Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra cider på druvor  (läst 2131 gånger)

Gleipner

  • Inlägg: 1
    • -
Göra cider på druvor
« skrivet: 01 jul-23 kl 04:52 »
Hej!
Jag har ett växthus med en vinranka som är där mest för att det ska vara ett skydd mot starkt solljus. Vinrankan producerar mycket druvor som är små blålila med fullt av kärnor. Den är inte god att äta och det är för mycket kärnor för att äta den rakt av. Hur som helst vill jag göra något med druvorna och funderar på om man kan göra en cider på druvorna? Jag tänkte om jag kokar dem med lite vatten och socker och sedan efter kylning av druvsaften så tillsätter jag någon ciderjäst och låter satsen få stå i några veckor innan tappning och lagring på flaska eller fat. Man brukar ju göra cider på äpplen och päron, men går det att göra på druvor? Är det någon som har något tips eller erfarenhet av detta?
Mvh
Johan

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Göra cider på druvor
« Svar #1 skrivet: 01 jul-23 kl 08:40 »
Det borde väl funka. Jag har inte gjort cider men testade ett recept på "fläderbubbel" där jag bytte ut fläder mot druvor. Det var visserligen vita druvor men försöket blev lyckat. Du kan säkert göra någonting liknande, det finns massor av recept på nätet.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Berberis

  • Inlägg: 1601
    • Närke
SV: Göra cider på druvor
« Svar #2 skrivet: 01 jul-23 kl 19:57 »
Det låter ungefär som druvorna jag har. Zilga heter dom. Det blir god saft och vin och cider och vad du vill.
Dock har jag slutat att försöka få cidrarna pärlande: då håller de inte så länge. Jag konserverar dryckerna före buteljeringen. Det ger godare smak också, tycker jag.
Det blir också bra att blanda druvsaften med andra frukter: Äpplen, krusbär, vinbär till exempel - efter smak och tillgång.

hemul

  • Inlägg: 23
SV: Göra cider på druvor
« Svar #3 skrivet: 13 nov-23 kl 14:59 »
Vet att tråden är gammal, men som gammal hembryggare känner jag att jag måste ingripa.  Yess

Inte ska du koka dem. Pressa saften ur dem och tillsätt socker om det behövs. Mousserande vin eller cider-typ, det är bara frågan om hur mycket socker mäsken innehåller, hur stark produkten blir.

Och jag skulle inte rekommendera att du tillsätter socker på måfå, låter jäsa några dar och butiljerar. Du riskerar att få bomber. Det kan bli ett jäkla tryck!

Du behöver en flytvikt som gör att du kan mäta sockerinnehållet i den osockrade musten. Sen finns tabller (eller formler) för att räkna ut hur mycket socker du behöver tillsätta för att få önskad alkoholhalt. Sen låter du häxbrygden jäsa ut och klarna. Kräver flera omtappningar.

SEN tillsätter du en beräknad mängd socker för att få kolyra och tappar på flaskor. Ölflaskor med riktiga kapsyler rekommonderas. Det kommer att börja jäsa igen på flaskorna, kolsyra bildas men tyvärr blir det också en liten bottensats av död jäst. Så man får hälla upp försiktigt.

Du behöver en oechlevikt (så här ser de ut https://hembryggning.se/oechlevikt-25-cm.html ) för att mäta sockerhalten. Du behöver också kapsyler (är jättebilligt) och en kapsyleringsapparat för ett par hundra. Allt kan inhandlas i en affär för hembryggning. Ölflaskor kan man hämta på i närmsta glasåtervinningstunna om man inte redan har.

Det finns kapsyleringsapparater som ser ut som en kniptång där man håller i två skänklar och klämmer åt. Köp INTE en sån. De brukar bara funka med riktigt gamla ölflaskor som har en tjockare läpp än de flaskor vi har idag. Lite större apparter där själva klämgrejen löper längs en pelare som du hanterar med en spak brukar funka med alla flaskor av öl/läsk-typ, Så här ska de se ut.
https://www.pgw.se/kapsylapparat-super-golonna-26-5-mm.html
Just den är mycket bra, trots att den ser plastig ut.
INTE en sån här.
https://www.pgw.se/kapsylapparat-champagne-28-5-mm.html
Nu var den för champagneflaskor, men de för öl ser likadana ut. KAN ju finnas såna som funkar med moderna flaskor, men fråga om det. Och ovasett det blir händerna skinnflådda. Pelarvarianten är bättre på alla sätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser