Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såpnejlika  (läst 5714 gånger)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Såpnejlika
« skrivet: 03 nov-08 kl 22:32 »
Hej hur gör man för att utvinna något ur såpnejlikans rötter som man kan ha som tvättnmedel/ shampoo?
Det växer på tomten och jag vet att det löddrar men inte mer.

JonQ

  • Inlägg: 8
SV: Såpnejlika
« Svar #1 skrivet: 25 jul-09 kl 19:45 »
Hej; det behövs antagligen rätt mycket såpnejlika för att det ska tvätta rent.. men kokning gäller för tvättnötter, så förmodligen funkar detsamma för såpnejlika. Bägge innehåller saponin som det verksamma tvättämnet, men eventuellt är det olika saponiner. Vill du inte slita upp alla rötter du har kan du köpa tvättnötter, brukar finnas i ekoaffärer :). Billigt eftersom de räcker så länge, och funkar både till kläder, hår och hud!

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Såpnejlika
« Svar #2 skrivet: 26 jul-09 kl 17:45 »
Tack för svaret ja det är nog enklare med tvättnötter. Får testa det.  :)

dulcamara

  • Inlägg: 34
SV: Såpnejlika
« Svar #3 skrivet: 27 sep-09 kl 11:46 »
Såpnejlika kan man också använda blad och blommor av - doftar dessutom gott! Man tar blommande kvistar och gör en infusion - det kan gärna få koka några minuter. Låt svalna och sila, använd till tvätt eller som schampo (jag brukar tvätta håret med såpneljika emellanåt, det är milt och bra för håret. Rötterna kan  man samla på hösten och torka för vinterbehov. De kokas då ca 10 minuter innan användning. Vispa den färdiga dekokten så ser du att der löddrar ordentligt!
Konservatorer brukar använda såpnejlika för att tvätta gamla sköra museitextiler som inte tål vanlig tvätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 2 användare
Bortan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser