Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttduva, vilken ras?  (läst 3617 gånger)

Gessie

  • Inlägg: 39
    • Björkbygdens
Köttduva, vilken ras?
« skrivet: 09 sep-07 kl 11:44 »
Hej!

En liten fråga....
Har hitintills "bara" haft duvor för att de förgyller min trädgård.

Funderar nu på att utöka med en sk köttras. Har någon förslag på ras? Och var jag kan få tag på sådanna duvor?

Tack för hjälpen!!

Vänliga hälsningar
Annika
Föder upp dvärg kochin (gul columbia) och myskankor.
Har Björkbygdens kennel - Fransk Bulldogg.

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Köttduva, vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 20:25 »
Kingduvor är väl en av de större raserna.

Kolla in på svensk duvavels hemsida....goggla

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Köttduva, vilken ras?
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 21:11 »
Är det inte enklare att ta jägarexamen och sedan leta upp en bonde med grisar. Dom brukar odla ärtor. Då har du frysen fyll med duvbröst.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Re:Köttduva, vilken ras?
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 22:26 »
Gäller att se till att de duvor man skjuter är vilda och inte från någon som äger dem.
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 22:26 av 8zw »
Påfågelduvor.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Re:Köttduva, vilken ras?
« Svar #4 skrivet: 13 maj-08 kl 21:08 »
Gäller att se till att de duvor man skjuter är vilda och inte från någon som äger dem.
Eller fridlysta....
men det är väl så att det finns en poäng med att man får lära sig se skillnad på så ofantligt mycket fåglar på jägarskolan,
och i slutändan så gäller det att man är helt säker på vad det är man siktar på för djur innan man avlossar skottet.
Fast det gäller ju all jakt, man ska inte skjuta grannens katt när man är ute på rävjakt, eller hur? ;)

Jag har sex kingduvor som inte har lagt ett enda ägg sen jag skaffade dom förrförra sommaren, men king/påfågelduvorna liksom påfågelduvorna ligger på ägg nästan jämt. Kingarna ska flytta till en annnan voljär snart, hoppas på förändring då.
Ösby Naturbruksgymnasium har mycket bättre lycka med sina Kingar än vad jag har, dom har fått ungar vet jag.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

821 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser