Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har någon handlat härifrån?  (läst 2525 gånger)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
Har någon handlat härifrån?
« skrivet: 24 feb-18 kl 10:03 »
Just så , är det någon som har erfarenhet av detta fröföretag https://www.seeds-gallery.shop/sv/medicinalvaxter-froer/?p=3
Vad tyckte ni om det i så fall. Kändes de pålitliga , snabba leveranser osv

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #1 skrivet: 25 feb-18 kl 14:05 »
Ingen ?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #2 skrivet: 26 feb-18 kl 15:21 »
Kom igen nu

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #3 skrivet: 26 feb-18 kl 17:07 »
Tyvärr inte.. men det ser spännande ut!

Postat med Alternativ.nu´s app


Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #4 skrivet: 29 feb-20 kl 19:49 »
Nu har jag också råkat hitta den sidan.
Så här två år senare kanske någon har någon erfarenhet från detta företag.
Jag lägger in länken till startsidan här https://www.seeds-gallery.shop/sv/
En del växter känner jag till, men det garanterar ju inte att allting från sidan verkligen finns.
Det som gör mig lite skeptisk är en del jättefrukter som de påstår sig ha frön till.
Efter vad jag kan se verkar det vara fraktfritt att beställa därifrån.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #5 skrivet: 01 mar-20 kl 10:24 »
Vilken sida, där kan en lätt spendera flera timmar...
Sätter mitt fotavtryck ....
De har allt utom Yacón!!! Den hittar jag ingenstans.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #6 skrivet: 01 mar-20 kl 10:36 »
Nu har jag också råkat hitta den sidan.
Så här två år senare kanske någon har någon erfarenhet från detta företag.
Jag lägger in länken till startsidan här https://www.seeds-gallery.shop/sv/
En del växter känner jag till, men det garanterar ju inte att allting från sidan verkligen finns.
Det som gör mig lite skeptisk är en del jättefrukter som de påstår sig ha frön till.
Efter vad jag kan se verkar det vara fraktfritt att beställa därifrån.
tyskbaserat företag. Med mkt europeiska frön men givetvis även från andra världsdelar. har inte handlat därifrån men visst finns det roliga saker på deras sida. Dock tycker jag det verkar dyrt. Väldigt lite frön i portionen. Avseende jättefrukter så finns de men kräver givetvis omvårdnad för att bli så stora. Ser att en del frömaterial kommer från England vilket är logiskt då de i generationer tävlat i att få fram gigantiska grönsaker. på höstkanten i England finns massor av lokala tävlingar i vem som fått den största grönsaken. Har själv besökt några och man förundras över hur stor en lök kan bli för att inte tala om gurkor och pumpor. Däremot skall man kanska ta de kinesiska frön på lite skoj där de visar bilder på jordgubbar stora som barnhuvuden. Dock säger ju just detta företag att de INTE har kinesfrön i sitt sortiment. Tror nog det är ett seriöst företag och att det är riskfritt att handla. Står man bara ut med prisnivån så.......

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #7 skrivet: 01 mar-20 kl 13:16 »
Naturligtvis förekommer enstaka extra stora exemplar i trädgårdslanden. Jag har själv skördat en rädisa som var enorm i jämförelse med sina kompisar. Det kanske går "avla" fram om man tar frön från stora exemplar i flera generationer.
Den här sidan saluför frön som tydligen ska ge enorma morötter. https://www.seeds-gallery.shop/sv/hem/morot-autumn-king-fron.html
Om man söker på sorten "Autumn King" är det bara här man hittar bild på giganter.
Ingen annan stans hittar jag beskrivet att de kan bli i den storleken. Enligt Seeds-Gallery ska man så fyra frön/två cm. Det innebär att man sparar kanske var sjätte rot när man gallrar, om de ska få plats att växa.

Edit:
Här hittade jag ändå några stora Autumn King. http://sasomihimlen.se/2017/october/nu-jaklar-2.html
« Senast ändrad: 01 mar-20 kl 13:22 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #8 skrivet: 01 mar-20 kl 13:37 »
Vilken sida, där kan en lätt spendera flera timmar...
Sätter mitt fotavtryck ....
De har allt utom Yacón!!! Den hittar jag ingenstans.

Lite OT men yacón hittade jag på "Lökar och knölar" som vi pratade om i en annan tråd. De, eller närmare bestämt en mansperson med enbart förnamn, tackade för min beställning men ville ha mitt personnummer, vilket jag förstås inte kunde ge dem eftersom jag inte har något svenskt sådant. Nu vet jag inte om jag kommer att få några knölar eller om jag bara varit i kontakt med sådana. Det kändes lite oproffsigt alltihopa.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #9 skrivet: 04 mar-20 kl 16:36 »
Det stämmer inte det jag skrev att det verkade vara fri frakt. Möjligen måste man beställa för en viss summa för detta. Frakten ser ut att vara nästan 8 Euro.
Jag bryr mig inte om någon beställning. Det mesta av vad jag tänkt mig kan jag hitta på närmare håll.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #10 skrivet: 08 mar-20 kl 02:03 »
troligen fejk, orkar inte kolla översättningen men hittade en liknande sida häromveckan, kanske är samma men inte nödvändigtvis - iaf väldigt lik URL och det var typ 99% bedrägeri-risk . enligt mig. men jag har haft fel förr!

b-la så var det folk som varnade för hemsidan på andra sajter och sen hade de väldigt suspekta priser och möjligen var det en annan liknande sida som jag fann som jag kom fram till bara hade kopierat en rysk hemsida och deras fröer och lagt på X tusen procent på priset.

https://www.trustpilot.com/review/www.seeds-gallery.shop
« Senast ändrad: 08 mar-20 kl 02:09 av sakletaren »

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Har någon handlat härifrån?
« Svar #11 skrivet: 19 mar-20 kl 03:28 »
Tråden gjorde mig nyfiken, så jag kollade hemsidan.

Hittade fröer till växter som jag rakt av inte kände igen att de svenska fröfirmorna har.

Men också varianter av köksväxter som odlats på Balkan, vilket väckte mitt intresse: de har ett klimat som liksom vårt kan vara kärvt. Kan också tänka mig att man på Balkan av politiska/historiska skäl har hållit fast vid sina egna varianter istället för att följa den breda EU-fåran och de där dominerande stora fröfirmorna.

Beställningen: 8euro för frakt, 2 euro i paypal avgift. Kompenseras i någon mån av att fröna för vanliga växter är något billigare än i Sverige.

Kommunikation, Leverans: utmärkt. Mailbesked, och spårbar försändelse från Kroatien som kom på utsatt tid.

Fröna: inte förpackade i rektangulära papperspåsar utan i genomskinliga plastpåsar med trycklås. Varje påse med påklistrad prydligt utskriven etikett på svenska. Dock utan odlingsanvisningar, finns förvisso för sorten på hemsidan men är i kortaste laget. Så är du helt nybörjare får du komplettera med google eller ta till en bok.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser