Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/  (läst 17898 gånger)

aw_309

  • Inlägg: 6
    • -
Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« skrivet: 10 jul-11 kl 09:39 »
Hej!
Hoppas det finns några hjälpsamma själar som kan komma på vad man ska hitta på! = )

FLyttat in i ett torp från 1800 talet som är renoverat och runt -90 tal så sattes en clivus multrum in. Den är inte nåt liknande som finns nu på deras hemsida utan det är en avlång slutande stor (ca 3-4meter lång) tank i plast med en öppning längst ner där mullen ska vara hämtbar.
Toaletten är ett håll ner i tanken där allt hamnar. Sitter en pump som pumpar ut några gr per dag ev vätska som ansamlas länst ner.

Vårat problem är att det blir ingen balans i mulltoan. Efter bara två dagar så börjar det lukta väldigt starkt uppe i toaletten (ev för hög kvävenivå som bildar ammoniak?) Vi är duktiga med att hälla på sågspån och även mull som är köpt. Ute i tanken längst ner så luktar det inte när man kollar utan endast upptill i locket.

Han som vi hyr av har även tömt hela toan och rensat samt fyllt på med en bra grund med mull. Frågat såklart honom med med han vet ej.

Hur kan man få ordning på detta? Känner att det blir lite tvärdrag när man lufter på locket ibland = ) Kan det vara så att det är för svalt därnere? Ska ju vara rätt balans av temp, luft, mull mm.

Finns det även nåt medel att ha i toalettrummet som gör det doftar härligt om man nu skulle tvingas stå ut med en viss lukt :-/

Hoppas på svar från några som kan hjälpa till med detta = )
MVH/
Anders o Leia
« Senast ändrad: 10 jul-11 kl 09:44 av aw_309 »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #1 skrivet: 10 jul-11 kl 19:42 »
Du har säkert rätt angående kvävenivån. Jag har egna mulltoor (mulltoa i pluralis?  ::) och har även haft hand om litet större, ibland rätt märkvärdiga modeller på friluftsmuseer och liknande. Gemensamt är ju förmultningsprocessen, det är säkert den som inte kommer igång riktigt hos dig. En mulltoa är inte en burk med sågspån man ski*** i utan där skall en förmultningsprocess börja med hjälp av bakterier. I bästa fall är en mulltoa luktfri och har fluffig (nåja) konsistens och lagom fukt i innehållet. Jag tror att det bästa du kan göra när det börjar lukta sådär, är att sluta urinera i den för en vecka ungefär. Fortsätt med annan användning. Kolla dock kontinuerligt om det skulle torka in eller ännu värre, torka och bli krustor. Då måste du hälla på med rent vatten istället, annars kommer förmultningen aldrig igång. Har du litet matjord ibland sågspånen? Finns det omrörare? Finns det en fläkt? Litet olika beroende på konstruktionen, men kan vara värt att kolla om något gått sönder.

Tröst i sammanhanget: Luktar det ammoniak kan du skrämma bort malar med det  ;) Häng ylleplaggen i närheten (hört tipset i ett arkeologiprogram på TV).  ;D
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Cees

  • Inlägg: 206
    • Närke
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #2 skrivet: 10 jul-11 kl 20:10 »
Hej

Finns det någon typ av ventilering högt upp på behållaren?
Om inte är nog det problemet då all luft går ut via locket.

Finns ett naturligt medel man kan köpa, det tar bort en del lukt samt hjälper förmultningsprocessen, luktar typ som grön tallsåpa.
Ja hittade det på Ica men Granngården kan ju ha, eller större Coop med badrumsavdelning o så.

Mvh Cees

aw_309

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #3 skrivet: 10 jul-11 kl 22:28 »
Hej o tack för lite input!
Finns ej omrörare och det har inte funnits nån fläkt men jag har fått ägaren att sätta in en 12volt fläkt som ska dra ut dålig luft för att se om det hjälper. HAr inte kört den än men ska kolla. Angående ett ventilationslock upptill så ser det lite skumt ut för det går ett vent-rör ner i rummet därnere med håll i men det är ju inte anslutet till själva tanken utan bara till själva källaren där tanken står. Ja man blir inte klok på detta riktigt när man är novis på det och det är en mindre vetenskap.
Bästa hade ju varit att det där röret var anslutet till tanken och det blev ett ludttryck (utvädring) den vägen.

Ska ta o höra av mig till dom som som tillverkat den på 90 talet o se om man kan få lite hjälp på traven.
Japp vi brlandar sågspån med mull från grangården. Färdig påse!

Fler input mottages gärna!! TACK!

« Senast ändrad: 10 jul-11 kl 22:30 av aw_309 »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #4 skrivet: 10 jul-11 kl 23:23 »
Bästa hade ju varit att det där röret var anslutet till tanken och det blev ett ludttryck (utvädring) den vägen.
Det där är ett kapitel för sig. Har haft problem under vintrarna i sådana rör, kondens och isbildning är bara förnamnet. Kul att åtgärda när grejerna är i drift, där nere  :-X  Var nog kanske en tanke bakom, att inte ha det precis i anslutning till "lasten".
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #5 skrivet: 10 jul-11 kl 23:24 »
En liknande apparat, kallad Mulltrumman (tillverkad omkring 1980, mörkgrön glasfiberarmerad plast, över- och underdel tillverkade var för sig och hopfogade med popnit och en svart gummilist emellan) som finns vid min släkts sommarstuga, blev det inte riktigt bra ordning på förrän efter närmare 20 år. Vad som behövdes för att få ordning på processen var dels att installera urinseparation och dels att förbättra ventilationen genom en fläkt på utsugsröret (självdrag räckte inte alls). Fläkten får gå på låg hastighet hela somrarna men möjlighet finns att köra den på högfart vid behov.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #6 skrivet: 10 jul-11 kl 23:46 »
Jag tror jag kommer ihåg dom där mulltrummorna i plast. Jag installerade flera mulltoor runt 1978 i stugan och kollade även på såna. Det fanns väl egentligen bara två-tre småmodeller på marknaden just då, som hade nån chans att fungera. Urinsepareringen och fläkten var just svagställena, förutom att omrörarna krånglade hela tiden och inget fick syre där det behövdes. Ett annat problem som jag hade var även att förse frånluften (!) med värme. Klimatet gjorde att fläkten frös sönder hela tiden pga isbildning (Jämtland).

aw_309: Är det nåt sånt här du har?
http://www.mullis.se/produkter.html
« Senast ändrad: 10 jul-11 kl 23:49 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

aw_309

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #7 skrivet: 11 jul-11 kl 00:10 »
Då ska vi se. Mörkgrön med plast, stämmer bra. På mullis.se tycker jag inte nån är lik men jag kanske kan fixa ett kort o lägga upp en länk?
Ska tydligen vara en urinseparation väl nere i tanken (Inte uppe i toaletten)
Fläkt på vent-röret låter som en bra ide.

Kommer det verkligen att få nån effekt när inte vent-röret går ner i själva tanken? Utan bara är utanför?

MVH
« Senast ändrad: 11 jul-11 kl 00:13 av aw_309 »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #8 skrivet: 11 jul-11 kl 00:32 »
Jag är inte riktigt säker på vad du menar med "utanför".
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

aw_309

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #9 skrivet: 11 jul-11 kl 08:33 »
ok, ska vara mer tydlig = )

I detta källarrum där själva mulllådan (avlång sluttande grön med olika lock) står så finns det ett rör som kommer från taket ner. Ett ventilationsrör. Detta rör slutar efter 1meter och står fritt i rummet, alltså inte anslutet till själva lådan. Detta enda jag sett som är ansutet uppe på lådan är det stora röret som är själva "hållet" från toaletten. SKa fixa en bild!!

Antar att det är ventilationsröret man kan sätta en fläkt på för att få igång luften däre i källaren. Känner dock ingen lukt alls i rummet eller längst ner där man tar fram mullen. Endast när man lyfter locket uppe i toaletten. Gjorde idag och det stinker fränt :-/

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #10 skrivet: 11 jul-11 kl 08:59 »
På den mulltrumma jag har erfarenhet av, så är ventilationsröret anslutet rakt upp från ena bakre hörnet av sittbänken.

aw_309

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #11 skrivet: 11 jul-11 kl 09:54 »
Jo det är samma här! Går ett rör i hörnet i toalettrummet vidare upp¨genom taket...
« Senast ändrad: 11 jul-11 kl 10:18 av aw_309 »

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #12 skrivet: 19 jul-11 kl 00:22 »
I de mulltoaletter som funkat bäst för mig, så är trumman i anslutning till en fläkt, därifrån går röret ut. Alltså inte trumma - rör - direkt. Enda nackdelen med denna konstruktion är om det går torrt, då kan sågspån eller andra ännu mindre partiklar sätta igen fläkten. Men det är väldigt ovanligt, man håller ju lasten under uppsikt och fuktar den vid behov.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

aw_309

  • Inlägg: 6
    • -
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #13 skrivet: 30 aug-11 kl 15:01 »
Vi har nu satt en fläkt upp i kanalen längst upp vid ändröret som hjälper till lite men endå så kommer det rejäl lukt upp i toalettröret från tanken.
Det jag har konstaterat är att det läcker in vatten in genom tanken längst ner som står där ett tag tills en pump drar ur det. Kan det fuktiga påverka lukten 3meter längre upp i tanken? Att det blir fel balans i luften o det påverkar kvävenivån mm??  Uppgiven!!!

Sen hörde jag att det är viktigt att man har baksug ner i toaletten med luft! Det har vi inte nu. Ser att det blåser upp genom toalett. Beror på att fläkten är för klen? Hur mycket tillluft behövs för att åstakomma baksugen genom toalett? Mer till eller mindre?

Anders

« Senast ändrad: 30 aug-11 kl 18:27 av aw_309 »

dubbel-gustaf

  • Inlägg: 42
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #14 skrivet: 13 jan-12 kl 14:18 »
Hej! Hur gick det? Jag håller på och installerar en Mullis själv så jag är lite intresserad. Om det blåser upp ur din toalett är det en tryckskillnad mellan din tank och badrummet.

Som jag förstår är din ventilation inte direkt ansluten till tanken. Om det finns annan tilluft till utrymmet där tanken står kanske fläkten inte skapar ett tillräckligt undertryck.

En annan orsak kan vara att du har ett undertryck i ditt badrum, t.ex. genom en närliggande fläkt eller rök/ventilationskanal?

Ni som haft problem med kondensbildning på ventilationsröret: vad har orsakat kondensbildningen? Vinterbruk med tank i ouppvärmd källare och oisolerad kanal?

Gustaf

 

lantlust

  • Inlägg: 37
  • Har förverkligat en dröm om lilla gården vid sjön.
    • Dalarna
    • www.lasen.se
SV: Hjälp sökes! Mulltoa som inte vill fungera :-/
« Svar #15 skrivet: 20 mar-12 kl 21:55 »
Satte in clivus multrum 2003. Kommer ihåg när det var strömavbrott och fläkten inte gick att då luktade det, men aldrig annars annat än när jag tömt ut.
I grunden är deras ivriga verk och heta önskningar bara olika uttryck för deras stora hemlängtan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser