Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilse i vallhundsvärlden  (läst 2348 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Vilse i vallhundsvärlden
« skrivet: 05 dec-10 kl 21:36 »
Jag har getter som jag vill använda en vallhund till. Blir vilsen när det gäller val av ras. Ingen stor, helst. Har lösa höns o ankor på gården samt en tioårig taxhane som är gårdshund.
Funderar på Kelpie, Isländsk fårhund, Västgötaspets, Lancashire heeler, eller?
Förslag, fördelar och nackdelar mottages tacksamt!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Vilse i vallhundsvärlden
« Svar #1 skrivet: 10 dec-10 kl 19:47 »
En heeler funkar nog bättre på kor, om den funkar över huvud taget. Isländsk fårhund och Västgötaspets är väldigt osäkra kort (även om det alltid finns folk som påstår att de är bra vallhundar) iom att de mest avlas på utseende. Så av de förslag du ger så är nog en Kelpie det bästa. Men även där finns det linjer som knappt har någon instinkt kvar.
Men sen är ju frågan hur höga krav du har på din hund, och hur mycket jobb du har att erbjuda.
Utan svar på de frågorna så är det svårt att råda dig till något.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vilse i vallhundsvärlden
« Svar #2 skrivet: 10 dec-10 kl 23:17 »
Tack för svar.
Jag vill att hunden hjälper mig att hålla reda på getflocken när den flyttas mellan beten och att den hämtar hem ev rymlingar. När den inte jobbar ska den vara lugn o fin o gårdshund, om det är möjligt.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Vilse i vallhundsvärlden
« Svar #3 skrivet: 16 dec-10 kl 20:51 »
Vanlig kelpie är troligast inte mycket med som vallhund i dag oavsett vad uppf säger .Bortsett från renvallar varianterna som jag inte vet något om Räknar jag bara working kelpie och bordercollie och i viss mån ossie som fungerande vallhundar.Lyssna med en stor dos skepsis på uppfödaren av den tänkta valpen det skall finnas meriter i härstammningen .

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Vilse i vallhundsvärlden
« Svar #4 skrivet: 16 dec-10 kl 23:30 »
Ja, det är inte lätt. "Vem ska man tro på, tro på, tro på när...."
Känns tryggt med alla era fina svar, dock.
Ska titta på en isländsk fårhund snart, få se om vi gillar varandra.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Vilse i vallhundsvärlden
« Svar #5 skrivet: 17 dec-10 kl 00:00 »
Ja, det är inte lätt. "Vem ska man tro på, tro på, tro på när...."
Känns tryggt med alla era fina svar, dock.
Ska titta på en isländsk fårhund snart, få se om vi gillar varandra.

Det enda du skall tro på är föräldradjurens meriter. Vallningsegenskaper är något som lätt går förlorat om man inte avlar på det. Inte ens alla border collies vallar trots att föräldradjuren måste vara godkända vallhundar för att användas i avel.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vilse i vallhundsvärlden
« Svar #6 skrivet: 17 dec-10 kl 09:08 »
Det enda du skall tro på är föräldradjurens meriter. Vallningsegenskaper är något som lätt går förlorat om man inte avlar på det. Inte ens alla border collies vallar trots att föräldradjuren måste vara godkända vallhundar för att användas i avel.

Instämmer hundraprocentigt!!!
Och det är inte bara föräldrarnas vallningsmeriter som man ska titta på. Egenskaper kan hoppa över en eller ett par generationer. Det ska vara vallande hundar i alla leden bakom hunden, om det ska finnas någon sorts "garanti" för att hunden ska duga till det arbete du beskriver.
Att hämta hem enstaka djur kräver koncentration och motor hos hunden!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
Be, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser