryckimpregnerade? Som jag förstått ska de ju inte vara det längre, men finns det något sätt jag kan se det.
Är det isåfall ok ändå att använda till grönsaksodling?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Begagnade pallkragar
« Svar #1 skrivet: 06 maj-23 kl 08:50 »
Det syns ju på färgen på trävirket. Ev kan du tälja ut någon spjäla för att kolla om virket är färgat på djupet eller bara målat på ytan.

De är så pass länge sedan de giftigaste sorternas tryckimpregnering förbjöds, att det knappast är troligt att flitigt använda pallkragar har överlevt sedan den tiden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Begagnade pallkragar
« Svar #2 skrivet: 06 maj-23 kl 10:55 »
Nä, det var länge sedan jag såg en sådan pall eller krage. De jag har haft att göra med är oftast helt utan impregnering.


Nu finns det ju en allmän rädsla för plast, men om man sätter plast invändigt i kragen så håller den mycket längre och eventuellt spill den kan ha varit utsatt för når inte jorden.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Begagnade pallkragar
« Svar #3 skrivet: 06 maj-23 kl 10:56 »
Med tanke på att tryckt virke är betydligt dyrare än impregnerat så är risken för att råka ut för det i pallar minimal.

Det finns ett gäng företag som "märker" sina emballage som där Scania har en grön färg dessutom har lite pigment som gör det likt impregnering.

Man får dessutom inte lov att använda sig av giftiga ämnen när man tillverkar pallar i dag utan dom ska vara så neutrala som möjligt pga att dom kan skickar till samtliga länder runt om i världen.
Och ska kunna hanteras och lagras utan speciella säkerhetsåtgärder.
Man använder inte ens gift för att förhindra insekter att resa i pallarna utan dom ställs in i ugnar som hettar upp dom så pass länge att insekter, ägg och fröer kokar ihjäl.

Meeeen, alla dessa regler garanterar inte vad pallen/emballaget råkat ut för längs vägen.
Det kan ha spillts både det ena och andra på den under dess livstid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Begagnade pallkragar
« Svar #4 skrivet: 06 maj-23 kl 14:15 »
Jag tror du med gott samvete kan odla i dom.
 Har du odlat i pallkragar innan? Annars tänk på att ju högre  du bygger desto torrare  blir dom så var beredd på att vattna.
kretslopp

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Begagnade pallkragar
« Svar #5 skrivet: 06 maj-23 kl 16:29 »
Tack, jo jag känner mig säker, det är en som är mörkare lite slitnare som jag funderar över. Se bild. Den med texten saab på. De andra ser ju nästan nya ut.
Men det är ju bara att jag skippar att använda den mörka också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Begagnade pallkragar
« Svar #6 skrivet: 06 maj-23 kl 17:41 »
Bara smuts.

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Begagnade pallkragar
« Svar #7 skrivet: 06 maj-23 kl 18:14 »
Bara smuts.
Ah du tror det? Ja det är ju synd att inte använda den då...

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Begagnade pallkragar
« Svar #8 skrivet: 10 maj-23 kl 20:34 »
Fast nu blir jag lite brydd, de luktar frisk trä av pallkragarna. Men så drig jag av packsedeln på en, stoppade den i fickan, å nu har jag en fettfläcl på fickan? Av packsedeln? Eller kan det vara någon skit ändå på pallkragen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Begagnade pallkragar
« Svar #9 skrivet: 10 maj-23 kl 20:45 »
Fast nu blir jag lite brydd, de luktar frisk trä av pallkragarna. Men så drig jag av packsedeln på en, stoppade den i fickan, å nu har jag en fettfläcl på fickan? Av packsedeln? Eller kan det vara någon skit ändå på pallkragen?
Pallkragar kan ha varit var som helst.
Är det fett på pappret så kan den varit utsatt för det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser