Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man riva 8 cm mellanvägg av stående plank i korsplanshus?  (läst 3958 gånger)

a.haggberg

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
Hej

Vi har ett rektangulärt korsplanshus byggt 1930 i två plan + vind och källare. Det har stående plank i ytterväggar. Innerväggarna, d.v.s. själva korset, är 3 tums stående plank i tre av fyra fall - där den fjärde (en av "armarna") istället är vanlig reglad vägg både på första och andra våningen. Mellan varje plan är det grovt bjälklag från långsida till långsida med 2 fots mellanrum.

På andra våningen vill vi nu riva en 3 tums plankvägg, men är fundersamma på vad den har för syfte eg och vad vi måste tänka på?? Vore hemskt tacksam för synpunkter från mer vana byggare med erfarenhet av äldre hus!

Beskrivning av väggen
Väggen vi vill riva är alltså en av korsets armar. Den går från muren rakt ut till långsidans mitt. Rivningen skulle ge ett våningsplan med 3 tums plankvägg från kortsida till mur till kortsida, men ingen plankvägg kvar från långsida till mur till långsida. En snickare har varit förbi och menar att armen inte är bärande och kan tas bort bara sådär. Det känns dock märkligt att en relativt tjock och stadig vägg står där utan funktion.
* Bär ev denna vägg upp ovanliggande bjälke från långsida till mur mellan övervåning och vind?
* Stadgar den ev upp yttervägg så att den inte bågnar?
* Annan funktion vi inte tänkt på?

Tacksam för tips och synpunkter!
MVH

Broberg

  • Gäst
Skulle säga att sådant vågar man knappt inte svara på utan att ha sett i verkligheten.

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
och jag håller med Lopt!

Men du kan ju krypa upp på vinden och se själv. Två av korsets väggar är bärande... på dem vilar alltihopa, medans de andra två inte fyller någon bärande funktion alls. Precis invid skorstenen får du också ha koll.... där kan det ligga bärande bjälkar helt runt om.

Här i vårt 50-talshus har det också varit stående plank tom. i garderoberna!! De e grejjer de :P
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Broberg

  • Gäst


Här i vårt 50-talshus har det också varit stående plank tom. i garderoberna!! De e grejjer de :P

Jo, jag har en vägg mellan kök och sovrum, som är liggtimrad i tretumsplank. Gjord efter takpanelen var ditspikad och första tapetlagret på, inte inknutad i ytterväggen, utan bara skråspikad mot. Blev väl någon ändring när de byggde typ, för den är samtida som resten av huset. Översta biten mot tak är inte satt med såna dymlingar, som resten, av förståeliga skäl.

Som sagt man måste typ se i verkligheten..

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Om väggen som ni vill ta bort går parallellt med takstolar och bjälklag så är den inte bärande. Det är takstolar och bjälklagets spännvidd man inte bör öka.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Om snickaren som varit där verkligen kollat på väggen så kan du nog lita på honom.

a.haggberg

  • Inlägg: 2
    • Ångermanland
Vi rev den idag efter att ha tagit extravarv på vinden för att försäkra oss om att den inte bär något. Dessutom mätt avstånd mellan mur och yttervägg samt tak och golv, där måtten inte påverkats ens en milimeter. Har för säkerhets skull lämnat sista plankan in mot muren. Möjligtvis kan jag tänka mig att det vid kraftig storm är en gnutta sämre stabilitet i huset nu, men det är rejält stadigt ändå. Har också stadgat upp med en ny vägg lite närmare kortsidan så det ger väl tillbaka lite styvhet kanske.

Hur eller hur är det gjort. Tack och bock för alla svar och hjälp!
MVH

ps. ser fram mot våren då man kan återanvända det grova planket för att rama in potatislandet mot grusgångarna i köksträdgården, kommer bli fint!
« Senast ändrad: 18 mar-13 kl 21:38 av a.haggberg »

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
Om huset har längsgående takåsar under yttertaket brukar de vara stödda på en tvärgående mellanvägg. Det stödpunkten tar upp mer än halva totala taklasten på åsen (kontinuerlig tvåstödsbalk) så en sådan stödpunkt får man absolut inte försvaga. Då är väggen bärande i lodrät riktning. De korsbönninga som jag har sett har alla haft takåsar men det finns ju en möjlighet att huset har tvärgående takstolar i stället.

Det finns betydligt mindre vågräta laster i ett hus av stående plankor/stockar än i ett timmerhus så om du har takstolar där mellantaket tar upp de utåtriktade krafterna på långsidorna så är det troligtvis ingen fara.

Jag kan inte svara utan att ha sett konstruktionen på plats.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser