Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mentaltest med "övergrepp av hund"?  (läst 9709 gånger)

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« skrivet: 14 jan-09 kl 18:10 »
Hallå!

Jag är ju aussiemänniska och följer där en del bloggar...  och nu till ämnet:

En tjej har gjort MT med sin hund men testet bryts PGA "hög social rädsla" eller något sådant... Ägaren har anmält till SBK men dom såg inget fel... Hon skall överklaga och har nu startat en namninsamling..
.
Jag personligen tycker det ser hemskt ut.. Då hunden hoppar mot sin ägare tar testledaren tag i nackskinnet och "sliter" ner hunden för "hanteringen". Om det ska gå till så där så skall jag ALDRIG gå MT...
Jag har gått MHn och sett på några men där har de då aldrig varit så våldsam...

/Stina



« Senast ändrad: 07 apr-09 kl 15:48 av Bäck »

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-09 kl 18:32 »
 Det ser inte trevligt ut...
Och jag har en känsla av att min BC kanske skulle visat lite sån "Social rädsla" också på MT, han älskar inte när främmande kladdar på honom fast han accepterar det, men skulle någon samtidigt strypa honom så ögonen höll på att ploppa ut vete sjutton om han skulle göra det... Inte ens min totalt genomtrygga fågelhund som älskar alla skulle accepterat att bli påhoppad bakifrån och strypt.
 Vad jag har sett i reglerna ska det väl gå lugnt till i hanteringen? Och om det vore så att det hunden visade var social rädsla (jag vet inte riktigt hur bedömningen går till på MT?) så skulle väl provet avbrutits direkt i början av Testledarens Brottningsmatch med hunden? För det var väl då rädslan visades? Eller är man som Tävlingsledare någon sorts CM som ska hjälpa till med uppfostran? Håll fast, tryck ner och stryp till paniken avstannat....
                                           Mvh
                                         Charlotte
« Senast ändrad: 14 jan-09 kl 18:46 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-09 kl 19:16 »
Näe precis... Ingen av mina hundar skulle nog fixa det.. då jag gick MH var de iaf lugna och inte nöp de hunden heller.. huff=(
Jag är inte förvånad att hunden reagera som hon gjorde, mina hade gjort lika dant... Tycker hon fixade det bra än då... Ett under att hon inte blivit biten den TL om hon brukar göra så...

Jag har heller ingen koll på hur de går till på MT men de därsåg FEL ut... Hoppas för gudskull att de var en en gångs grej för trist om fler skall utsättas...


/Stina

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-09 kl 19:46 »
Jag har en kompis som är MT-domare. Jag ska mejla länken till honom och höra vad han tycker om det.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vilse

  • Gäst
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #4 skrivet: 14 jan-09 kl 20:04 »
det daer kallar jag inte mentaltest, jag kallar det at stressa upp en hund med onoedigt handhavande och hunden var "cornered" med att vara fasthaallen och intrasslad. ska studsa den haer filmen med mina aussie polare som goer test av ala sina hundar.
hunden var enligt mej en oeppen social hoppande glad jycke.

Vilse

  • Gäst
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #5 skrivet: 14 jan-09 kl 20:13 »
foer att klargoera, mina aussie polare aer mina hundvaenner i australien,,dom aer gs maenniskor :)

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #6 skrivet: 14 jan-09 kl 20:45 »
det daer kallar jag inte mentaltest, jag kallar det at stressa upp en hund med onoedigt handhavande och hunden var "cornered" med att vara fasthaallen och intrasslad. ska studsa den haer filmen med mina aussie polare som goer test av ala sina hundar.
hunden var enligt mej en oeppen social hoppande glad jycke.

Jag hoppas för gudsskull att det INTE såg ut så där när dina kompisar testade!!!
Jag får ont i magen filmen... Jag som fundera på att Testa nästa hund..

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #7 skrivet: 14 jan-09 kl 21:28 »
Jag hoppas för gudsskull att det INTE såg ut så där när dina kompisar testade!!!
Jag får ont i magen filmen... Jag som fundera på att Testa nästa hund..

Nej, det ska definitivt inte se ut så. Nu kan jag inte de nya MT-reglerna, men jag kan absolut inte tänka mej att man får bära sej åt på det viset.
 De gånger jag varit på MH- o MT (gamla modellen) så har jag haft enormt duktiga och kunniga figgar, testledare och domare.

Jag hoppas få svar från kompisen snart ang. videon.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #8 skrivet: 14 jan-09 kl 21:31 »
Gjorde MH senast i augusti och testledaren då var så snäll så och lugn!
Hoppas att detta går igenom med SBK nu.. Tycker de är dumt att dom inte tycker att något är fel....

Vilse

  • Gäst
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #9 skrivet: 14 jan-09 kl 21:46 »
Kommer nog få svar från mina australiensiska kollegor, så fort dom vaknar, dom är agility, hearding och obedience folk hela bunten och uppfödare.
Sånt här ligger dom varmt om hjärtat.


Min valps australiensiska mamma.
http://www.schatzfunde.com/schatzi.htm


Vilse

  • Gäst
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #10 skrivet: 15 jan-09 kl 05:39 »
ett svar från en australiensisk uppfödare som mental testar sina hundar.
han ansåg testet vara BS, vem som helst reagerar på att bli låst och med ett grepp och antagligen handen innanför halsbandet och  panik attack såsom vilken hund eller människa skulle reagera om man får ett grepp om halsen och antagligen panikar.
obs,, jycken gjorde inget utfall utan bara panikade!

jycken vare sej anföll eller gjorde något för at freda sej annat än ren panik.

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #11 skrivet: 15 jan-09 kl 16:22 »
Joo då! Som jag sa, ja tycker hunden sköter de hela ganska bra ändå, trots omständigheterna... Skulle någon okänt ta tag i mitt halsband och dra iväg mig från min va de nu kan vara, Så nog skulle jag få panik...

Hoppas ni skriver på namnlistan....

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #12 skrivet: 16 jan-09 kl 13:24 »
nu är namnlistan inskickad. Så listan och filmerna är nu borttagna.
Nu återstår att se vad SKK säger

Vilse

  • Gäst
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #13 skrivet: 16 jan-09 kl 20:19 »
jag gloemde kolla och skriva paa namnlistan

Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #14 skrivet: 17 jan-09 kl 12:13 »
jag gloemde kolla och skriva paa namnlistan

De gör nog ingenting;) Blir spännande att se vad dem säger SBK...

Vilse

  • Gäst
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #15 skrivet: 17 jan-09 kl 21:27 »
Du kommer tillbaka och uppdaterar hoppas jag.

Jag blir lite konfunderad daa jag tror mina hundar skulle reagera pa samma saett om naan greppad i nacke eller halsband och drog ner och vred till, som jag ser det saa aer det rent strypgrepp.
hunden goer ju ingen attack paa foeroevaren utan baar en panik handling och spaerrar ut med ett oeverlavnadsagerande.
det viktiga i detta laege tycker jag aer ett pluss,,,att hunden inte attackerar den som goer detta!!


Bäck

  • Inlägg: 248
    • -
    • Sweet Working
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #16 skrivet: 17 jan-09 kl 22:06 »
ja då jag följer hennes blogg så jag kan medela er som är intresserade!

Näe de är de jag är så imponerad över den tiken för. Många hundar skulle säkerligen nypa i de där läget!

AnetteK

  • Inlägg: 1891
  • Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #17 skrivet: 17 jan-09 kl 22:17 »
Jag har fortfarande inte fått svar från domarkompisen. Det kan vara någon han känner eller så är det lite infekterat nu. Det hoppas jag verkligen på att det är.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Vilse

  • Gäst
SV: Mentaltest med "övergrepp av hund"?
« Svar #18 skrivet: 17 jan-09 kl 23:01 »
ja då jag följer hennes blogg så jag kan medela er som är intresserade!

Näe de är de jag är så imponerad över den tiken för. Många hundar skulle säkerligen nypa i de där läget!


adress till blogg?

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 2 användare
tuslus, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser