Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Duvor ägg  (läst 3418 gånger)

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Duvor ägg
« skrivet: 13 feb-06 kl 10:42 »
Kicki,(eller någon annan som vet), du som har haft duvor så länge, jag har ett problem.
Jag har nu haft mina duvor sedan december. Två gråa påfågelduvor och två vita. De bor i samma voljär, och det verkar funka skapligt.
Jag satte inte upp mina hyllor, eftersom jag inte ville att de skulle börja häcka, men det fattade de inte, tydligen... :D
Nu har en av de vita legat på ägg i två veckor,(på golvet...) men när jag kollade dem var de klara... Hur gör jag nu? Kan jag ta dem utan att göra henne alldeles till sig? Förstör jag något för henne nu? Med äggproduktion och så?
Kan jag ha dem ihop sedan också? Om det ena paret får ungar men inte det andra, hur går det?
Många frågor, men jag hoppas få klarhet i några iallafall.
Tack på förhand!
G

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Duvor
« Svar #1 skrivet: 13 feb-06 kl 11:21 »
Njae, höns har jag haft länge men duverfarenheten är än så länge väldigt begränsad.
Jag ska försöka svara så gott jag kan med mina än så länge ringa kunskaper i duvvärlden och rätta mig gärna, ni andra som har mer erfarenhet av duvor än jag:

"Fattade inte" *Skratt*... ville inte heter det. De tyckte du var dum som inte fattade vad de ville...  Sätter du inte upp hyllor, korgar eller bolådor så häckar de på golvet - så det så. ;D
Eftersom äggen inte var befruktade är det enda du kan gör nu att kasta äggen och sätta upp bolåda så de kan börja om igen för det gör de snart. Det är naturligt för dem att det inte blir nåt av vissa kullar - rovdjur tar ungarna, oväder raserar deras bon o.s.v. så det ger inte upp så lätt som vi.
Ge vitaminer, finfördelade grönsaker, lite hampfrö m.m. så  deras kondition hålelr sig på topp och vänta in nästa kull.

Om det ena paret får ungar men inte det andra så varar det säkert inte så länge. Det andra kommer säkert snart efter bara du har satt upp bolådor på flera ställen så de kan välja och inte stör varann. Gör gärna två bon bredvid varann på varje ställe så de kan påbörja nästa ruvning medan de fortfarande matar den första kullen.
Om de går bra ihop eller ej är helt beroende på  individerna. Att de slåss lite är normalt men de ska inte skada varann allvarligt och slänga ut varandras ägg, skada eller döda varandras ungar. Vi har haft 3 par som häckat samtidigt nu och det har gått bra och alla ungar är välmående. Däremot har vi en vit påfågelshane som slänger ut de andras ägg om inte han själv har en kull på gång så han inte är lika bra som de andra. Däermot är han en särdeles bra pappa som sköter sin ungar exemplariskt och i en annan flock med andra individer kan han fungera bra så vill någon byta hane med mig är jag öppen för förslag.  Hans hona är nämligen väldigt duktig så jag funderar på att ge henne en ny partner som går bättre ihop med övriga. Detta är sådant man märker med tiden och sådana som stör de andra är lämpliga individer att sortera bort från slaget för att få det lugnt och harmoniskt. Duvor kan vara väldigt aggressiva mot varann så det är viktigt att sortera på temperamenten om det ska fungera utan intermezzon.

Hoppas jag kunde ge dig några svar som du tycker verkade ok.




Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:Duvor
« Svar #2 skrivet: 13 feb-06 kl 15:35 »
Tack så mycket!! :D
Jag får sätta upp bolådorna nu då, bäst att göra som de vill... :)
Hampfrön har de fått nu ett tag, och lite grönt förutom det vanliga fodret. Ska öka på det gröna lite tänkte jag.
Känns så taskigt att det inte blev något med äggen, men det har ju varit så kallt emellanåt, så det kan ju ha med det att göra.
Ska ut och fixa det nu!
Tack igen!
G

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Duvor
« Svar #3 skrivet: 13 feb-06 kl 15:49 »
Jag får sätta upp bolådorna nu då, bäst att göra som de vill... :)
Haha, ja det är bara att lyda. Lycka till.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 1 användare
Madlightz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser