Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markera råddjurskid?  (läst 1727 gånger)

Snoken

  • Gäst
Markera råddjurskid?
« skrivet: 05 feb-11 kl 11:43 »
Har bokat en labradorvalp (tik) som, om allt går bra, anländer till vårt hushåll i maj. Hade tänkt träna "det vanliga" med henne, starta i jaktprov och så vidare. Började fundera hur man skulle kunna använda hunden praktiskt hemma på gården, och fick då en idé.
Om man kunde träna henne att i slåttervallarna, någon timme innan slåttern, söka igenom och hitta eventuella råddjurskid som ibland ligger och trycker i gräset. Om man kunde få henne att markera, inte gå fram och skrämma eller så, så kanske man kunde få bort kiddet från åkern innan man slår gräset, och skulle därmed undvika att få kadaver i fodret som ju inte är idealiskt att utfodra med sen.

Vad tror ni retrievermänniskor? Låter det praktiskt genomförbart? Vad ska man i så fall tänka på vid den övriga träningen, förutom att inte låta henne apportera råddjur?  ::)
Bara tänkte att det kanske vore lite roligare för både hunden och mig om man ibland kunde göra nån verklig praktisk nytta och inte bara träna för sakens skull.

tobotroll

  • Inlägg: 39
    • Uppland
    • Tobotroll
SV: Markera råddjurskid?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-11 kl 21:05 »
Hej.
Vad kul att du vill träna upp din hund till djurmarkör. Lyckas du med din hund så kan den få jobba heltid bland bönderna :D
Men om du vill ha mer hjälp så tror jag att du ska ställa frågan i forumet på www.minjakt.se eller lägga den i jakt tråden. Det är ju inte det vanligaste du ska träna upp valpen till men jag tror nog att det kommer gå galant..

Lycka till
Ju fler desto bättre:)

Snoken

  • Gäst
SV: Markera råddjurskid?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-11 kl 09:23 »
Ja det var lite så jag tänkte! Vi är bönder själva så man hör ju titt som tätt att folk har problem med kid i slåttern. Lite extraknäck :)

Jag ska kolla in sidam du tipsade om, för här verkar det ju inte vara så bekant... Däremot har jag hört runt lite annanstans också och det visade sig att jag inte var först med idén och det används tydligen lite varstans i Sverige, men här på holmen har jag aldrig hört om det. Det lär ska räcka att gå runt på vallen med hunden också några dagar innan slåtter så det luktar hund, då håller sig djuren borta...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser