Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta "gammal" ko  (läst 9328 gånger)

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
Slakta "gammal" ko
« skrivet: 12 nov-09 kl 20:54 »
jag undrar hur gamla kor man kan slakta och sälja med gott samvete.
har highland cattle där en ko är född -96 och en annan -99.
jag vill bli av med dem men vi kan omöjligt äta upp allt kött själva.

är det köttet så bra att man kan sälja det och hur mycket kan man isåfall ta betalt?

det blir benfritt och vissa delar som köttfärs.

tacksam för svar,
Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Vagabond1

  • Inlägg: 18
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #1 skrivet: 16 nov-09 kl 22:23 »
Enligt en kötthandlare i Östermalmshallen så vill han ha kött från kor som har fått ett antal kalvar.
Deras kött är mer fettinsprängt än yngre nöt, vilket ger ett betydligt safftigare kött. Han tar upp till 1000 kronor kilot för de bästa detaljerna. Då har de hängt i åtta veckor och förlorat en massa vikt, vilket förklarar priset. Alltså; en "gammal"ko kan ge det bästa tänkbara köttet.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #2 skrivet: 17 nov-09 kl 10:20 »
Men det kräver kanske lite mera arbete och omsorg med köttet!

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #3 skrivet: 17 nov-09 kl 11:18 »
Hej!
Hängmörar du din ko och hon inte är för mager så är det helt OK!
mvh

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #4 skrivet: 17 nov-09 kl 19:56 »
En välhängd äldre ko kan mycket väl ge prima kött, men som sagt, man måste nog anstränga sig lite mer för att få ett bra kött. Bland annat genom att dubbla de 40 dygns-timmarnas hängning till 80 dygnstimmar. 4-5 grader i 16-20-25 dagar.
Det lär ju vara rejält mycket smak i köttet i alla fall!  :P Jag skulle gärna köpa lite!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #5 skrivet: 19 nov-09 kl 19:42 »
Tack för de positiva svaren. Det ska nog gå att hänga kropparna i ett par veckor.
Då återstår priset. Sist jag slaktade (tjur) tog jag alldeles för lite förstod jag senare. Rekommendationer?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #6 skrivet: 20 nov-09 kl 22:41 »
Hej!
Tjur kan inte vara för billig!!
Ko/kviga/stut däremot kan vara för billigt- har tyvärr inget bra prisförslag!
MVH

Vikman

  • Inlägg: 10
    • Dalarna
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #7 skrivet: 11 dec-09 kl 08:39 »
Hejsan
Vi köper ko på "rot" av en bekant bonde, vi betalade i år 55 kr kilot inklu ben för ung nöt, i fjol betala vi 25 kr kilot för vuxet djur, en ko som fått ett par kalvart, är dock inte säker på åldern på de djuret.
Då styckade vi skjälva ska sägas men iallafal en liten finger om vart ca man ska ligga

Mvh Anders
Är en kile som vill leva nära naturen

regnpipan

  • Gäst
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #8 skrivet: 16 dec-09 kl 12:48 »
Enligt en kötthandlare i Östermalmshallen så vill han ha kött från kor som har fått ett antal kalvar.
Deras kött är mer fettinsprängt än yngre nöt, vilket ger ett betydligt safftigare kött. Han tar upp till 1000 kronor kilot för de bästa detaljerna. Då har de hängt i åtta veckor och förlorat en massa vikt, vilket förklarar priset. Alltså; en "gammal"ko kan ge det bästa tänkbara köttet.


Är det kanske Håkan Fällman som jag tipsar om i en anan tråd: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=80642.0
Han skriver ju att det bästa nötköttet är från kor som fått ett par kalvar. (generellt alltså, sedan finns det ju som vi alla vet en hel massa andra faktorer som styr hur slutreultatet blir)

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #9 skrivet: 01 jan-10 kl 14:58 »
Gammal ko är det absolut bästa köttet att göra lufttorkade produkter på, som salami och bresaola till exempel, på grund av den låga vattenhalten.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #10 skrivet: 10 maj-10 kl 22:13 »
Enligt en kötthandlare i Östermalmshallen så vill han ha kött från kor som har fått ett antal kalvar.
Deras kött är mer fettinsprängt än yngre nöt, vilket ger ett betydligt safftigare kött. Han tar upp till 1000 kronor kilot för de bästa detaljerna. Då har de hängt i åtta veckor och förlorat en massa vikt, vilket förklarar priset. Alltså; en "gammal"ko kan ge det bästa tänkbara köttet.

Jag ställer mig mycket frågande till hur man ska kunna hänga ett djur i två månader. Enligt min uppfattning så är det så surt att det springer iväg efter den tiden.

Annars är det inget större fel på kokött

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #11 skrivet: 10 maj-10 kl 22:17 »
Nu är det förståss gris, som väl sällan hänger länge. Min skinka är inne på andra året, och jag skär än. ::)

Gammal ko är väldigt bra, tillrätt på korrekt sätt. En gulasch SKA vara gammal ko, och puttrat så det går att äta med sked. Kött med karaktär och smak.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

 

regnpipan

  • Gäst
SV: Slakta "gammal" ko
« Svar #12 skrivet: 11 maj-10 kl 07:31 »
Jag ställer mig mycket frågande till hur man ska kunna hänga ett djur i två månader. Enligt min uppfattning så är det så surt att det springer iväg efter den tiden.

Hänger ju helt och hållet på temperatur och hygien. Vid 2 grader är det inga problem att hänga i 2 månader, men vid 8 grader så får du nog problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 8 användare (2 dolda)
Olofssonskan, Tur-Johan, Slowfox, Mathias., von tratt, wazi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser