Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Mat till våra vilda fåglar  (läst 18406 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Mat till våra vilda fåglar
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:36 »
Carina
 Må 12 Mars, 2001 - 11:15
--------------------------------------------------------------------------------
Som det är nu köper jag talgbollar till småfåglarna, men jag skulle vilja bli självförsörjande på fågelmaten och undrar om ni har tips.
Jag hänger ibland ut späck och svål från tex kokt skinka inlindat i kycklingnät, men om det är minusgrader ute så verkar det vara för hårt för småfåglarna, det är bara hackspetten som sitter där och hackar.
Sen verkar det lite som dagens "moderna" småfåglar är lite bortskämda med smaskiga talgbollar. Havrekärvar, äpplebitar, rönnbär osv är inte alls lika begärligt.
Vad ger ni de vilda småfåglarna?
Har ni något eget "talgbollerecept"?
 
Camilla
 Må 12 Mars, 2001 - 16:21
--------------------------------------------------------------------------------
Så det är fler än jag som matar småfåglar....  

Jag ger "mina" fåglar köpt fröblandning, sk vildfågelfrö, sen har jag köpt billiga talgbollar som reades ut nu när säsongen snart är slut. Hoppas kunna odla lite solrosor o.d till sommaren så jag inte behöver köpa så mycket frö nästa vinter.

Dessutom gör jag egna "talgbollar" av kokosfett (sådant man köper i halvkilospaket i mejeridisken) och fröblandning.
Jag smälter kokosfettet i en kastrull, blandar i frön, häller det hela i blomkrukor som jag trätt ett snöre igenom (med en pinne som stopp, så det inte åker igenom). Se bara till att krukan inte har för stort hål i botten - kokosfettet blir väldigt rinnigt när det är varmt. Sedan ställer jag ut hela härligheten på trappan så det får svalna. Ibland lyckas jag knacka ut hela "klumpen" ur krukan och hänger bara upp "fröbollen", ibland går det inte, och då hänger jag ut kruka och allt i trädet.

Det uppskattas av blåmesar, talgoxar och entitor.
Fördelen med detta framför att ge fröet i en automat eller på ett fågelbord tycker jag är att fåglarna sprätter inte runt så mycket i det (mindre mat som hamnar på marken till mössen alltså...)

Äpplen ger jag också, men det är bara koltrastarna och rödhaken som gillar det.

/Camilla
 
Carina
 Ti 13 Mars, 2001 - 06:06
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Camilla, och tack för tipset på den egna talgbollen av frö och kokosfett!
Jag tänkte också odla solrosor för att få egna frön i år, och ev lite havre också.
Nu såg jag att det kommit en ny typ av fågelfröautomat i form av en upp och nedvänd flaska, där lagom mycket frö rinner ut på en platta under flaskan. En sådan borde gå att göra själv.
 
Carina
 Fre 23 Mars, 2001 - 10:52
--------------------------------------------------------------------------------
Camilla...en fundering kring krukorna som du gör egna talgbollar i. Trär du i pinne och snöre från insidan på krukan så att snöret går ut genom hålet i botten och krukan hänger upp och ner, eller tvärtom så att snöret blir ingjutet i bollen och krukan hänger rättvänd?

Finns det något annat än solrosfrön och havre som är lätt att odla själv och ge till fåglarna?
Kan man ta till vara kärnor från melon och äpple tex eller de blir kanske för hårda för fåglarna när de torkat.
 
Camilla
 Sö 25 Mars, 2001 - 19:31
--------------------------------------------------------------------------------
Jag gör så att krukorna hänger upp och ner - försöker få pinnen i botten av "fröklumpen", alltså så att snöret går genom hela "fröklumpen"... hmm... svårt att förklara! Provar att lägga in en bild!

Läste förresten innehållsdeklarationen på talgbollar; förutom talg, frön och jordnötter var där även vetemjöl i. Kanske en idé? Det borde göra så de inte blir helt stenhårda när det är riktigt kallt tycker jag. Och i stället för att ha i köpt kokosfett som jag hade, så kan man väl säkert smälta talg eller annat fett själv, så länge det är osaltat.
 
Carina
 Må 26 Mars, 2001 - 05:34
--------------------------------------------------------------------------------
Ok, nu förstår jag  
Fin bild på blåmesen och den hemmagjorda talgbollen!
 
Camilla
 On 10 Okt, 2001 - 20:52
--------------------------------------------------------------------------------
Tack!  

Hittade förresten ett recept på fågelmat häromda'n, i en bok som heter "I krukor och flaskor" av Jane Newdick.

250 g kokosfett
3 dl havregryn
3 dl hackade nötter
3 dl krossad majs
3 dl vetekross
3 dl vildfågelfrö
3 dl hackade russin
ev. riven talg

smält fettet långsamt i en stor kastrull. Blanda de torra ingredienserna i en stor bunke. Häll i fettet och rör noga. Massan ska hålla ihop när fettet börjar svalna.
Forma massan till bollar med fuktiga händer eller packa i formar. Låt stelna. Tag massan ur ev. formar (lossnar lätt om man doppar formen i hett vatten) och häng upp maten i trädgården, till exempel i nät; en liten bit hönsnät, en bit av en löksäck eller liknande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 3 användare
ärt, addebadde, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser