Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pawpaw?  (läst 3882 gånger)

Pawpaw?
« skrivet: 14 mar-19 kl 03:43 »
Hej jag undrar om någon här vet var man kan få tag på någon som har en pawpaw planta? Skulle vela odla ett sådant träd men man fröna måste vara färska för att de ska gro. Man kan inte skicka frukten för de blir dåliga snabbt  :-\
Pawpaw frukten ska vara exotisk till sin karaktär men den lever finns naturlig usa där vädret är som i Sverige.

Fridsam

  • Inlägg: 35
    • Uppland
SV: Pawpaw?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-19 kl 07:37 »
Har inget svar på din fråga. :-\ Däremot en fundering: *gör* det nåt om frukten blir dålig? Om man slår in den väl så paketet inte läcker? Fröna lär ju må lika bra i en rutten frukt som en färsk. Kräver förstås att du hittar nån som skickar den...

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pawpaw?
« Svar #2 skrivet: 14 mar-19 kl 15:28 »
Hej jag undrar om någon här vet var man kan få tag på någon som har en pawpaw planta? Skulle vela odla ett sådant träd men man fröna måste vara färska för att de ska gro. Man kan inte skicka frukten för de blir dåliga snabbt  :-\
Pawpaw frukten ska vara exotisk till sin karaktär men den lever finns naturlig usa där vädret är som i Sverige.
Det är sydligaste Alaska som är den del av USA som har samma klimat som vi. Juneau har nästan identiskt klimat som Göteborg. Östra USA, där Pawpaw växer, har visserligen kalla vintrar som oss, men somrarna är långa och framför allt varma. Och det är därför vi inte ser Pawpaw och andra träd från den delen av USA så ofta här, de trivs inte med våra svala somrar. Men vill du trots allt försöka odla Pawpaw, utanför växthus, så bör du bo i de södra delarna av landet och plantera den skyddat för kalla vindar. Ett av få ställen där du (kanske) kan få tag på färska frö i Sverige är nog hos denna odlare:

https://skogsträdgården.stjärnsund.nu/ett-besok-till-nordens-storsta-asimina-odling/



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt, beekeepern, Ahlman, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser