Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler om lösspringande jakthundar?  (läst 12823 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Regler om lösspringande jakthundar?
« skrivet: 16 okt-12 kl 18:39 »
Hej!
Finns det några regler gällande lösspringande jakthundar?
Eller får de springa runt överallt, i trädgårdar, under jakt?

Vi bor på landet med stor tomt som inte är inhägnad och det finns jaktmarker runtomkring. Ofta springer lösa jakthundar tvärs över tomten. Nyligen bet en hund ihjäl en höna. Jägaren var dock jättetrevlig och bad om ursäkt och ville gärna ersätta hönan.
Men det är lite jobbigt att det kan komma en hund springande på tomten när som helst.
Vi funderar på att skaffa hund om något år och då vågar man kanske inte ha den lös på tomten.

Men samtidigt förstår vi ju att det är svårt för jägarna att hålla 100% koll på sina hundar.

Någon med samma problem eller med tips?


Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Sv: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-12 kl 20:47 »
Sätt upp ett staket skulle jag säga. Det är även bra när ni framöver skaffar hund. Det är helt omöjligt att få jakthundar att "fatta" att dom inte får springa över din gård...
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

vindensbonig

  • Gäst
SV: Sv: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 20:54 »
Sätt upp ett staket skulle jag säga. Det är även bra när ni framöver skaffar hund. Det är helt omöjligt att få jakthundar att "fatta" att dom inte får springa över din gård...
Då borde väll hund ägaren tänka på att inte släppa så nära att sådant kan uppstå?  För vist gäller väll strikt ägar ansvar även för jakt hund ?

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Sv: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-12 kl 21:03 »
Men om man (som tex jag) bor i ett glest befolkat område med många små privatägda skogsmarker, då kan man inte riktigt begära att dom ska släppa hundarna så långt bort att dom aldrig kan komma åt att springa in på nåns gård. För det går inte.
Det är skillnad när stora jaktlag jagar i bolagsskog långt bort från allt ära och redlighet, där finns ju inga gårdar...
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

vindensbonig

  • Gäst
SV: Sv: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #4 skrivet: 16 okt-12 kl 21:14 »
Men om man (som tex jag) bor i ett glest befolkat område med många små privatägda skogsmarker, då kan man inte riktigt begära att dom ska släppa hundarna så långt bort att dom aldrig kan komma åt att springa in på nåns gård. För det går inte.
Det är skillnad när stora jaktlag jagar i bolagsskog långt bort från allt ära och redlighet, där finns ju inga gårdar...
Tja ja tycker det liksom inte är en ursäkt men  det får ju var och  en avgöra då när djur blir tagna av jakt hundar om hur man ska göra med saken .   I anat fall får dom väll jaga med spårlina  om man nu måste jaga med hund kan man ju tycka .

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Sv: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #5 skrivet: 16 okt-12 kl 21:33 »
Men om man som TS har problem med att flera olika jakthundar går in på eller korsar gården, är det då inte ganska logiskt att sätta upp ett staket...?
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

vindensbonig

  • Gäst
SV: Sv: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #6 skrivet: 16 okt-12 kl 21:52 »
Men om man som TS har problem med att flera olika jakthundar går in på eller korsar gården, är det då inte ganska logiskt att sätta upp ett staket...?
Ja ja besvara den frågan när du besvara mina frågor . Så vi tar det i rätt ordning först tack.

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-12 kl 21:58 »
 Min spontana tanke är att en fördel med staketet om du själv skaffar hund, är att du då ej behöver vara orolig att "din hund" (mao du) bryter mot jaktlagstiftning/lagen om tillsyn av hund och katt när den ej kan springa okontrollerat och jaga/förfölja vilt på annans jaktmark.

Johan

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #8 skrivet: 16 okt-12 kl 23:02 »
som andra har skrivit så sätt upp staket, det funkar bäst i längden. våra hundar går lös men fastän vilitar på att dom stannar på gården så skulle jag aldrig säga att dom är 100 % för det kan man inte hur lydiga hundar man än har. det är mycket enklare att sätta upp ett staket så skyddar man gården mot lösa hundar och en del vilt och man vet att ens egna djur stannar på gården.

120 staket är det om funkar bäst tycker jag, även om du har en liten hund så kand et ju komma en stor och 120 brukar bromsa dom flesta.tänk bara på att det ska gå en vajer uppe och nere så nätet inte viker sig
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #9 skrivet: 16 okt-12 kl 23:08 »
Inte säkert att staket hjälper heller. Vi har haft jakthundar springandes genom trädgården flera gånger och så himla isolerat mitt i skogen bor vi inte utan strax utanför kyrkbyn. Vi har iofs bara vanligt trästaket, men man vill ju inte behöva bygga palisader för att slippa hundarna  >:(

Ibland är det någon i jaktlagen som är bussig och säger till när det ska jagas, så vi håller hönsen inne, men det är inte alltid tyvärr.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

vindensbonig

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #10 skrivet: 16 okt-12 kl 23:29 »
Ja tycker ja i alla fall att man kan koma överens  och inte bara va enfaldig och jaga som man vill  utan ringa upp dagen innan och säga det i morgon jagar vi vill du va snäll att hålla inne hönsen  så blir ju allt så mycket bättre stämning mellan parterna  .  Men man kan ju undra om åtminstone somliga jägare ens är intresserade  vad andra tycker i saken för att ha en bra realskon  mellan  parterna  Måste det va så jäkla svårt kan man tycka .

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #11 skrivet: 17 okt-12 kl 00:13 »
...Jakt är som alla vet en hobby...när andra människor och husdjur drabbas av deras dåliga beteende...jaaa..då har hobbyn spårat ur..gått för långt....Tråkigt att dom bara släpper otränade hundar vind för våg utan en tanke på vad dom kan ställa till med när dom inte tränats för sin uppgift...dom enda som inte klagar är väl hobbyjägare själva som har någon typ byracka...Tänk bara om andra hobbygrupper skulle göra likadant..motocross i andras hönsgårdar...spela fotboll i andras trädgårdar...flyga RC flyg in i andras hus...Är helt upp till hobbyutövarna att uppföra sig...Har man ingen tränad hund ska den naturligtvis inte släppas ut vind för våg...Höga böter kanske kan bota oskicket eller en lagändring så den störande och stressande löshundsjakten förbjuds...

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1842258--tror-det-var-en-jagare-

Ops..Lade in fel länk..skulle varit denna...så förstår man hur allvarligt problemet kan vara...Här kan det vara fråga om en jägare som tränar sin älghund  :-X ...kanske efter bästa förmåga  :-X ...
http://www.smp.se/nyheter/lessebo/hund-dodade-och-skadade-tio-far%283419337%29.gm
« Senast ändrad: 17 okt-12 kl 01:00 av Tännlappen »

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #12 skrivet: 17 okt-12 kl 08:15 »
...Jakt är som alla vet en hobby...när andra människor och husdjur drabbas av deras dåliga beteende...jaaa..då har hobbyn spårat ur..gått för långt....Tråkigt att dom bara släpper otränade hundar vind för våg utan en tanke på vad dom kan ställa till med när dom inte tränats för sin uppgift...dom enda som inte klagar är väl hobbyjägare själva som har någon typ byracka...Tänk bara om andra hobbygrupper skulle göra likadant..motocross i andras hönsgårdar...spela fotboll i andras trädgårdar...flyga RC flyg in i andras hus...Är helt upp till hobbyutövarna att uppföra sig...Har man ingen tränad hund ska den naturligtvis inte släppas ut vind för våg...Höga böter kanske kan bota oskicket eller en lagändring så den störande och stressande löshundsjakten förbjuds...

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.1842258--tror-det-var-en-jagare-

Ops..Lade in fel länk..skulle varit denna...så förstår man hur allvarligt problemet kan vara...Här kan det vara fråga om en jägare som tränar sin älghund  :-X ...kanske efter bästa förmåga  :-X ...
http://www.smp.se/nyheter/lessebo/hund-dodade-och-skadade-tio-far%283419337%29.gm


Att döma av den sista länken så är bärplockande en hobby som gått för långt, allemansrätten att plocka bär kan ju aldrig få innebära att man skadar andras djur eller egendom. När andra människor och husdjur drabbas av deras dåliga beteende...jaaa..då har hobbyn spårat ur..gått för långt....Tråkigt att dom bara släpper otränade hundar vind för våg utan en tanke på vad dom kan ställa till med när dom inte tränats för sin uppgift...dom enda som inte klagar är väl bärplockare själva som har någon typ byracka...

Eller? Det kanske är skillnad på hobby och hobby? En liten fundering om att läsa allt svart eller vitt, det blir ju mycket roligare om man väljer den spekulation man själv har nytta av i argumentationen.

Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

vindensbonig

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #13 skrivet: 17 okt-12 kl 08:40 »
Hehe ja man väljer att tolka som det passaren bäst det står inget om vad för hund det var  så det kan mycket väl va en taskigt tränad älg hund . Ja är helt säker på att statistiken är ett mörker tal vadet gäller jakthundar dådet tystas ner  av jägare med plånboken . Så man ska nog inte pinka revir  i saken  :)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #14 skrivet: 17 okt-12 kl 09:23 »
Hundägaren har strikt ansvar, och måste ersätta det som hunden ställer till med.

Men att säga att hunden är dåligt tränad för att den råkar komma in på någons gård är ju löjligt, hunden ser inte skillnad på tomt och jaktmark. Det är till att stängsla sin tomt. För egen del har jag 180 cm högt staket, med maskor på ca 7*7 cm, för att se till att mina djur är på insidan, och andras hundar, större vilt som ställer till skada, som rådjur och vildsvin är på utsidan.

Min hund hoppar 140-150 cm utan problem, så att säga att 120 cm stoppar det mesta är naivt. Det stoppar definitivt inga rådjur, och rådjur vill jag inte ha på min tomt, jag vill ha mina fruktträd och odlingar i fred.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #15 skrivet: 17 okt-12 kl 09:32 »
Hundägaren har strikt ansvar, och måste ersätta det som hunden ställer till med.

Men att säga att hunden är dåligt tränad för att den råkar komma in på någons gård är ju löjligt, hunden ser inte skillnad på tomt och jaktmark. Det är till att stängsla sin tomt. För egen del har jag 180 cm högt staket, med maskor på ca 7*7 cm, för att se till att mina djur är på insidan, och andras hundar, större vilt som ställer till skada, som rådjur och vildsvin är på utsidan.

Min hund hoppar 140-150 cm utan problem, så att säga att 120 cm stoppar det mesta är naivt. Det stoppar definitivt inga rådjur, och rådjur vill jag inte ha på min tomt, jag vill ha mina fruktträd och odlingar i fred.
Ja vill man ha lite fortnox så ska man ju ha det så  ;D nä det är nog mycket bättre att man kommer överens om hur man ska göra   för då har man i alla fall visa varan hänsyn .

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #16 skrivet: 17 okt-12 kl 09:34 »
Givetvis är det bra att kommunicera, och komma överens. Det utesluter inte ett bra stängsel.

Personligen hatar jag "svenska" trädgårdar, där grannarna ser allt. Engelska trädgårdar, som är privata, med murar, häckar, staket osv runt, där man är privat i sin trädgård, det är mer min melodi. Men smaken är ju olika.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #17 skrivet: 17 okt-12 kl 09:40 »
Givetvis är det bra att kommunicera, och komma överens. Det utesluter inte ett bra stängsel.

Personligen hatar jag "svenska" trädgårdar, där grannarna ser allt. Engelska trädgårdar, som är privata, med murar, häckar, staket osv runt, där man är privat i sin trädgård, det är mer min melodi. Men smaken är ju olika.
Jo men med 1.80 cm högt trådstaket ger ju fort farande full insyn  eller ar du vinrakor i nätet?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #18 skrivet: 17 okt-12 kl 09:53 »
Ja tycker ja i alla fall att man kan koma överens  och inte bara va enfaldig och jaga som man vill  utan ringa upp dagen innan och säga det i morgon jagar vi vill du va snäll att hålla inne hönsen  så blir ju allt så mycket bättre stämning mellan parterna  .  Men man kan ju undra om åtminstone somliga jägare ens är intresserade  vad andra tycker i saken för att ha en bra realskon  mellan  parterna  Måste det va så jäkla svårt kan man tycka .
Jag begriper inte varför somliga tycks ha så svårt med relationerna till jägare ???
Kan det bero på taskig attityd från den "icke-jagandeparten ??? Eller är det bara på nätet som gallan spys ???
 Här säger dom till när dom släpper hunden vid  fårhagarna.
En gång har jag haft en virrig unghund i fårhagen och när ägaren kom och hämtade den bestämde vi att dom skulle jaga i andra änden av jaktmarkerna och jag skulle hålla lite extrakoll på om han kom till fåren igen.
  För några år sedan fanns det en älghund som letade upp och skadade får i en hage i en grannby.
Ägarna betalade alla skador, kom till mig och övade "fårrenhet" vid mina fårhagar och köpte sen ett gäng bagglamm av mig för att ha hemma och vänja hunden.
  En gång har jag fått en kalkon dödad hemma på gården- av en förrymd sällskapshund....
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #19 skrivet: 17 okt-12 kl 09:54 »
Hehe ja man väljer att tolka som det passaren bäst det står inget om vad för hund det var  så det kan mycket väl va en taskigt tränad älg hund . Ja är helt säker på att statistiken är ett mörker tal vadet gäller jakthundar dådet tystas ner  av jägare med plånboken . Så man ska nog inte pinka revir  i saken  :)

Jo, det var mest en vinkling av saken där jag ville belysa att man oftast tolkar saker till sin egen fördel, troligen gör jag mig skyldig till samma sak ganska ofta.

Sedan har jag så svårt att känna igen den där bilden av överklassjägaren som kommer med sin tjocka plånbok och kör över alla små torpare. 99% av de jägare jag känner är helt vanligt folk som har lika mycket i plånboken som den genomsnittlige lön eller bidragstagaren, kanske mindre till och med då tillfällena till jobb inte står som spön i backen.
Jag vet heller inte vad som menas med att tysta ned dåden? Om det menas att det inte görs en polisanmälan varje gång så kan det nog stämma bra. Om man har vettiga grannar så tror jag det är så man löser det mesta här på landsbygden eftersom man vet att man kommer ha nytta av varann även i framtiden? Om en hund har kommit in hos mig och dödat en kanin och dess ägare både är ångerfull och vill ersätta skadan så gott det går så ser jag inte någon orsak att ringa polisen. Jag vill hellre behålla vår relation. Men kanske bor jag i en bygd där det inte finns så många "grevar och baroner"

Dessutom så skall det erkännas att under alla år med djur har jag haft mest besvär med sällskaps/brukshundar som inte kan låta bli hästar och där heller inte ägaren kan bryta angreppet trots att de står bredvid. (och det på hundar som skall vara under direkt kontroll enligt lagtext).

För att återvända till ursprungsfrågan så håller jag på ett bra stängsel som inte bara ger en trygghet utan också hindrar att det blir TS framtida hund som "springer lös på bygden och skrämmer djur). Själv bor jag mitt i det bolagsland som det tidigare talades om och jakthundar in på knuten är en realitet (det är även björn, lo och varg) alltså har jag byggt mina kaninburar för att vara svårforcerade för det mesta utom björn. Kaninerna har rejäla hus, även i betesburarna så när en främmande hund kommer dit så gömmer de sig direkt, burarna blir tomma och hunden tröttnar på "leken" ganska fort.

Kommunikation och ersättning när skadan väl har uppstått är ju bra men ännu bättre är att vara lite realist och förebygga skadan när man vet att risken finns. Ett annat förslag är ju att bjuda in jägarna med hund för att låta dem träna hunden på att undvika tomten/hönsen redan innan angrepp har skett? Det är ju mycket lättare att lära hunden vad den inte får innan den har skaffat erfarenhet av att det är kul? Jag tror att de flesta seriösa hundägare skulle nappa på ett sådant förslag.
Lycka till :) och hoppas ni löser det hela.

Jag såg nu att charlotte skrivit en del liknande mitt inlägg men jag postar ändå.
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #20 skrivet: 17 okt-12 kl 10:10 »
Jo men med 1.80 cm högt trådstaket ger ju fort farande full insyn  eller ar du vinrakor i nätet?
Lite ot, men ja, efterhand som det växer till har jag klätterväxter och buskar som blockerar in- (och för min del väl så viktiga ut-)synen. Nu ska jag flytta, men planen är att ha det på samma sätt där.

Som flera skrivit, ska ts ha hund i framtiden, då är ett ordentligt staket den bästa lösningen. Min hund skulle inte stanna på insidan av ett lågt staket om jag vandrade iväg på utsidan. Ett staket som med råge omöjliggör rymningar minskar risken för problem högst väsentligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #21 skrivet: 17 okt-12 kl 10:24 »
Du behöver inte sätta upp staket. Det är så att säga inte brottoffret som skall drabbas i ett sådant här fall. När vi hade liknade problem för ett par år sedan så fick jag rådet av polisen att omhänderta hunden och åka ned och lämna den hos dem på stationen. Sådant brukar få hänsynslösa jägare att tänka till.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #22 skrivet: 17 okt-12 kl 12:38 »
Det är onekligen intressant att rådet till TS är att sätta upp ett staket för att skydda sin egendom mot andras hundar OCH för att skydda andras egendom mot TSs framtida hund.

Varför har TS så mycket större ansvar åt båda hållen än vad traktens andra hundägare har?
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #23 skrivet: 17 okt-12 kl 13:06 »
Det är onekligen intressant att rådet till TS är att sätta upp ett staket för att skydda sin egendom mot andras hundar OCH för att skydda andras egendom mot TSs framtida hund.

Varför har TS så mycket större ansvar åt båda hållen än vad traktens andra hundägare har?
Vad tycker du TS ska göra då?
Minera marken runt gården?
Sitta på pass dygnet runt och skjuta alla hundar som kommer in på gården?
Invänta politiskt beslut om förbjuden löshundsjakt, eller kanske utrotning av alla hundar eftersom det inte bara är jakthundar som kan komma in på gården?
 Och uppenbarligen tänker TS skaffa en hund och ha den lös på gården och då är väl ett staket en bra investering redan nu? Det finns ju tider när inte ens jakthundar får springa i skogen och då sitter även dom bakom staket eller hålls under uppsyn. Så nån form av stängsel är ju bra att ha om man inte har hunden inomhus när man inte själv passar den. Staketet kan ju också hindra vilda rovdjur som gärna knycker sig en höna eller två...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Valkyria

  • Inlägg: 208
  • Utsikt!
    • -
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #24 skrivet: 17 okt-12 kl 13:14 »
Det är onekligen intressant att rådet till TS är att sätta upp ett staket för att skydda sin egendom mot andras hundar OCH för att skydda andras egendom mot TSs framtida hund.

Varför har TS så mycket större ansvar åt båda hållen än vad traktens andra hundägare har?

Återigen pucktvåa efter charlotte...men ändå ;)

TS har varken större eller mindre ansvar än någon annan men genom att stängsla så förebyggs både dagens problem och eventuella framtida problem. Det är fråga om en praktisk lösning helt enkelt.
Att man inte skall behöva skydda sina djur eftersom alla andra har ansvar för sina hundar/katter/barn är en lite klen tröst när olyckan har varit framme och min tanke var att man skulle skydda sig själv från den upplevelsen oavsett om det är en egen hund eller någon annans som är förövare.
Jag tror tyvärr att man alltid måste acceptera att andra ägare kan vara oseriösa eller göra missbedömningar (om man nu inte gör det själv) och då är man nöjd med att ha minskat riskerna för sina egna djur.

Ibland får man också nöja sig med att man kan påverka sitt eget agerande, att styra andras agerande är svårt och ofta förenat med mer besvär. Låter jag lite uppgiven? Jag ser det som nån sa en gång i tiden: Det spelar ingen roll hur mycket rätt man har när man ligger där i ambulansen (apropå den nya lagen om övergångsställen som gjorde att folk inte tittade innan de gick över vägen)

(och så ett förtydligande: Nej det är inte rätt att några tamdjur tar sig in på tomt och dödar/skadar andra tamdjur. Ägaren till djur skall förhindra sådant så långt det är möjligt. Men det gäller alla tamdjur, oavsett vad de används till.)
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #25 skrivet: 17 okt-12 kl 13:29 »
Det är onekligen intressant att rådet till TS är att sätta upp ett staket för att skydda sin egendom mot andras hundar OCH för att skydda andras egendom mot TSs framtida hund.

Varför har TS så mycket större ansvar åt båda hållen än vad traktens andra hundägare har?

Att andra inte tar ansvar är ett rätt dåligt argument för att inte ta ansvar själv. Jag har svårt att betrakta skadade eller rädda djur, tama eller vilda, bara som egendom och skulle då inte vilja att min hund var orsak till skada. (Hade en liten överviktigt och fysiskt otränad beagel som kutade fram och tillbaks och spårade över min mark vid torpet i helgen. Inte störde hon mig eller min hundtrasa, men inte var hon speciellt effektiv jakthund inte. Det var ganska uppenbart som det var min hunds spår hon gick på och inte på vilt.)
« Senast ändrad: 17 okt-12 kl 13:33 av Lena i Fjollträsk »

vindensbonig

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #26 skrivet: 17 okt-12 kl 13:31 »
Jag begriper inte varför somliga tycks ha så svårt med relationerna till jägare ???
Kan det bero på taskig attityd från den "icke-jagandeparten ??? Eller är det bara på nätet som gallan spys ???
 Här säger dom till när dom släpper hunden vid  fårhagarna.
En gång har jag haft en virrig unghund i fårhagen och när ägaren kom och hämtade den bestämde vi att dom skulle jaga i andra änden av jaktmarkerna och jag skulle hålla lite extrakoll på om han kom till fåren igen.
  För några år sedan fanns det en älghund som letade upp och skadade får i en hage i en grannby.
Ägarna betalade alla skador, kom till mig och övade "fårrenhet" vid mina fårhagar och köpte sen ett gäng bagglamm av mig för att ha hemma och vänja hunden.
  En gång har jag fått en kalkon dödad hemma på gården- av en förrymd sällskapshund....
Mvh
Charlotte
Taskig attityd beror nog på att jägarna  vill göra son dom vill  utan att brysig vad man vill  och vill dom ha den inställningen ja då får dom det besvärligt  Har vi flera gånger upp mana dom att säga till när dom jagar men icke sa nicke det skiter dom uppenbarligen i  så när en resultatet blev att en jakt hund har  fått sätta livet till i onödan  då den sprang in på  in i häst hagen   andra gången var när ja skaffa hönor  och hunden tog en höna för mig   när jägaren väl kommer så säger han bara  du ska väll ha en femtilapp för höna  har man den attityden ja då ska dom hanteras där efter  . Men som ja har skrivit förut  å krävs det att vilja ha en dialog   och inte bara va dryga och arroganta.  Det finns ett ordspråk man blir som man umgås  så är man trevlig  så får dom samma bemötande till baks . Kanske ja hade en jäkla otur med dom jägarna bara . För det är en jäkla skillnad där ja bor nu .
« Senast ändrad: 17 okt-12 kl 14:50 av mummrick »

trassla

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #27 skrivet: 17 okt-12 kl 14:37 »
Där jag bor, går jägarna alldeles bakom huset med sina lösa hundar, och går även nära hästhagarna. Har bett dem att säga till när de skall jaga, och att de inte skall ha sina hundar lösa så nära, för jag har själv hund och han är jag tvungen att ha kopplad, för det är ju faktiskt hans revir vid tomten. Så att säga att vi som inte jagar "bara klagar", är faktiskt fel, har aldrig varit med om en sådan nonchalans som nu. Tycker personligen att det var bättre förr när älgjakten endast var i 3 dagar, för då undvek man att gå i skogen, men nu kan de ju mer eller mindre jaga fram till vårkanten. Det är absolut inte roligt att få sina hästar stressade för att de nästan smyger runt hagen, eller när man tar in dem att det börjar skjuta. Det är ju inte så överallt, men här önskar jag att jägarna var lite mer hänsynsfulla, att de talade om när de skulle jaga, hade sina hundar lösa inne i skogen, och inte runt min tomt, så skulle det vara mycket bättre.

mt_knot

  • Inlägg: 186
    • Skåne
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #28 skrivet: 17 okt-12 kl 15:11 »
Kom på en detalj till som talar för stängsel, att förhindra sin egen hund springa lös framför allt på våren under yngelperioden. Har man inte dåligt förhållande med sina jagande grannar (eller andra naturvänner för den delen) innan dess får man det då. Att hundar går lösa resten av året får ej lika förödande konsekvenser på tex rådjurskid. Och jo, innan nån kommer med pekpinnar,  jag vet att vissa hundar kan springa ifatt vuxna rådjur på barmark, men jag menar allmänt.

Johan

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #29 skrivet: 17 okt-12 kl 15:43 »
Det låter enkelt... "Sätt upp staket"

TS har inte gjort något fel, utan har en önskan om att slippa ha främmande hundar på sin tomt. TS har inte någon egen hund utan funderar på att skaffa en om några år. Det är alltså inte ens säkert att TS kommer att bli hundägare, som jag förstår det.

Enligt TS har de en stor tomt. Om vi inte tar i så förskräckligt utan säger att TS tomt är 4000 kvm och för enkelhetens skull kvadratisk har den en sida som är ca 63 m och alltså en omkrets på 252 m.

10 rullar av Julas billiga gröna stängselnät kostar 4990 kr.
70 billiga stängselstolpar kostar 2100 kr
500 m (5 rullar) spänntråd kostar 500 kr
10 säckar grovbetong för att gjuta på några ställen kostar 500 kr
När man köpt till lite mer som behövs är man uppe i ca 10000 kr och detta då för ett billigt staket som helt ärligt inte håller sig snyggt så länge.

Plättlätt... upp med 10 papp så slipper du lida för att någon annan gör fel.

Jag har tyvärr inte något konkret förslag till TS, då det på många platser i landet är så att jägarna och deras hundar har någon slags förtur som inte är diskutabel.

Lider du av att jägarnas hundar är på din tomt: stängsla, lider du av att jägarens hund skrämmer dina hästar: håll hästarna inne, lider du av att jägarnas hundar sitter och skäller och ylar i sina hundgårdar dag ut och dag in: skaffa öronproppar. Men se för guds skull till att den hund du eventuellt kommer att skaffa inte stör någon!

I den här tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=137450.0 har flera jägare skrivit om hur de uppfattar sin rätt gentemot hundägare som varken jagar eller äger mark.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Malines här igen

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #30 skrivet: 17 okt-12 kl 16:22 »
Det enda konkreta rådet jag kan ge är att (som ovan) hålla sina djur inne under jaktsäsongen, föra en dialog med jägarna och SKRÄMMA SKITEN ur alla hundar som kommer in på tomten. Skrämmer hundar gör man genom att bli arg, föra en jävla massa oväsen (fram med grytlock och annat skramligt) och gärna spruta kallvaten. Allt samtidigt för optimalt resultat.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #31 skrivet: 17 okt-12 kl 16:38 »
Det enda konkreta rådet jag kan ge är att (som ovan) hålla sina djur inne under jaktsäsongen, föra en dialog med jägarna och SKRÄMMA SKITEN ur alla hundar som kommer in på tomten. Skrämmer hundar gör man genom att bli arg, föra en jävla massa oväsen (fram med grytlock och annat skramligt) och gärna spruta kallvaten. Allt samtidigt för optimalt resultat.
För klara för mig var för ja ska hålla mina djur inne bara för inte jägarna vill ha en dialog utan göra som dom vill ?. Ja anser ja har min fulla rätt att ha mina djur på mina ägor   . Kan inte jägare föra en dialog så får dom ju också ta konsekvensen  anser ja . Kanske dax ska börja med tig och gräv metoden halsbandet får man väll kasta upp på någon passerande lastbil   .Obs ja är för dialog men  inte fascistoida beteenden då ger ja svar på tal .

Existens!

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #32 skrivet: 17 okt-12 kl 17:15 »
Vanligt när man bor på landet är ju att man sätter upp staket runt tomten för att skydda sina odlingar, och stänga inne eventuella egna djur. Så långt är det ju inget konstigt, man kan ju inte dygnet runt ha koll på allt som eventuellt vill ta sig in på tomten.

Men att sätta upp staket för att i första hand freda sig mot jakthundar är ju inte rimligt.

Tomten är ju ingen jaktmark. Inte heller hästhagarna som det talades om tidigare i tråden.  Så där har ju inga jakthundar att göra.
Här kopplar jag upp jakthundar som kommer springande över gården, och sen får jägaren hämta dom. Vi har ingen jakt alls på vår gård, så är det en hund där, så är det olovandes.  Annat bra alternativ är ju att skrämma iväg dom som malines var inne på.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #33 skrivet: 17 okt-12 kl 18:06 »
Jag jagar inte själv, men känner flera som gör det. Oftast är inte jägare svåra att prata med eller komma överens med. Men ingen jägare kan garantera att deras hund inte kommer in på din mark. En bra älghund kan följa en älg i flera mil och många timmar. Den kan under den tiden passera flera vägar, flera tomter osv. Däremot är det synnerligen ovanligt att en älghund som förföljer en älg skadar några tamdjur, en bra älghund är bara intresserad av älgen när den väl har fått syn på den.

Sällskapshundar kan lätt göra större skada, och är ofta lösa under större delar av året och på platser som är nära bebyggelse.

För mig är det självklart att ha staket kring sin trädgård/tomt/odlingar/där man har sina tamdjur. Och det måste inte kosta så många tusenlappar. I Ugglans exempel, med 250 (avrundat för enkelhets skull) m i omkrets, går det åt ca 85 stolpar, till en kostnad av ca 1700 (20 kr st är inte alls orimligt). Stängselnät, galvat 50 m långt, 1 m högt (fårnät) kostar 499 kr på t ex Harald Nyborg. För 250 m blir det 1497 kr, och då får man 50 extra meter att göra något kul med. Lite krampor för några hundralappar går också åt, men spänner man det bra behövs inga spänntrådar. Totalt skulle detta stängsel kosta ca 3500 kr.

Mitt stängsel, som är 180 cm högt, och har maskor som är ca 7*7 cm köpte jag på rea. Tror hela stängslet runt min ca 3600 m2 tomt kostade 4000 kr. Håller utmärkt fortfarande efter typ 4 år, syns inget tecken på att det skulle vara på väg att bli dåligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #34 skrivet: 17 okt-12 kl 22:13 »

Mitt stängsel, som är 180 cm högt, och har maskor som är ca 7*7 cm köpte jag på rea. Tror hela stängslet runt min ca 3600 m2 tomt kostade 4000 kr. Håller utmärkt fortfarande efter typ 4 år, syns inget tecken på att det skulle vara på väg att bli dåligt.

Jag skulle ha ett 180 cm högt stängsel runt hela min tomt men det får jag inte ha. Kommunen tillåter bara 110 cm högt stängsel förutom den sidan som ligger mot vägen. På vägsidan för stängslet bara vara 80 cm och det håller inte en jakthund borta. Naturligtvis så skulle jag kunna sätta upp stängslet utan att fråga...

Hur kan jag skydda mina djur mot jakthundar och samtidigt följa gällande regler?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #35 skrivet: 17 okt-12 kl 22:28 »
Du får ha ett hur högt stängsel som helst, bara det är genomsiktligt. Enligt bygglovsreglerna finns det, om jag minns rätt, plank, som är helt täta och alltid kräver bygglov, staket, som är max 50% täta och som inte kräver bygglov om de är lägre än en viss höjd, andra stängsel, typ spalje, nät osv, som är genomsiktliga i alla vinklar kräver inte bygglov. Reglerna för höjder och täthet kan variera lite mellan kommuner, men i huvudsak gäller ovanstående.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #36 skrivet: 18 okt-12 kl 03:24 »
Vanligt när man bor på landet är ju att man sätter upp staket runt tomten för att skydda sina odlingar, och stänga inne eventuella egna djur. Så långt är det ju inget konstigt, man kan ju inte dygnet runt ha koll på allt som eventuellt vill ta sig in på tomten.

Men att sätta upp staket för att i första hand freda sig mot jakthundar är ju inte rimligt.

Tomten är ju ingen jaktmark. Inte heller hästhagarna som det talades om tidigare i tråden.  Så där har ju inga jakthundar att göra.
Här kopplar jag upp jakthundar som kommer springande över gården, och sen får jägaren hämta dom. Vi har ingen jakt alls på vår gård, så är det en hund där, så är det olovandes.  Annat bra alternativ är ju att skrämma iväg dom som malines var inne på.


jo tomten tillhör jaktmarken, den är en del av viltvårdsområdet. däremot så undviker man ju att ha jakthundarna uppe mot stugor etc för att inte reta upp folk men hela tomten eg även gårdsplanen ingår i jaktmarkerna.

nej man ska ju eg inte behöva, i en perfekt värld så går ju aldrig en hund fel utan jagar alltid perfekt och rör sig bara där dens ägare vill den sa röra sig men tyvärr så lever vi inte i en perfekt värld och hux flux så har jakthunden rört sig åt något håll som den inte ska. detta är jägaren medveten om och den är medveten om att om hunden gör skada så skall ägaren bet full kostnad för ev skadegörelse.

mn att inte sätta upp staket är lite som att gå över en väg på ett övergångsställe utan att titt sig för först. jovisst, du FÅR gå över utan att titta för bilarna SKALL stanna. Men vill man inte bli påkörd så kollar man efter för den bilen som kommer kand et ju råka sitta någon i som är diatraherad just då el som av någon anl missar att det finns ett övergångsställe och kör på dig. onödigt ont helt enkelt.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #37 skrivet: 18 okt-12 kl 03:27 »
Det låter enkelt... "Sätt upp staket"

TS har inte gjort något fel, utan har en önskan om att slippa ha främmande hundar på sin tomt. TS har inte någon egen hund utan funderar på att skaffa en om några år. Det är alltså inte ens säkert att TS kommer att bli hundägare, som jag förstår det.

Enligt TS har de en stor tomt. Om vi inte tar i så förskräckligt utan säger att TS tomt är 4000 kvm och för enkelhetens skull kvadratisk har den en sida som är ca 63 m och alltså en omkrets på 252 m.

10 rullar av Julas billiga gröna stängselnät kostar 4990 kr.
70 billiga stängselstolpar kostar 2100 kr
500 m (5 rullar) spänntråd kostar 500 kr
10 säckar grovbetong för att gjuta på några ställen kostar 500 kr
När man köpt till lite mer som behövs är man uppe i ca 10000 kr och detta då för ett billigt staket som helt ärligt inte håller sig snyggt så länge.

Plättlätt... upp med 10 papp så slipper du lida för att någon annan gör fel.

Jag har tyvärr inte något konkret förslag till TS, då det på många platser i landet är så att jägarna och deras hundar har någon slags förtur som inte är diskutabel.

Lider du av att jägarnas hundar är på din tomt: stängsla, lider du av att jägarens hund skrämmer dina hästar: håll hästarna inne, lider du av att jägarnas hundar sitter och skäller och ylar i sina hundgårdar dag ut och dag in: skaffa öronproppar. Men se för guds skull till att den hund du eventuellt kommer att skaffa inte stör någon!

I den här tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=137450.0 har flera jägare skrivit om hur de uppfattar sin rätt gentemot hundägare som varken jagar eller äger mark.


man måste inte ha hela tometn inhägnad ( i åt fall skulle det betyda 197 ha vilket skulle vara jäkligt dyrt och jobbigt då det går en stor landsväg som delar av den och några andra vägar med så det är praktiskt ogenomfarbart.
och du ska ju alltid ha din hund under uppsikt om dne är lös så man stänger av gårdsplan och tex gräsmatta det område du och din hund normalt rör sig på. när hunden följer med dig ut på åkrarna så får du ha uppsikt efter vilt och jakthundar.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #38 skrivet: 18 okt-12 kl 06:48 »
Du får ha ett hur högt stängsel som helst, bara det är genomsiktligt. Enligt bygglovsreglerna finns det, om jag minns rätt, plank, som är helt täta och alltid kräver bygglov, staket, som är max 50% täta och som inte kräver bygglov om de är lägre än en viss höjd, andra stängsel, typ spalje, nät osv, som är genomsiktliga i alla vinklar kräver inte bygglov. Reglerna för höjder och täthet kan variera lite mellan kommuner, men i huvudsak gäller ovanstående.

Jag var inne hos byggnadsnämnden och frågade. Enligt dem så hade det ingen betydelse om hur luftigt stängslet var. Även om det bara var 5 % tät så krävdes det ett bygglov/anmälningsplikt för att sätta upp det inom vissa områden i kommunen. 110 cm högt stängsel fick jag sätta upp utan att fråga och för plank eller staket som var mer än 50 % tät så gällde 80 cm. Höjden ska även mätas från grannens håll.

Min mamma som bor i samma kommun ville sätta upp en pergola som var helt öppen förutom en bjälke som låg på 160 cm höjd. Hon ville ha den byggd vid tomtgränsen men kommunen sa nej. Man får inte heller sätta upp nät runt exempelvis industritomter utan bygglov om nätet är högre än 80 cm
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #39 skrivet: 18 okt-12 kl 07:29 »
Jag var inne hos byggnadsnämnden och frågade.
Ok, jag har kollat i flera kommuner och fått mitt svar. Å andra sidan har jag fått ditt svar också, då har jag återkommit någon annan dag, och fått mitt svar från samma kommun. Och sett till att få det skriftligt. Tjänstemännen har sällan koll på reglerna, bäst är att begära att få reglerna skriftligen, och att själv ha med sig reglerna från den egna och andra kommuner, samt gärna exempel på hur reglerna tillämpats i verkligheten.

Vill man få det som man vill är det bäst att göra jobbet själv, att lita på tjänstemännen ger bara problem, nästan oavsett vilken fråga det gäller. Men som sagt skriftligt besked ska det vara, så att man inte får problem i framtiden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Sv: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #40 skrivet: 18 okt-12 kl 07:30 »
Sätt upp ett staket skulle jag säga. Det är även bra när ni framöver skaffar hund. Det är helt omöjligt att få jakthundar att "fatta" att dom inte får springa över din gård...

Har stor tomt med mycket naturtomt, stenar och sly så det är inte lätt att sätta upp staket... Har staket mot vägen, men resten av tomten blir svårt.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #41 skrivet: 18 okt-12 kl 07:38 »
Du behöver inte sätta upp staket. Det är så att säga inte brottoffret som skall drabbas i ett sådant här fall. När vi hade liknade problem för ett par år sedan så fick jag rådet av polisen att omhänderta hunden och åka ned och lämna den hos dem på stationen. Sådant brukar få hänsynslösa jägare att tänka till.

Jag menade aldrig att denna tråden skulle handla om hur "hänsynslösa jägare är".
Denna jägaren var MYCKET trevlig och bad om ursäkt och ville gärna ersätta, jag sa dock att ersättning inte behövdes eftersom det var en ungtupp som ändå skulle slaktas.
Han sa även att denna hunden inte skulle användas till jakt mer efter detta.
Jag har inte varit med om någon otrevlig jägare som inte vill ta ansvar för sin hund.
De hundar som brukar springa över tomten vet jag inte vem som äger, så det är ju inte heller säkert att ägaren/jägaren vet om att hundarna brukar springa här.

Att fånga in jakthundarna är ju inte helt enkel.
De gånger jag har ropat åt hundarna för att försöka jaga bort dem så har de inte ens tittat åt mig, så att locka dem till mig går nog inte så lätt.

Existens!

  • Gäst
SV: Regler om lösspringande jakthundar?
« Svar #42 skrivet: 18 okt-12 kl 09:01 »

jo tomten tillhör jaktmarken, den är en del av viltvårdsområdet. däremot så undviker man ju att ha jakthundarna uppe mot stugor etc för att inte reta upp folk men hela tomten eg även gårdsplanen ingår i jaktmarkerna.

Ja, om det finns ett vvo så kanske det är så..  Men det är nog inte lika vanligt i södra sverige som uppe hos dig. På mina marker är det ingen som har nån jakträtt.

( och nu har jag inte kollat var TS bor )


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
Jonsi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser