Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trätrapp.halkbekämpning  (läst 3398 gånger)

rabbit45

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Trätrapp.halkbekämpning
« skrivet: 16 feb-18 kl 16:46 »
Hej.

Har nu fått till en trapp från gata till hus. Samt snö!!

Vaf kan man göra för att INTE halka.  Blir ju såphalt med ishinna på tryckt virke. Salta är väl ett snabbt sätt att döda trappvirket?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #1 skrivet: 16 feb-18 kl 17:33 »
Enklast, om än inte bestående, är en gammal trasmatta eller en välkomstmatta av kokosfiber eller liknande. Bort med isen en gång, på med mattan, sen sopa bort snön. Fungerar jättebra men mattan kanske inte klarar mer än en säsong. Med en begagnad matta från nån second hand är det inga problem.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #2 skrivet: 16 feb-18 kl 19:12 »
Brutalare metod, slå i spik och klipp av skallen.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #3 skrivet: 16 feb-18 kl 19:19 »
"Utredning av halkskyddsåtgärder för träbroar"  Examensarbete Umeå Universitet:

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:839932/FULLTEXT01.pdf

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #4 skrivet: 16 feb-18 kl 19:30 »
Skaffa galler liknande det här och svetsa fast små plattjärnsbitar på undersidan som stoppas ner i springan mellan bräderna, så gallret hålls på plats.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #5 skrivet: 16 feb-18 kl 20:04 »
Skaffa galler liknande det här och svetsa fast små plattjärnsbitar på undersidan som stoppas ner i springan mellan bräderna, så gallret hålls på plats.
Bättre att skruva fast med trallskruv och brickor, väljer man lagom stor försänkt skruvskalle sticker det knappt upp ovanför gallret. För om man svetsar i det sabbar man galven och det rostar och man förkortar livslängden.

Annars har jag märkt att om man sopar av snön på en gång så torkar träet och det blir inte halt. Det är ganska få dagar som det går från blött till frost utan att hinna torka men visst, några gånger varje vinter blir det halt ändå. En gång la jag mig på rygg när jag skulle bära in ett fång ved, vedträna spreds åt alla håll och haglade ner över mig där jag låg.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #6 skrivet: 16 feb-18 kl 20:28 »
Bättre att skruva fast med trallskruv och brickor, väljer man lagom stor försänkt skruvskalle sticker det knappt upp ovanför gallret. För om man svetsar i det sabbar man galven och det rostar och man förkortar livslängden.

Annars har jag märkt att om man sopar av snön på en gång så torkar träet och det blir inte halt. Det är ganska få dagar som det går från blött till frost utan att hinna torka men visst, några gånger varje vinter blir det halt ändå. En gång la jag mig på rygg när jag skulle bära in ett fång ved, vedträna spreds åt alla håll och haglade ner över mig där jag låg.

Om man inte störs av skruvhål i träet, så är det enklare.

De galler jag svetsat på, har lämnats för galvning efteråt, så det inte rostar.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #7 skrivet: 16 feb-18 kl 20:49 »
Vild gissning, vad tror ni om en bit hönsnät eller gunnebostängsel som läggs över stegen i trappen?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #8 skrivet: 16 feb-18 kl 21:06 »
Lägg på granris.
Gratis, snyggt, gammeldags.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #9 skrivet: 16 feb-18 kl 21:11 »
Vild gissning, vad tror ni om en bit hönsnät eller gunnebostängsel som läggs över stegen i trappen?
Hönsnät är en klassiker, antagligen för att det fungerar. Kycklingnät är nog ännu bättre eftersom det har finare maskor och gunnebostängslet är nog mindre bra av omvänd anledning.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #10 skrivet: 16 feb-18 kl 22:53 »
Har sett att det används putsnät på trätrappor som allmänheten får använda vintertid. Vanliga stängselmärlor sitter de med.

Men jag tycker det verkar lite sopigt, lär nog inte åldras med värdighet. Ett skit att ta hand om när det börjar bli dåligt.

rabbit45

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #11 skrivet: 18 feb-18 kl 11:25 »
Många tack för ideer en masse...ska besöka secondhand o järnaffär för att testa matta o nät.
Går gärna barfota = spik inte ideala lösningen...
Men tack alla

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #12 skrivet: 18 feb-18 kl 12:26 »
Jag har skruvat dubb i mina kängor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andtol

  • Gäst
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #13 skrivet: 18 feb-18 kl 14:08 »
Men jag tycker det verkar lite sopigt, lär nog inte åldras med värdighet. Ett skit att ta hand om när det börjar bli dåligt.

En trätrappa slits väldigt snabbt, speciellt om man är många. Så den håller nog bara 2-3 år?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #14 skrivet: 18 feb-18 kl 14:13 »
En trätrappa slits väldigt snabbt, speciellt om man är många. Så den håller nog bara 2-3 år?

Då måste det vara kasst virke.
Min är då minst 40 år och har inte slitits så farligt, däremot så börjar bräderna bli murken och nästan all målarfärg är bortnött

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #15 skrivet: 18 feb-18 kl 14:20 »
Den här är 14 år

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Trätrapp.halkbekämpning
« Svar #16 skrivet: 18 feb-18 kl 15:02 »
Då måste det vara kasst virke.

Eller

Citera
Jag har skruvat dubb i mina kängor.


Jag fick tipset att dra i vanliga bildubb i skogsstövlarna av en gammal självverksam skogshuggare, han började bli rädd att halka. Tror han var närmre 80, men lite is skulle inte hålla honom från skogen. Men han sade att det var ett problem, han fick inte gå in i köket för frun...

Man går som en katt i stormfälld skog, men nästa par stövlar skall jag sätta rallydubb i ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser