Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk höna?  (läst 666 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Sjuk höna?
« skrivet: 12 jan-24 kl 15:39 »
Idag när jag kom in i stallet satt en av mina Hedemora kvar på pinnen när alla andra rusade mot mig och runt.
Jag stökade runt och hon flyttade inte på sig så jag lyfte upp henne, såg inget konstigt på vingar eller ben, hon greppade klorna bra runt mina fingrar. När jag satte ner henne så hade hon svårt att hålla balansen när hon gick. Hon föll åt höger. Hon haltade inte utan såg märkligt ut, hon trilla inte omkull heller. Å hon höll sig för sig själv. När jag gav alla mat så ville hon gå fram men höll sig samtidigt reserverad från de andra. Jag separerade henne från de andra och gav henne päron som hon gladeligen åt. Hon bajsade normalt.
Å sen kvicknade hon till och gick normalt med rumpan upp i vädret igen,’men i flocken håller hon sig på avstånd och ser mer loj ut. Men hon är uppe och rör på sig nu iallafall.
Vad kan ha hänt?

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Sjuk höna?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-24 kl 17:13 »
Mobbad och nertryckt låter det som om hon beter sig normalt utanför buren med de andra hönsen.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Sjuk höna?
« Svar #2 skrivet: 12 jan-24 kl 19:59 »
Hon har varit lite av ledare, samtidigt har hon varit en egen individ å hålla sig med mig när hela flocken varit ute tillsammans.
Men i natt (var in å kollade värmen sent) satt hon ensam pinnen under alla de andra, å idag som sagt betedde hon sig så konstigt.
Antar att flocken får göra upp om rangordningen, inget jag kan styra, men hur kan jag då henne att må bättre. För hon var loj innan jag började aktivera henne. Min tamaste höna är det så vurmar lite extra över henne

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Sjuk höna?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-24 kl 22:34 »
Kan meddela att igårkväll satt hon högst upp på pinnen med de andra sex hönsen. Och i morse var hon som vanlig igen, pigg och aktiv i gruppen. Mycket skumt, men skönt att hon piggnade till så snabbt.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Sjuk höna?
« Svar #4 skrivet: 17 jan-24 kl 10:38 »
Jag skulle nog säga att hon varit lite sjuk av någon anledning. Ibland vänder det bara till det bättre men oftast till det sämre så det var ju himla skönt att det gick åt rätt håll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
Ek

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser