Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veterinär på SVA vill veta mer om hjärnmissbildning hos höns med tofs/luva  (läst 45128 gånger)

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Jag har skickat in en ungtupp av rasen holländsk vithätta dvärg för obduktion till SVA. Efter obduktionen visar det sig att den har hjärnbråck vilket innebär en missbildning av skelettet och delar av hjärnan låg helt oskyddad utanför kraniet  :-\ Det dök förstås genast upp frågor hos mig: som hur mår de att leva med detta? Har alla syskon likadant? För det är en genetisk defekt. Det verkar enligt veterinärens resonemang nedan att alla tofsraser har denna defekt mer eller mindre för att få upphöjnaden på huvudet? Den jag skickade in hade problem med ögonen - röda och lite vätska i. Funderar på att skicka in ett friskt syskon för att se om en som ser helt frisk ut har samma missbildning. Tilläggas ska att föräldradjuren inte alls är släkt, men misstänker att jag inte ska avla på dem igen...?

Statsveterinären vill även hon gärna veta mer om detta och jag undrar om ni här har lite fakta/kunskap att bidra med? Hon undrar tex om det finns variation i hur luvan ser ut inom rasen. Jo olika form kan de ju ha samtidigt som man strävar efter ett visst utseende.....eller vad säger ni?  Hon skriver också att jag ska kunna jämföra ett onormalt kranium med andra vanliga höns genom att känna på kraniet. Hur menar hon då? Vithättorna har ju en upphöjning och vanliga har inte det....eller menar hon kanske vanliga höns som normala vithättor...

Så här skriver veterinären:

Hjärnbråck: Så vitt jag vet är hjärnbråck en känd missbildning hos Holländska vithättor och även andra höns med tofs/luva, men det finns ytterst lite information i den vetenskapliga litteraturen. Det finns en artikel på nätet om ärftligheten just hos Holländsk vithätta men jag lyckas tyvärr inte hitta den idag. I den står det hur man ska avla för att undvika grava missbildningar. Missbildningen är helt knuten till utseendet och jag tror att man får räkna med att alla individer som har luva är drabbade, men att de har olika grad av missbildning. Man kan känna på huvudet om de har ett onormalt kranium och jämföra med vanliga höns.   Du som har rasen kanske kan tala om för mig om det finns variation inom rasen i hur luvan/tofsen ser ut??
 
Av de höns som jag har sett med denna typ av missbildning (de är inte särskilt många) så är det bara en fågel som har utvecklat sjukdomssymtom (vinglig, ostadig, kunde inte sitta på pinne mm). Jag tror att skulle det vara så att de blev ofta blev sjuka så skulle de här raserna inte finnas. Den kanske finns någon inom SRF eller andra uppfödare som känner till problemet bättre? Jag är intresserad av det och vill gärna veta mer om du kan få fram något.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
hej
ok, jag ska försöka förklara och svara på frågor.  ja bulorna ser olika ut, känns olika i form och höjd. även toffsarna kan vara olika.  har läst någonstanns att även silkeshöns har problem med detta. som jag ser det så känns det lite som om bulan utvecklad av det som redan är kraniet, alltså som en  ballong, kraniet tänjs ut och därför är bulan tunnare än andra ställen på kraniet. om man börjar med heltäckande kranium men med svagheter i det så tror jag att det är mest hos de raser som har grova fjädrar på huvudet, typ vissa paduaner, tror att fjädrarna kan har bidragit till att ett helt kranium får "hål" i sig både av "stick av fjädrarna" och  "nötning emot kraniet med fjädrarna".  hos de andra raserna tror jag att det är som en mer medfödd defekt, eller en sådan som uppstått då de slagit huvudet och skada har uppkommit.  Hos de jag haft har jag sett ett anorlunda betende, lite mer stressigt, förvirrat och inte riktigt normalt agerande, vissa från början och andra under deras levande.....

som många av er vet så är jag glad för kranium och självklart finns här en del av olika djur. jag har inte haft många av de här raserna, slutade snabbt med dem då jag läste om problemen, märkte av dem själv samt såg vilka problem som upp stod med infektioner i ögonen pga toffsen. som läget är just nu så har jag två kvar , tre kvar, två silkeshönor och en paduantupp, dessa får stanna tills de inte blir gamla, men inget annat kommer in.  självklart blir de noga kollade då de somnat in för gott.

Har tyvärr bara gjort vid ett kranium , detta är av en paduantupp med medelgrova fjädrar. han har under sin uppväxt och sitt liv varit konstig, och blev mer konstig med ålder och slutligen så fick jag avliva honom. när jag rensade hans kranium så så blev jag chockad men kände även att jag hittat en anledning till varför han varit så konstig.  han hade ett väldigt tunt kranium ( när jag säger kranium så menar jag övre toppen, alltså bulan) där man kunde se hål på flertalet ställen. så som jag såg det så fanns vissa av de här hålen där jag såg att väldigt kraftiga fjädrar funnits. märkte även att då jag rensade så gick det lätt hål,skulle inte mycket kraft till för att det skulle bli hål genom.

http://gbg-pop.pixbox.se/arkivet/synligt_38/32520000-32529999/640x480/32524078.jpg?0

jag ställer gärna upp och svarar på de frågor jag kan om så behövs.

kan även ta emot "huvud" och rensa, för att se skillnad och form på bulan. Dock så behåller jag då de huvud jag rensar, då det ändå är ett krävande jobb att få dem fina och speciellt då man måste vara försiktig med den ömtåliga bulan.
men om någon är i närheten av mig eller kan ordna ett bra sätt att få huvud hit så kan jag rensa dem. men prata  med mig innan. behöver inte vara helt färskt, jag är van vid det mesta.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Ju större hätta desto större bråck ::) Var på utställning i helgen och konstaterade att samtliga HVH och Paduaner både stora och dvärgar i princip konstant ruskade på huvudet. Funderade på om dom hade fjädrar i ögonen eller om det var något nevrologiskt. Konstiga huvudrörelser är ju ett av symptomen luvhöns kan få om dom har hjärnskador pga av sin skallform.  Har inget minne av att mina som jag hade förr gjorde så, men det kan dom naturligtvis ha gjort även om jag inte kommer ihåg det ....

Angående forskning så är det mesta gjort för 50 -100 år sedan  ;)

Davenport 1906, Dunn & Jull 1927, Dunn & Landauer 1930 kom alla fram till att bråck och hätta var olika gener hätta dominant bråcket ressesivt men att dom var starkt sammankopplade.

Fisher 1934 och Warren & Hutt 1936 visade att så inte var fallet utan att båda egenskaperna berodde på en dominant gen Cr men att graden varierade pga av inkomplett dominans och modifierande gener.

Requate 1960 studerade HVH dv och visade att det var två separata dominanta gener som orsakade bråck (Kfh ) och hätta (Cr) men att dessa var starkt sammanlänkade

Vem ska man tro på ::) Jag har inte läst någon av rapporterna i sin helhet så jag vet inte hur omfattande studierna är och vilken som kan anses ha mest vetenskaplig tyngd  ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Intressant läsning! Jag har haft både paduaner och vithättor, men slutade med raserna då jag fann dem ohälsosamma.

Däremot har jag fortfarande appenzellers, som ju också har tofs på huvudet. Jag har dock inte märkt av någon bulle på deras huvuden, någon som vet hur det är med dem?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
ärlig talat så vet jag inte om de har bula. samma gäller med pavlovskaja, den har även toffs. har du känt efter ordentligt, om inte så gör det, skulle vara intressant att veta. de har ju inte så stor toffs. men samtidigt så beror "hålen " kanske på hur mycket på hur hårda fjädrarna är.
men som jag skrev innan, om ni slaktar någon av dessa raser och kan spara huvudna och få dem till mig så ska jag rengöra dem mot att jag får  behålla dem. skulle faktiskt vara intressant att kolla upp.  samma gäller för om det finns skillnad mellan tupp och höna.  Om ni undrar så gör det ingen skillnad på avlivningmetod, bedövning med slag i huvudet ska självklart göras, har inte märkt någon direkt "biverkning på kraniet" pga det, och om så skulle vara så är det bedövning och avlivning som går före helt kranium, och man kan ändå se mycket trotts att det skulle bli skadat.

vi kanske skulle göra lista över raser med toffsar med eller utan bula?!

toffs och  bula=
Paduan dv och stor
silkes
vithätta
appenzellers (liten bula)
Engelsk Aracuana
Houdan

toffs utan bula=
??? pavlovskaja
appenzellers
??? Crevecorur
??? sultan
??? chilean crested
Engelsk Aracuana

fyller på då fler kommer
står ett namn på båda ställena så förekommer rasen både med och utan.
« Senast ändrad: 10 okt-11 kl 17:30 av gernsö »
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Appenzellerna kan ha en liten bula men inte så synlig för ögat. Engelsk araucana som får lite större hätta får en tydlig bula, majoriteten av eng araucanor som fötts med rejäla bulor har hittils varit konstiga, svaga o dött från bäbisålder till tonår för mig. :/ De av  "sämre" kvalité klarar sig alltid (mindre till obefintlig hätta, dessa saknar bulor).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Härligt att ni är aktiva i tråden  :D Har gett veterinären URL:länken hit.
Hon gav mig nu denna länk hon nämnde innan men inte hittade:

http://www.faithvalleywaterfowl.com/crested_call_genetics.html

Kollade in din länk Gernsö - ser inte alla silkes ut som de har ett resårband runt huvudet? Det var så ngn beskrev de som hade vaulted skull, hmm gissar att det är när de har för missbildat kranium då väl? Får ta och lära mig lite nya engelska ord för att hänga med här.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
Jag har Skånsk Blomme med hätta. Jag har inte känt på de vuxna hönsens huvud, men som regel syns ingen bulle på kycklingarnas huvuden. Kanske någon annan Blomme-ägare har kollat bättre.

Vid ett tillfälle har en kyckling kläckts meden ordentlig bula på huvudet. Den blev två dagar.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Förresten: vad säger ni om mina frågor innan: jag bör väl inte avla vidare med föräldraparet? Tuppen verkar okej - han har blivit väldigt hackad i huvudet av en tupp just nu och är okej - och borde då vara ganska skyddad och ha hjärnan i kraniet.... ??? Hon har svarat så här om den missbildningen:

"I ditt fall var lite ovanligt just eftersom hjärnan låg helt oskyddad under huden. Det hade räckt med ett hack från ett annat djur för att det skulle ha gått illa. Normalt ligger hjärnan skyddad under skalltaket även hos luvhöns, men hjärnan har en helt annan form än normalt. Ser ut som ett timglas istället för som en liten rund boll…Typ… Hos ankor är det inte helt ovanligt att de drabbas av motiruska problem (blir vingliga)."

Har också frågat hur hon menar att jag kan känna om kraniet är onormalt för då hade jag ju kunnat avgöra om de är okej utan avlivning - om jag nu tolkat henne rätt. Hade ni avlivat resten av syskonen? Ingen beter sig onormalt.... två är hackade i huvudet (varför denna fascination att hacka i tofsen jämt  >:D) så de borde kanske då vara okej då de inte dött av det...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

  • Inlägg: 605
  • På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Jag har Skånsk Blomme med hätta. Jag har inte känt på de vuxna hönsens huvud, men som regel syns ingen bulle på kycklingarnas huvuden. Kanske någon annan Blomme-ägare har kollat bättre.

Vid ett tillfälle har en kyckling kläckts meden ordentlig bula på huvudet. Den blev två dagar.

Borde de inte alla ha en liten bula för att liksom få till en hätta?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
Jo det kan hända att de har en liten upphöjning, men ingen bula..... jag får gå ner och känna på dem :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
vi kanske skulle göra lista över raser med toffsar med eller utan bula?!

toffs och  bula=
Paduan dv och stor
silkes
vithätta
appenzellers (liten bula)
Aracuana
Houdan


toffs utan bula=
??? pavlovskaja
appenzellers
??? Crevecorur
??? sultan
??? chilean crested
Aracuana

fyller på då fler kommer
står ett namn på båda ställena så förekommer rasen både med och utan.
Flyttar lite på Houdanerna  ;), de är inklusive både bula och hätta.
« Senast ändrad: 10 okt-11 kl 20:05 av Suss i Sannum »
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Fuglemakeren!

  • Inlägg: 365
    • Norge
Jag har haft sultaner i många år och kläckt ett par hundra kycklingar. De flesta har tydlig bula, men jag har aldrig haft någon huvudskakare eller annan konstig kyckling. Två unghönor har blivit rejält hackade i huvudet men båda blev faktiskt helt friska och fjädrarna växte ut igen (men det blev vitt i toppen av fjädrarna på den svarta sultanen).
Kan ev gräva lite på begravningsplatserna och leta kranium  ::)
Har begränsad erfarenhet av paduan och holländare, men några har jag ju haft. De har överlag varit oroliga i tempramentet, de kanske har haft huvudvärk helt enkelt?
På bilden är det två sultaner med olik huvudform.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Ändrar till Engelsk Araucana då Araucanan varken har hätta eller bula på huvudet och därför är ointressanta i denna debatten  ;)
Citera
vi kanske skulle göra lista över raser med toffsar med eller utan bula?!

toffs och  bula=
Paduan dv och stor
silkes
vithätta
appenzellers (liten bula)
Engelsk Aracuana
Houdan


toffs utan bula=
??? pavlovskaja
appenzellers
??? Crevecorur
??? sultan
??? chilean crested
Engelsk Aracuana

fyller på då fler kommer
står ett namn på båda ställena så förekommer rasen både med och utan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
ja känn gärna efter lite på blommehönsen, skulle vara intresant att veta om de har bula eller inte, även liten bula är av intresse.

Houdan, tja om du känner för att gräva så gärna för mig. skulle vara intresant, och om du hittar något intressant så tar jag gärna ett eller flera huvud och gör rent.

Till trådstartaren: jag tycker inte att du ska avliva alla, håll bara koll på om det dyker upp ett konstigt agerande hos någon.  att avla, ja varför inte, jag tror inte att alla har detta.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
Är intresant med länken från veterinären, för i somras fick jag en myskankunge som dog dagen innan kläckning, nyfiken som jag är så öppnade jag upp det och där låg en som såg ut som i hennes länk.

jag kan lägga upp bilder men vet inte helt hur jag ska göra. för jag vill inte lägga dem i mitt album här,för det finns säkert människor som inte klarar av att se dem......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
Härligt att ni är aktiva i tråden  :D Har gett veterinären URL:länken hit.
Hon gav mig nu denna länk hon nämnde innan men inte hittade:

http://www.faithvalleywaterfowl.com/crested_call_genetics.html

Kollade in din länk Gernsö - ser inte alla silkes ut som de har ett resårband runt huvudet? Det var så ngn beskrev de som hade vaulted skull, hmm gissar att det är när de har för missbildat kranium då väl? Får ta och lära mig lite nya engelska ord för att hänga med här.



Den första har vad jag förstår 'normal' slät skalle. Vaulted=Välvd och bula på skalle!

Sedan på sida två läste jag nedanstående inlägg på BYC-forum, det försöker jag få lite mer klarhet i.

"The first pic also shows cavernous nostrils, I know that the V duplex (Dv) gene is linked with cavernous nostrils, I am assuming it is not linked to vaulted skulls?"
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Svarthönan

  • Inlägg: 921
    • Skåne
    • Sorbiska ägg
Mycket intressant tråd!

Engelsk araucana som får lite större hätta får en tydlig bula, majoriteten av eng araucanor som fötts med rejäla bulor har hittils varit konstiga, svaga o dött från bäbisålder till tonår för mig. :/ De av  "sämre" kvalité klarar sig alltid (mindre till obefintlig hätta, dessa saknar bulor).
Plötsligt är jag inte lika intresserad av engelsk araucana längre...  :-\

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Ikväll när hönsen har gått och lagt sig går jag ut och känner lite på mina Pavlovskajor...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser