Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pankreatit  (läst 5077 gånger)

CloudChaser

  • Inlägg: 32
    • Halland
Pankreatit
« skrivet: 05 jun-09 kl 20:56 »
Undrar om det finns någon här som har eller har haft en hund med akut pankreatit (inflammation i bukspottkörteln)??

I så fall:

* Påverkar det hundens liv förutom att man måste tänka på vad han/hon får äta?

* Har hunden fått skov efter att den fått akut pankreatit första gången? Eller har den klarat sig helt från återfall sen?

* Vilken sorts mat ger ni? Vad finns det för mjukt smaskigt godis utan fett som man kan göra själv eller köpa? (Med extra gott menar jag att det ska vara något extra motiverande vid träning och tävling, som tex korv, kassler, annat kött eller mjukost varit för min hund.)




ledup

  • Inlägg: 331
SV: Pankreatit
« Svar #1 skrivet: 11 jun-09 kl 13:28 »
Pankreatit vet jag inget om men blodpudding kanske kan vara något i godisväg?!?
Tror du kan hitta blodpudding med fetthalt på under 9%. Hackar du den i bitar och torkar den i ugnen på 50 grader ett par timmar med en liten glipa i ugnsluckan (stoppa in en kniv i luckan) så håller den sig länge + kladdar inte. Lovar att jycken kommer att älska det! ( funkar att torka i micro på låg effekt också men den blir hårdare då).

CloudChaser

  • Inlägg: 32
    • Halland
SV: Pankreatit
« Svar #2 skrivet: 11 jun-09 kl 16:04 »
Tack för tipset. Sånt godis har hunden fått innan, för det brukar jag göra. Men tyvärr verkade det som om att den fetthalten är för hög när det gäller godis.

Kikade i djuraffären och de har några mjukgodis-sorter som innehåller 2,5% fett, så det får väl bli sådant när man vill kosta på och motivera hunden lite extra. För det var ju inget billigt godis, i synnerhet inte om man tränaren hel del och det går åt mycket.

Får nog försöka göra hunden bolltokig isället, känns det som...   :-\

murtorpet

  • Gäst
SV: Pankreatit
« Svar #3 skrivet: 16 jun-09 kl 22:27 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 14:43 av murtorpet »

CloudChaser

  • Inlägg: 32
    • Halland
SV: Pankreatit
« Svar #4 skrivet: 17 jun-09 kl 06:41 »
Kan tänka mig att det är uppskattat godis för en hund.  :)

Men har du någon aning om hur mycket fett det är i lever, hjärta eller lunga? Är det mindre än i tex blodkorv? Är det mindre än 2-3 %??

 Blir fetthalten densamma efter kokning och torkning som före tillagning?

CloudChaser

  • Inlägg: 32
    • Halland
SV: Pankreatit
« Svar #5 skrivet: 20 jun-09 kl 18:48 »
Har fått lite mer information från min vanliga veterinär nu och akut pankreatit är tydligen väldigt allvarligt och kan bli livshotande, så kostråden är ganska hårda.

För lång tid framöver, och kanske resten av livet så får hunden äta dietfoder (Hills i/d) och som godis kan jag ge kokt kycklingfilé som jag skär i små bitar. Sen verkade det ta stopp...

Men om någon annan har egna erfarenheter av den här sjukdomen så vill jag jättegärna höra hur det gått för er hund och hur ni gjort med mat, godis, tuggben, och om hunden blivit sjuk flera gånger etc etc.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser