Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovfågel hos duvorna  (läst 3120 gånger)

Sess

  • Inlägg: 68
    • Dalarna
    • Min sida
Rovfågel hos duvorna
« skrivet: 08 feb-07 kl 14:23 »
Jag har haft en stor rovfågel hos mina duvor i flera dagar nu... tror att det kan röra sej om en hök eller liknande...
Hur får man bort den  ???
Den sitter uppe på voljären och gör sen utfall mot nättaket så duvorna börjar flyga omkring.
Har sprungit ut flera gånger bara idag och skrämt iväg den, sist smög jag mej på den och sprang fram och viftade med en sop (såg säkert kul ut...) och det var för ca 1h sen och nu sitter den där IGEN  >:(
Vad ska jag göra, snart får den ju tag på en duva.... och dom lär ju inte gilla besöken heller....  :-\
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Rovfågel hos duvorna
« Svar #1 skrivet: 08 feb-07 kl 19:43 »
Bygg en fälla, fånga den och släpp den i sydafrika........

Drevern

  • Gäst
Re:Rovfågel hos duvorna
« Svar #2 skrivet: 08 feb-07 kl 22:33 »
För oss som tävlar med brevduvor är detta ett gissel. Jag har hört att man kan sätta upp en spegel, det skall tydligen göra susen. Annars får du göra som de flesta duvhållare gör, låsa in duvorna så att höken inte lär sig var de finns. Så länge den vet att duvorna är där de är så kommer den att försöka ta en. Framåt våren flyttar den och bytesdjuren ökar också i takt med att flyttfåglarna kommer in i landet.

Sess

  • Inlägg: 68
    • Dalarna
    • Min sida
Re:Rovfågel hos duvorna
« Svar #3 skrivet: 09 feb-07 kl 12:19 »
Okej. Ska testa å sätta upp en spegel då annars får dom flytta in ett litet tag... Tack för svaren!
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

duvan

  • Inlägg: 102
    • -
    • Enebacka
Re:Rovfågel hos duvorna
« Svar #4 skrivet: 09 feb-07 kl 16:56 »
Spegeln ska helst vara av kupoltypen! Sådana som man använde i butiker förr för att ha koll på snattarna. Ser höken sig själv i en spegel så tror den att den är på någon annan höks revir och ger sig av.....

Cordula

  • Inlägg: 154
    • Närke
Re:Rovfågel hos duvorna
« Svar #5 skrivet: 14 feb-07 kl 10:05 »
Det hjälper inte med spegeln. Eller att hänga några CD- skivor i hagen. Vi ska nu köpa ett stort nät över hela hagen. Vad synd att hönsen inte kan gå fritt som vi egentligen har tänkt oss. Nu får de en hage. Så hade vi inte planerat...

Drevern

  • Gäst
Re:Rovfågel hos duvorna
« Svar #6 skrivet: 15 feb-07 kl 15:23 »
kommer han tillbaka trots speglen? Då får du nog göra som vi inom brevduvesporten gör, stänga in dem i vinter. Har han lärt sig att han hittar duvor på en plats så stannar han tills han tagit dem alla eller tills han är så hungrig att han måste dra vidare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser