Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sen äggläggning eller saknar jag drottning?  (läst 1203 gånger)

obr

  • Inlägg: 6
    • -
Sen äggläggning eller saknar jag drottning?
« skrivet: 11 apr-20 kl 14:22 »
Idag 11 april på Stockholms-breddgrader gick jag igenom ett samhälle för att kolla läget. Det fanns foder i överflöd men jag såg inga ägg eller larver. Kollade lite snabbt men såg ingen drottning. Kan det vara så att drottningen är sen med äggläggning eller saknar jag drottning? Aktiva bin i övrigt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Sen äggläggning eller saknar jag drottning?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-20 kl 19:00 »
Sätt ner en yngelram med ägg och larver från något annat samhälle så vet du snart hur det ligger till  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Sen äggläggning eller saknar jag drottning?
« Svar #2 skrivet: 11 apr-20 kl 19:22 »
Sätt ner en yngelram med ägg och larver från något annat samhälle så vet du snart hur det ligger till  ;)

Jag tror inte det är ett bra råd. Jag skulle säga att det är risk att kasta bort en värdefull yngelram för ett annat samhälle. Om detta samhälle drar upp viseceller på ramen så saknas det drottning, men om de drar upp en drottning så är det mycket gamla bin som skall dra fram henne, det finns inte mycket drönare ännu för att få till en bra parning av drottningen.

Så antingen väntar man bara och hoppas, eller slår man ihop bina med en annan kupa.

obr

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Sen äggläggning eller saknar jag drottning?
« Svar #3 skrivet: 11 apr-20 kl 19:25 »
Har inga fler samhällen. Men borde inte yngelsättningen vara rätt stark nu pga milda vädret? Finns sälgdrag bla

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Sen äggläggning eller saknar jag drottning?
« Svar #4 skrivet: 11 apr-20 kl 19:53 »
Du skulle ha yngel nu.
Thomas har drottningar. https://www.alternativ.nu/index.php?action=profile;u=49912
Eller så köper du en lokalt övervintrad avläggare och sätter den över, på med tidningspapper och spärrgaller emellan, kan vara att du har en dålig drottning som går kvar och då skall dom inte träffas, vänta på bra väder och skaka ut bottendelen utanför kupan och ha spärrgaller framför flustret så ev gamla drottningen inte kommer in.
Skulle det dyka upp yngel i botten lådan så bara ställ den på en separat botten så har du två samhällen.
Sa jag att du måste ha spärrgaller emellan?
« Senast ändrad: 11 apr-20 kl 20:23 av hofboss »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Sen äggläggning eller saknar jag drottning?
« Svar #5 skrivet: 11 apr-20 kl 21:22 »
Jag tror inte det är ett bra råd. Jag skulle säga att det är risk att kasta bort en värdefull yngelram för ett annat samhälle. Om detta samhälle drar upp viseceller på ramen så saknas det drottning, men om de drar upp en drottning så är det mycket gamla bin som skall dra fram henne, det finns inte mycket drönare ännu för att få till en bra parning av drottningen.

Så antingen väntar man bara och hoppas, eller slår man ihop bina med en annan kupa.
Du kan ha rätt i det. Men att vänta är inte heller optimalt för då blir det snart nya problem i form av äggläggande arbetsbin.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Sen äggläggning eller saknar jag drottning?
« Svar #6 skrivet: 13 apr-20 kl 16:27 »
Har inga fler samhällen. Men borde inte yngelsättningen vara rätt stark nu pga milda vädret? Finns sälgdrag bla

Det lär inte finnas någon drottning i samhället, oavsett om hon var oparad eller parad. 11 april i Sthlm lär det inte finnas några bisamhällen som saknar ägg om de har drottning.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser