Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas generator för bilmortor?!  (läst 13374 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #20 skrivet: 09 jul-20 kl 13:18 »
Japp, inget bestående, men lite kul när ungarna ville kolla på TV under strömavbrott. Marsmänniskor överallt...

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #21 skrivet: 10 jul-20 kl 02:11 »
ja   saknar  nått grundläggande    test,, opartiskt,, om hur känslig är dagens, elektronik,, teknik inför  spänning och frekvens,, just nu ladddar ja lapptopp ,och 3 android enheter ,,å har en lampa,, med nån omformare,,  ,på en modifierad  siniusvåg,,  och jag funderar på att ta  min generator,, som  är  byggd   på samma sätt som en bilgenerator,,,, , fast den  kan ge 250 volt AC,,  bygga en  3 fast likriktare, å ladda  , 12v batter

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #22 skrivet: 10 jul-20 kl 09:30 »
Det finns ju redan redovisat här i tråden. Och på andra ställen på detta forum. Är du osäker på någon elektronikpryl, så plocka isär den och studera hur nätdelen är gjord. Ett oberoende test är svårt att göra tillräckligt heltäckande, och okunnigt folk kommer ändå att bli lurade av saker som ser snarlika ut de provade men tekniskt sett är helt annorlunda.

Switchade nätdelar där nätspänningen ändå likriktas först av allt, bryr sig inte alls om kurvformen, där är det viktiga att toppvärdet är någorlunda korrekt. Vissa sådana nätdelar bryr sig mer om den saken än vad andra gör.

Växelriktare som ger trappstegsspänning (som nasarna ofta kallar modifierad sinus, fast det uttrycket bör inte användas), har ofta ett toppvärde på utspänningen som beror på den batterispänning som matar växelriktaren, men växelriktaren reglerar pulskvoten automatiskt så att effektivvärdet alltid är korrekt oavsett batterispänning och last.
En del trappstegsväxelriktare kan ha svårt att "hålla emot" om lasten innehåller LC-komponenter som ger resonans, det kan i vissa fall ge konstig kurvform som man får se upp med.  Ska man använda sådana växelriktare till mystiska laster är det bra att kolla med oscilloskop hur kurvformen verkligen blir.

Om det finns en effektfaktorkompensering (PFC) inbyggd, så beror det på om den är passiv eller aktiv. Om det är en passiv PFC (med en drossel i serie med likriktarbryggans växelströmssida) så beter de sig som en helt okompenserad switchad nätdel men blir inte lika beroende av toppvärdet på spänningen.   Om det är en aktiv PFC så klarar de som regel ett mycket brett inspänningsområde och bryr sig inte om kurvformen alls. Vissa äldre sorters aktiv PFC kan dock vara beroende av att få något som liknar en sinusspänning.   Jag har stött på aktiv PFC i bl a elbilsladdare, inverterstyrda värmepumpar, större PC-nätdelar, en del av de sista årens tjock-datorskärmar, invertersvetsar.
Passiv PFC kan man se i en del av de sista årens tjock-tv, och i PC-nätdelar från åren närmast efter millennieskiftet.

Nätdelar med transformator och likriktning på sekundärsidan (t ex små radioapparater, laddare till billiga elverktyg eller äldre bilbatteriladdare) mår inte bra av fyrkantvåg, järnkärnan blir mättad och transformatorn överhettad då.  Trappstegsspänning fungerar bra under förutsättning att växelriktaren matas med så hög spänning att det som kommer ut fortfarande ser ut som en trappstegsspänning och inte börjar likna en ren fyrkant.
De är beroende av att kurvformen är symmetrisk så att det inte finns med en likspänningskomponent ut från växelriktaren.

De stora problemen har man egentligen med fasvinkelstyrningar (t ex dimbara lampor, borrmaskiner med varvtalsreglering, tvättmaskiner med tyristorstyrd varvtalsreglering för motorn). De kan bete sig mycket underligt på trappstegsspänning.  Där bör man också se upp med att eftersom sådana utrustningar inte drar sinusformad ström utan det blir en rätt "hackig" strömförbrukning, så kan de lura växelriktaren - även en sinusväxelriktare - till att ge en konstig kurvform.

Och, som jag har sagt förut, se upp med enfas asynkronmotorer, de har ofta svårt att orka igång vid växelriktardrift eftersom växelriktaren inte klarar att ge den höga startström en sådan motor kräver för att ge något vidare startmoment.
Kan man välja mellan asynkron- eller kollektormotor för växelriktardrift, så bör man absolut välja kollektormotorn.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #23 skrivet: 10 jul-20 kl 13:38 »
Men som generellt råd om man håller på och kör diverse inverterkombinationer, skulle kunna vara att skaffa ett billigt oscilloskop? Så man ser hur det ser ut.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #24 skrivet: 10 jul-20 kl 14:39 »
Men som generellt råd om man håller på och kör diverse inverterkombinationer, skulle kunna vara att skaffa ett billigt oscilloskop? Så man ser hur det ser ut.
Ja, nu när det kommit nya oscilloskop med platt skärm kostar begagnade med bildrör inte många kronor. En bra investering.

 

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #25 skrivet: 12 jul-20 kl 01:11 »
Ja   tänker    varför tillverkas  det omformare med  om de inte  funkar  bra till motorer eller elektronik´ !?  ,   är allt  bluff ?  eller varför,, driver man inte mer av allt i hemmet med  solpanel på 12 volt,, min radio från 80 talet driver  direkt med 12  volt,, å en  apparat som ska rena luften,, å ja funderar på att koppla in min  router,, den går på   12 volt,, å  mina  d link camera går på 12 volt,,  föresten  bredbandet går på 12 volt,,, så varför   byggs inte ett 12 volts system i nybyggnation,, nu när de är inne med solel !?,, nä då ska  elen  förs omvandlas till 230 v å sedan 12 volt,,,, ja vet inte,, känns som att gå över ån efter vatten

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #26 skrivet: 12 jul-20 kl 10:23 »
Som jag har skrivit så fungerar de bra i de flesta fall men inte för att driva alla slags laster.
Att det säljs växelriktare som inte går att ha till vilka ändamål som helst, är väl inte märkligare än att det säljs skruvmejslar som inte passar till alla slags skruvskallar som finns här i världen.
Som köpare av en sådan produkt får man inte tro att man är helt utan eget ansvar, man måste SJÄLV hålla sig med tillräckliga bakgrundskunskaper för att kunna välja rätt produkt, och inte minst att använda den produkt man har på ett lämpligt sätt.

Nackdelen med 12 V-distribution är att det blir så stora problem med spänningsfall, det krävs grova kabelareor och går åt mycket koppar i installationen, osv osv.  Om man vill bygga ett eget system med SELV så är det i så fall bättre att gå upp till 48 V (den spänningen används ju bl a i det gamla fasta telenätet, för POE mm).
I en del datorhallar, större kontor mm där man ändå ska ha reservkraft, så har man gått över till att distribuera 200-300 V likspänning istället för 230 V växelspänning.  All normal elektronik med switchade nätdelar går ju ändå precis lika bra på likspänning.  Det man måste se upp med är risken för stående ljusbågar, att säkringar och strömbrytare får sämre brytförmåga än på växelspänning, att man ALDRIG får dra ur en strömbelastad stickpropp med tanke på ljusbågsrisken, att inte av misstag koppla in en produkt som kräver växelspänning mm.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #27 skrivet: 12 jul-20 kl 10:54 »

I en del datorhallar, större kontor mm där man ändå ska ha reservkraft, så har man gått över till att distribuera 200-300 V likspänning istället för 230 V växelspänning.  All normal elektronik med switchade nätdelar går ju ändå precis lika bra på likspänning.  Det man måste se upp med är risken för stående ljusbågar, att säkringar och strömbrytare får sämre brytförmåga än på växelspänning, att man ALDRIG får dra ur en strömbelastad stickpropp med tanke på ljusbågsrisken, att inte av misstag koppla in en produkt som kräver växelspänning mm.

Det där har jag inte tänkt på. Hade en granne en gång i tiden som drog separat 12 V likspänning för han blev trött på alla små svarta klumpar överallt.

Menar du att det switchade håller? Mina elektronikkunskaper är väldigt rostiga, men jag funderar på om effekten inte blir dubbel genom vissa komponenter.

Hur gör de med uttagen när de kör likspänning? Använder de samma som till växelspänning blir det ju förväxlingsrisk, och använder de annat så passar inte kontakterna. Men en datorhall är förstås en mer kontrollerad miljö än ett hem eller ett kontor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #28 skrivet: 12 jul-20 kl 19:29 »
I ett switchat nätaggregat likriktas ju ändå nätspänningen först av allt, så själva spänningsomvandlaren matas med likspänning.

Det finns en variant av de trepoliga 16 A CEE-donen som är avsedd för upp till 250 V likspänning, jag skulle tro att det är den man använder i sådana anläggningar.

Om vi går tillbaka till den tid då det förekom likström i allmän eldistribution i Sverige, så användes samma typ av stickproppar för både lik- och växelström, och för alla olika nätspänningar (t ex 110, 127, 150, 190 och 220 V) på den tiden. Då fick var och en ta eget ansvar för att inte koppla in en apparat till någonting som den inte tålde, och i förväg ställa in ev nätspänningsomkopplare rätt. Radio- och TV-apparater för allström var polaritetskänsliga, ingenting gick sönder om man råkade polvända men apparaten fungerade förstås inte förrän man hade vänt stickproppen i uttaget.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #29 skrivet: 13 jul-20 kl 00:03 »
Nu blir allt fel,, för vi antar ja bor i Sverige,, och Myndigheter   har koll på   allt som säljs,, å köper ja en omformare,, typ 12 v DC till 230 Volt Ac  så  är det inte rimligt att jag som konsument/ köpare  ska vara utbildat   elektronik / elingenjör ,, omformaren har en ,,eller två vanliga stick kontakter för idag 230 volt AC,, jag har två små omformare  en 150w  vet inte vilken våg den ger,, en  300 w,,modifierat,, dessa , är nog köpta på Netto,, sedan än  2000 W,,  ren sinus,,   från kina,,,,,, ,, Här måste  till mer tydlighet, om vad som funkar å inte funkar

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #30 skrivet: 13 jul-20 kl 03:06 »
Nu blir allt fel,, för vi antar ja bor i Sverige,, och Myndigheter   har koll på   allt som säljs,, å köper ja en omformare,, typ 12 v DC till 230 Volt Ac  så  är det inte rimligt att jag som konsument/ köpare  ska vara utbildat   elektronik / elingenjör ,, omformaren har en ,,eller två vanliga stick kontakter för idag 230 volt AC,, jag har två små omformare  en 150w  vet inte vilken våg den ger,, en  300 w,,modifierat,, dessa , är nog köpta på Netto,, sedan än  2000 W,,  ren sinus,,   från kina,,,,,, ,, Här måste  till mer tydlighet, om vad som funkar å inte funkar

Myndigheter sätter regler för vad som gäller elsäkerheten, dom kan om det faller sig få för sig att göra djupare kontroll av en produkt.
Dock är det extremt ovanligt.
Utan ansvaret ligger hos tillverkaren att uppfylla de krav som ställs.

Information gällande vad som fungerar i hop ligger på konsumenten att avläsa utifrån den tekniska information som tillverkarkarna gett.
Det är det som som ligger under det som kallas eget ansvar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #31 skrivet: 13 jul-20 kl 08:35 »
så  är det inte rimligt att jag som konsument/ köpare  ska vara utbildat   elektronik / elingenjör ,,

Du får köpa vad som helst utan att vara utbildad på det, men du kanske inte får eller bör använda vad som helst utan att, som det heter, äga nödig kännedom.  Du får ju t ex inte köra bil eller motorcykel utan att ha rätt körkortsklass, du får inte ägna dig åt installation eller service av värmepumpar utan att ha gått utbildning för den saken, du får inte använda en amatörradiosändare utan att ha certifikat, osv osv.
Och saker som normalt är tillåtna, kan myndigheterna förbjuda för dig om du visar dig uppenbart olämplig för att hålla på med dem.  Du kan t ex, på förekommen anledning, meddelas näringsförbud eller djurförbud.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #32 skrivet: 13 jul-20 kl 11:07 »
Nu blir allt fel,, för vi antar ja bor i Sverige,, och Myndigheter   har koll på   allt som säljs,, å köper ja en omformare,, typ 12 v DC till 230 Volt Ac  så  är det inte rimligt att jag som konsument/ köpare  ska vara utbildat   elektronik / elingenjör ,, omformaren har en ,,eller två vanliga stick kontakter för idag 230 volt AC,, jag har två små omformare  en 150w  vet inte vilken våg den ger,, en  300 w,,modifierat,, dessa , är nog köpta på Netto,, sedan än  2000 W,,  ren sinus,,   från kina,,,,,, ,, Här måste  till mer tydlighet, om vad som funkar å inte funkar

Förresten, lagstiftning är så klurigt skriven att den lämnar lagstiftaren med publiceringskravet och undersåten med kravet att informera sig om vad som gäller.
Men det hade varit kul med obligatorisk lagskola för folk.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Per Johnsson

  • Inlägg: 57
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #33 skrivet: 14 jul-20 kl 00:23 »
Nä nu  får  ni hejda er,,man kan  ta körkort på att köra bil,, det man  måste veta om bilen är  hur  man starar den,,  mycket få kan köra bil,,! ja tror få bilåkare  vet hur en förbrännings motor funkar,,,, å Torbjörn   du tyck va elingenjör  ,,men pensionerad  sådan  ,    uppdatera dig på hur mycket  energi å Watt   saker behöver i en bostad,, ja kylskåp / frys  å   spiseln  ,, kaffebryggaren,,, vatten kokaren ,dammsugaren,, stryckjärnet    ,ja fläkten,, tar ca  lika mycket energi nu som för 30  år sedan,,, men    det andra    som TV ,, internet,, belysning..  ,osv tar  lite energi och  Watt,, mot för 30  år sedan,, konstigt   förr då  hade man en 100 watts lampa,,  den gav ljus men mest värme,, bra på vintern,,  nu  ger  lampan  mindre värma,, så då får man köpa  mer fjärvärmme .. fundera på det !

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #34 skrivet: 14 jul-20 kl 06:51 »
Nä nu  får  ni hejda er,,man kan  ta körkort på att köra bil,, det man  måste veta om bilen är  hur  man starar den,,  mycket få kan köra bil,,! ja tror få bilåkare  vet hur en förbrännings motor funkar,,,, å Torbjörn   du tyck va elingenjör  ,,men pensionerad  sådan  ,    uppdatera dig på hur mycket  energi å Watt   saker behöver i en bostad,, ja kylskåp / frys  å   spiseln  ,, kaffebryggaren,,, vatten kokaren ,dammsugaren,, stryckjärnet    ,ja fläkten,, tar ca  lika mycket energi nu som för 30  år sedan,,, men    det andra    som TV ,, internet,, belysning..  ,osv tar  lite energi och  Watt,, mot för 30  år sedan,, konstigt   förr då  hade man en 100 watts lampa,,  den gav ljus men mest värme,, bra på vintern,,  nu  ger  lampan  mindre värma,, så då får man köpa  mer fjärvärmme .. fundera på det !

Tro...  man  kan tro att den försätter berg, men så är det inte.

Man behöver inte veta hur förbränningsmotorn fungerar.
Men måste måste förstå skillnaderna på de olika bränslena. Eller åtminstone kunna läsa innan till vad bilen kräver och vilka egenskaper de respektive bränslena har i nästa fall. Dock räcker det att kunna läsa innantill här oxå.
Samma sak med elektriska ting.

För övrigt....  när du nu skulle till och kommentera.
Varför skriver du på ett sådant upphackat jobbigt sätt som får vilken modern läsare att få ont i huvudet?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #35 skrivet: 17 jul-20 kl 09:16 »
Nä nu  får  ni hejda er,,man kan  ta körkort på att köra bil,, det man  måste veta om bilen är  hur  man starar den,,  mycket få kan köra bil,,! ja tror få bilåkare  vet hur en förbrännings motor funkar,,,, å Torbjörn   du tyck va elingenjör  ,,men pensionerad  sådan  ,    uppdatera dig på hur mycket  energi å Watt   saker behöver i en bostad,, ja kylskåp / frys  å   spiseln  ,, kaffebryggaren,,, vatten kokaren ,dammsugaren,, stryckjärnet    ,ja fläkten,, tar ca  lika mycket energi nu som för 30  år sedan,,, men    det andra    som TV ,, internet,, belysning..  ,osv tar  lite energi och  Watt,, mot för 30  år sedan,, konstigt   förr då  hade man en 100 watts lampa,,  den gav ljus men mest värme,, bra på vintern,,  nu  ger  lampan  mindre värma,, så då får man köpa  mer fjärvärmme .. fundera på det !

Ser man globalt på saken så går det åt många gånger mer energi för att hålla Internet igång idag än för 30 år sedan. Även den internetinfrastruktur som finns i ett typiskt privat hushåll har blivit mer energi- och effektkrävande på senare år i och med de större krav som ställs på databehandlingskapacitet av säkerhets- och bandbreddsskäl mm. En router som idag anses någorlunda bra kan lätt förbruka uppåt 50 W , dvs över 5 gånger mer än vad t ex modem, router mm normalt förbrukade för 20 år sedan. Tv-apparater har inte blivit mer strömsnåla jämfört med för 30 år sedan, där har snarare utvecklingen gått fram och tillbaks. De snålaste tjock-tv för 30 år sedan (Salora-apparater med Ipsalo-nätdel, t ex K och L1 -chassierna) låg på 30-40 W för en fullstor färg-tv, medan billigare märken då kanske låg uppåt 65 W.  Sedan blev det en tid med kopiösa energislukare bland tidiga platt-tv, i synnerhet större plasmaskärmar som kunde dra uppåt 500 W (alltså ännu värre än de första rörbestyckade tjock-tv i slutet av 1960-talet). På det platta området sjönk förbrukningen efter hand, dels i och med att LCD-skärmarna blev bättre så att plasmatekniken kunde skrotas, och dels då man gick över från CCFL till LED som bakgrundbelysning för LCD-skärmar.

När du skriver dina inlägg, se noga till att skilja på benämningarna för storheter, enheter och mätetal vilket du inte verkar bry dig om nu. Repetera gärna högstadiekurserna i NO-ämnen (fysik, kemi, matte mm) för att fräscha upp kunskaperna på det området!

Tänk på att spillvärme från ineffektiv elutrustning (t ex glödlampor) även utvecklas under de tider på året då byggnaden inte behöver värmas upp, och då alltså går till spillo eller t o m orsakar energiförbrukning och besvär för att kyla byggnaden.  Den energi som används för uppvärmning, tas idag sällan direkt i form av elenergi utan antingen "uppväxlad" via en värmepump eller från en billigare källa som t ex ved eller fjärrvärme.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #36 skrivet: 01 aug-20 kl 00:35 »
Finns det lågvarviga generatorer att köpa? Max 500 varv per minut.  Upp till 2kw. Likström eller växelström.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #37 skrivet: 01 aug-20 kl 09:02 »
Om man ska bygga en lågvarvig generator så måste den göras med stor diameter och stort poltal. Rör det sig om en liten maskin på högst några tiotal kW, så blir den orimligt dyr jämfört med en motsvarande högvarvigare generator i och med att det går åt mer aktivt material, det går åt mycket arbetstid för att göra den mångpoliga lindningen osv.
För hemmabruk är det nog i så fall billigare och bättre med en högvarvig generator kombinerad med lämplig transmission (rem, kedja, kuggväxel etc).
Traktordrivna elverk som är avsedda att lämna 50 Hz växelström drivna från en kraftuttagsaxel som går 540 r/min brukar ha en kuggväxel samt en 2- eller 4-polig synkrongenerator (generatorn går alltså då med 3000 eller 1500 r/min).

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #38 skrivet: 01 aug-20 kl 11:48 »
Sant. Har ett vattenhjul som drar en 3kw trefas generator som är hembygd på 500 varv i minuten. Men har behöver en ny för att byta ut. Men vet inte var det finns att köpa.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: 3-fas generator för bilmortor?!
« Svar #39 skrivet: 26 nov-20 kl 20:37 »

S.k. traktorelverk är det första jag kommer att tänka på, d.v.s. synkrongenerator (med varvtalshöjande växellåda) som hängs på en jordbrukstraktors hydraularmar och kopplas med en kardanstång till traktorns kraftuttag. Det finns gott om både sådana och lösa synkrongeneratorer för högre varvtal att köpa via Internet för överkomliga pengar. -Både 230V enfas och 400V trefas. Tusenlappar, inte sällan fler än man ger för ett komplett enfas elverk med bensinmotor, men vill man ha mer tjong generellt, trefas eller driva med en mer effektiv motor än de små luftkylda "gräsklipparmotorer" billigare elverk innehåller tror jag det är en bra investering.

Det sägs att trefasgeneratorer inte mår så bra om den körs hårt med ojämn belastning mellan faserna.
I mina drömmar om att "gå off-grid" har tidigare ett trefas elverk ingått, och det har främst varit för att klara av vattenpumpen och svetsen i garaget. Det finns dock djupbrunnspumpar för 230V enfas (och även 12/24V som är svindyra) och en MIG-svets går utmärkt att köra på enfas 230V med modern svetsinverter som kraftkälla. Verktygsmaskiner med trefasmotor, vedklyv/kapsåg och en massa annat fint är ju trevligt att ha trefas till, men mycket går ändå att bygga om för enfas eller t.o.m. bensindrift om maskinerna inte behövs så ofta.

Om man nu ändå behöver trefas 230V/50Hz har jag hört talas om att gamla släpringade asynkronmotorer ska gå att köra som synkrongeneratorer om man lägger DC-magnetisering mellan två av rotorns släpringar. Rotorns polform är förstås inte optimal för denna drift, men HUR dåligt det fungerar i praktiken vågar jag inte gissa, och inte heller vilka problem det ger. Till ett lågbudget DIY-elverk som används stationärt och bara ibland kanske det ändå kan duga som lösning om huvudbehovet av elverk ligger på 230V enfas?



Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser