Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!  (läst 8407 gånger)

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« skrivet: 09 jan-15 kl 16:29 »
Det finns ju flera olika krukor med "inbyggd" belysning (tex "Herbie plant factory") för att tex driva sallat och kryddor hemma i fönsterkarmen - men de är DYRA...
Så jag byggde min egen av lite överblivet virke, byggplast (i krukan) och en växtbelysning (Nelson Garden, som jag hade sen tidigare). Jag har sått, bla plocksallat och låg sockerärt (som kan klättra på sidoträet och metalltråden över krukan) - och det har börjat kika upp små plantor. Får se hur bra det blir till slut.
Gäller nog att "gödselvattna" pga den ganska begränsade jordvolymen.
Jag är nöjd om jag kan driva kryddväxter och sallat för husbehov där under vintermånaderna.
Ja...vad gör man inte när man längtar efter nästa koloni/trädgårds/odlingssäsong... ;)
Finns det fler där ute som håller på med liknande projekt?
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #1 skrivet: 09 jan-15 kl 17:13 »
Ser riktigt trevligt ut.

Men min erfarenhet av liknande små odlingar är att man vattnar och gödslar för mycket.

Jorden kan vara torr på ytan samtidigt som det är sumpigt i botten.

Kör hårt och lycka till!

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #2 skrivet: 09 jan-15 kl 17:18 »
Ja, man får nog va lite försiktig med bevattningen. Har bottnat med lecakulor, men det går ju inte att jämföra med odling ute på friland.
Jag återkommer med bilder om sallaten kommer upp ordentligt ☺
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #3 skrivet: 09 jan-15 kl 22:13 »
Risken är att det kliar i dom gröna fingrarna så mycket att man pysslar ihjäl de små plantorna som kommer upp...   ::)

Talar bara av egen erfarenhet, vet inte hur det är för nån annan.

Z317

  • Inlägg: 6
  • Seedling.se - inomhusodling med design
    • Uppland
    • Seedling.se
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #4 skrivet: 17 jan-15 kl 02:17 »
Ser bra ut!

Nu säljer ju jag just Herbie men jag kan bara hålla med om att liknande produkter verkligen inte är gratis. Sen är det ju vansinnigt roligt att pyssla själv! :)

För något år sedan hade jag ett hydrokultursystem som jag byggt in i ett skåp i köket. Där inne hade jag en basilikaplanta som blev över en meter hög med blad stora som tefat! (om du inte tror mig finns det bildbevis ;)) Fruktansvärt trevligt att alltid ha god, färsk och egenodlad basilika till maten, men efter ett tag blev det för mycket och jag hann inte äta upp allt mellan skörderna. Jag räknade ut att jag hade ca 2 kg frysta basilikablad vid ett tillfälle. :)

Men som alltid så river man ner och bygger om. Just nu har jag inget liknande system utan har istället arbetsrummet i hemmet fyllt med olika växter i jord bl a lime, citrus, vinbär, paprika och tomater. Man får väl se hur lång tid det tar innan man börjar bygga igen. ;)

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #5 skrivet: 17 jan-15 kl 11:51 »
Ja - vi är nog en hel del som pysslar med diverse små projekt hemma på kammaren och i fönsterkarmarna! Kul! Ock säkert mer eller mindre lyckade projekt, om inte annat så lär man av sina misstag... ☺
Det har börjat spira lite i min odlingslåda, men det går inte så snabbt...
Har satt lite basilika här också, kan ju drömma om din "superpanta", hade ju inte varit fel!
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

Z317

  • Inlägg: 6
  • Seedling.se - inomhusodling med design
    • Uppland
    • Seedling.se
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #6 skrivet: 17 jan-15 kl 19:50 »
Vad kul att det har börjat gro, det där är ju nästan så man kan sitta och titta på jorden för att se när de kommer fram!  ::)
Använder du värmematta till fröna eller kör du på rumstemperatur? Vad har du för lampa till systemet, vilken färgtemperatur?

Haha ja det var helt vansinnigt! Varje gång man öppnade dörren så överfölls man av mer grönska än dagen innan! :)
Men det ska inte vara några jätteproblem att göra om! Har du provat att odla i hydrosystem och med bra belysning?

Det finns ju givetvis mängder med olika trick man kan grotta ner sig i vad gäller hydrokultur inomhus. Fruktansvärt roligt om man har tid och energi.




rönnlund

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #7 skrivet: 17 jan-15 kl 21:29 »
Hurra vad du inspirerade mig, vill också ha en :D

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #8 skrivet: 18 jan-15 kl 10:11 »
Rönnlund - det är bara att såga, skruva/spika, måla o plasta in - o sen så... ☺
z371-jag är nog inte så proffsig som du ☺ - den växtbelysningen jag har är från Nelson Garden, 24 W står det. Vet inte vad det är för färgtemp... Jag fyndade den i kampanj på Granngården för nåt år sen.
Ingen värmematta, bara värme från elementet under fönsterkarmen.
« Senast ändrad: 18 jan-15 kl 10:19 av Nina med kolonin »
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

rönnlund

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #9 skrivet: 18 jan-15 kl 10:33 »
Joo det är kanske inte så svårt rent praktiskt, det är värre att komma till skott och verkligen göra det också. Det är där det brister.

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #10 skrivet: 18 jan-15 kl 10:47 »
Jag passade på nu i jul/nyår - många lediga dagar... Men visst-man får bestämma sig o bara sätta igång! ☺ man blir ju oftast nöjd med vad man fixat sen efteråt ☺
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

rönnlund

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #11 skrivet: 18 jan-15 kl 12:07 »
Helt sant.
Jag ska nu genast gå ner i källaren och rota på material. Vill också vara efteråtsnöjd och tindra med ögonen som ett barn i godisbutiken.  :)

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #12 skrivet: 18 jan-15 kl 14:15 »
JA! Heja Rönnlund! Lägg ut en bild sen, så blir förhoppningsvis ännu fler inspirerade! 🌱🍀🌻🌿🌾🌱
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

Z317

  • Inlägg: 6
  • Seedling.se - inomhusodling med design
    • Uppland
    • Seedling.se
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #13 skrivet: 20 jan-15 kl 19:04 »
z371-jag är nog inte så proffsig som du ☺ - den växtbelysningen jag har är från Nelson Garden, 24 W står det. Vet inte vad det är för färgtemp... Jag fyndade den i kampanj på Granngården för nåt år sen.
Ingen värmematta, bara värme från elementet under fönsterkarmen.
Äsch, vi har alla olika områden och intressen! Svårt att säga vem som är proffsigast och vem som lyckas bäst! :)
Just den lampan har jag dessutom stora planer på att ta in till min butik, lysrör funkar faktiskt ofta väldigt bra till lite mindre och nyare plantor och fungerar ofta mer än väl!
När de sen blir lite större och det är blommande och fruktbärande växter kan man behöva lite mer fräs i lampan, och då rekommenderar jag något med LED teknologi.

Citat från: rönnlund
Joo det är kanske inte så svårt rent praktiskt
Om det är något du, eller Nina, funderar över rent tekniskt så tycker jag det är mycket kul att fundera på olika lösningar! Hojta till om du kör fast med något så hjälper jag så gärna! :)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #14 skrivet: 26 jan-15 kl 02:25 »
En sån vill jag också göra. Är lysröret höj och sänkbart?

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #15 skrivet: 26 jan-15 kl 08:13 »
MissT - jag har hängt lysröret mha krokar i metallpinnen som sitter mellan de två "brädorna" som sticker upp på sidorna. Där sitter totalt 3 metallpinnar, som kan flyttas mellan olika hål i "brädorna" och på så sätt  ändras i höjd. Det är alltså bara att flytta med lysröret upp eller ner. När inte lysröret behövs alls är det bara att kroka av det. Jag satte ett par metallpinnar så här eftersom jag tänkte att sockerärtorna jag satt kan klättra på dem, de blir som en spaljé.
Hoppas du förstår min förklaring ;)
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #16 skrivet: 27 jan-15 kl 16:34 »
Förstår hur du menar. Väldigt smart konstruktion.  :)

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #17 skrivet: 27 jan-15 kl 17:07 »
Tack. Sätt igång o snickra, eller om du inte känner dig så hemma med detta: ta med bild, eller egen ritning (efter dina fönsterbänksmått) och le snällt åt byggkunnig hen - så bygger de en åt dig! Måla fixar du själv ☺
Lycka till med fönsterodlingen!
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #18 skrivet: 15 feb-15 kl 18:09 »
Så här ser det ut i en del av "odlingslådan" i mitt köksfönster nu:
Mer sallat är på väg upp i resten av lådan också, och sockerärtorna växer också till sig.
Kul!  ;D
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: Byggt egen "Herbie" för inomhusodling!
« Svar #19 skrivet: 08 apr-15 kl 13:12 »
Hej Nina och Rönnlund,
Det finns en tråd här på Alternativ av kunnig man vid namn Haglund, om jag minns rätt, som odlade grönsaker i hydrokultur i gamla akvarier i sin källare. Mycket inspirerande tråd! Från typ 2008, eller så. Eftersom min gubbe inte är så alternativ av sig, har jag inte vågat mig på hydrokultur utan jag hittade på följande Herbie-variant: Stora plastbackar från Ikea och Biltema, typ 50 liter. Nelson Garden lysrör. Borrat hål i plastbackarna, högt upp, och drar ståltråd från lysröret genom hålet för att hänga lysröret på lite olika höjd. Jag har mest använt dessa "växthus" för förodling, så jag har pluggbrett och minikrukor där nere, men har även odlat sockerärt och uppstart av paprika och aubergine.  Lägger man plastbacken lock (delvis) på, får man djungelvärme där nere.
« Senast ändrad: 08 apr-15 kl 13:32 av qeliott »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser