Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utslitna beteshagar, vad gör man?  (läst 10747 gånger)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Utslitna beteshagar, vad gör man?
« skrivet: 06 maj-08 kl 17:19 »
Våra beteshagar är magra , med tunnt, tunnt jordskikt. Dessutom består "jorden" mest av tunn och fin sand, dvs den håller inte fukten.
(Förutom på de partier där det istället är sankt pga att berget under bildar "fickor" utan avrinning.) I år ser det mest ut som ett månlandskap, torrt och livlöst.
Vi har tidigare försökt att så in, men det är inte lätt att harva upp ytan, plöja går inte alls, jorden är stenhård och.

Finns det någon därute som kan ge ett råd om ev. gödsling (vilket vi eg. inte får :-\), markbearbetning (vilket vi väl inte får syssla med heller om jag fattat reglerna rätt) och vad för slags utsäde (gudars vad förbjudet detta blev nu då) vi skall använda. Vi har hästar, men kanske det vore ide att så in något som de inte finner så smakligt, de gnager ju i sig allt ända ner till rötterna.

Vi har en del stallgödsel, men det är till viss del inblandat med spån, inte så bra till magra marker har jag för mig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-08 kl 10:40 »
Jag skulle acceptera att hagen inte bär så mycket bete som ni behöver. Beta i korta perioder och flytta djuren till andra beten så att marken får återhämta sig. Hästar sliter hårt på marken och kan trampa sönder känsliga områden totalt samtidigt som de lämnar stora områden med rator. Försök att växel- eller sambeta med får.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-08 kl 12:01 »
Jag skulle acceptera att hagen inte bär så mycket bete som ni behöver. Beta i korta perioder och flytta djuren till andra beten så att marken får återhämta sig. Hästar sliter hårt på marken och kan trampa sönder känsliga områden totalt samtidigt som de lämnar stora områden med rator. Försök att växel- eller sambeta med får.
Vi har växelbete med några får och en ko, förutom hästarna, så det blir inga rator. Vi flyttar också för att avlasta hagarna, som är på totalt 6-7 hektar, men jag tror att grundproblemet ligger i de ständigt återkommande översvämningarna och frånvaron av riktig tjäle. Marken urlakas på både näring och mullämnen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-08 kl 23:42 »
En ide: Om ni kan avvara hagen under större delen av en säsong så borde det kunna fungera att gröngödsla  med en fröblandning som innehåller växter som har kraftiga rötter som kan bryta upp den packade jorden. Ev. med insådd av vanlig vall som kan ta över efter att ni slagit gröngödslet ett par ggr. Då tillförs mullämnen, jorden luckras och vallen kan förhoppningvis etablera sig.

Jag har gjort en liknande manöver på en strukturskadad åker med tung lerjord där regnvattnet stannade i pölar och jorden kändes som betong. Nu har vi faktiskt en ganska fin vall där och inte bara skräppor, maskrosor och hästhov som innan.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-08 kl 05:59 »
Vi har samma problem här Anette som du har!
Betet blir magrare för varje år. Har gödslat ,men tycker inte det händer så mycket ändå.
Grannen ska hjälpa oss till hösten att plöja upp sedan sår vi ny vall tidigt på hösten så att den hinner rota sig lite innan vintern.
Men om det hjälper, det vet vi nästa år!
Här är marken också STEN-hård av allt häst-trampande som blivit under åren.
Jag hoppas det kommer regn snart annars blir det ännu glesare mellan stråna!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-08 kl 10:40 »
brukar lägga märke till hur hästhagar tillåts bli som en enda lervälling - överbetning packning slitage - har sett en travhästtränare som anlade små utomhus rasthagar med sand - att användas när gräsmarken är svag våt inte tål så mkt
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #6 skrivet: 08 maj-08 kl 18:16 »
brukar lägga märke till hur hästhagar tillåts bli som en enda lervälling - överbetning packning slitage - har sett en travhästtränare som anlade små utomhus rasthagar med sand - att användas när gräsmarken är svag våt inte tål så mkt

Kan bara svara för hur det går till hos mig! Men här skiljer vi på vinterhage som är en stor kuperad, hage med skogsdunge att förströ sig med, sommarhage=stor gräsäng med tillgång till skugga i form av skogsdunge. Det är denna hage som är vårt "problem". Sedan har vi ett par mindre hagar samt sommarbeteshagar 10 min från gården där hästarna får "semester". Sommarhagarna slits inte på vintertid om inte nöden kräver  te x när stormen slog ner träd över strömtrådarna!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #7 skrivet: 09 maj-08 kl 09:01 »
En ide: Om ni kan avvara hagen under större delen av en säsong så borde det kunna fungera att gröngödsla  med en fröblandning som innehåller växter som har kraftiga rötter som kan bryta upp den packade jorden. Ev. med insådd av vanlig vall som kan ta över efter att ni slagit gröngödslet ett par ggr. Då tillförs mullämnen, jorden luckras och vallen kan förhoppningvis etablera sig.

Jag har gjort en liknande manöver på en strukturskadad åker med tung lerjord där regnvattnet stannade i pölar och jorden kändes som betong. Nu har vi faktiskt en ganska fin vall där och inte bara skräppor, maskrosor och hästhov som innan.
Detta låter vettigt, hagen måste ju ändå vila minst till i höst.
Vad händer om man inte slår gröngödslet? Min tanke är att det kan få gå i blom och gynna biodlingen som jag har, men finns risk för att vallväxet hämmas då?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #8 skrivet: 12 maj-08 kl 08:20 »
Finns massor av olika typer av gröngödslingsgrödor... oftast vill man inte att de ska gå i blom för då frösår de sig och kommer nästa år - vilket inte är bra om man ska odla något annat nästa år. Men du ska ju beta marken och då kan det ju inte vara något problem. Kan du slå av det efter blomningen eller beta det? Isåfall är det säkert inga problem.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

covboy

  • Gäst
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #9 skrivet: 18 maj-08 kl 13:24 »
Hej,

Har du sått redan ? Jag skulle annars föreslå nån fröblandning med riklig vitklöver.. Vitklöver är tramptåligt binder kväve från luften,har djupt rotsystem. Först en lätt träda om du har ogräs,el sen en direktsådd med nån skivbillsåmaskin.. Undvik plöjning om det är torkkänsligt !

Mvh

Cowboy

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #10 skrivet: 19 maj-08 kl 10:50 »
Hej,

Har du sått redan ? Jag skulle annars föreslå nån fröblandning med riklig vitklöver.. Vitklöver är tramptåligt binder kväve från luften,har djupt rotsystem. Först en lätt träda om du har ogräs,el sen en direktsådd med nån skivbillsåmaskin.. Undvik plöjning om det är torkkänsligt !

Mvh

Cowboy
Vi har inte hunnit så ännu eftersom vi varit bortresta, men vi har haft samma tanke, att så in rikligt med klöver. Plöja går inte, vi harvar så djupt vi kan, men det är relativt grunt (10-25 cm).
Vi har tidigare provat olika utsäde med Rajgräs, men det verkar inte funka så bra. Undrar om man skall ha i mer Timotej istället, eller vad man annars skall ha för "gräs"-inslag. Någon som vet? Där det skall sås in är det som sagt torrt och halvskuggigt (ligger delvis i norrsluttning).
Skall man gödsla samtidigt (eller har jag redan frågat det?)?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

covboy

  • Gäst
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #11 skrivet: 19 maj-08 kl 21:47 »
 :) Här i Finland finns gröngödslingsvallblandning att köpa, kanske du får det i SV med.. det brukar innehålla rikligt med vitklöver. Vitklövern går på djupet och är tramptåligt..

Mvh

cowboy

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #12 skrivet: 19 maj-08 kl 22:30 »
:) Här i Finland finns gröngödslingsvallblandning att köpa, kanske du får det i SV med.. det brukar innehålla rikligt med vitklöver. Vitklövern går på djupet och är tramptåligt..

Mvh

cowboy
Vår lokale handlare hade inte något av detta, möjligen kunde han beställa hem rent vitklöverfrö, men det var väldigt dyrt. Istället  rekommenderade han oss en färdig blandning som var speciellt framtagen för häst- och fårbete. Den var det som mest liknade den nuvarande floran och tålde både tramp och gnag väl. Och att man gödslade bara lite, lite med NPK i samband med sådden.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #13 skrivet: 20 maj-08 kl 07:38 »
Skene valskvarn har rent klöverfrö... fast det var ganska dyrt...
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #14 skrivet: 20 maj-08 kl 14:14 »
Vår lokale handlare hade inte något av detta, möjligen kunde han beställa hem rent vitklöverfrö, men det var väldigt dyrt. Istället  rekommenderade han oss en färdig blandning som var speciellt framtagen för häst- och fårbete. Den var det som mest liknade den nuvarande floran och tålde både tramp och gnag väl. Och att man gödslade bara lite, lite med NPK i samband med sådden.


Beställ en "Vallfrökatalog" från Olssons Frö.

Dom har alla varianter på vallfrö, gröngödsling osv.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #15 skrivet: 20 maj-08 kl 14:40 »
Beställ en "Vallfrökatalog" från Olssons Frö.

Dom har alla varianter på vallfrö, gröngödsling osv.

Tack för tips.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

covboy

  • Gäst
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #16 skrivet: 20 maj-08 kl 19:05 »
Jag vet bara att man skall undvika kvävegödslig om man har klöver..det växer ihjäl sig. ;D

Men jag rekomenderar fortfarande vitklöver.. :P

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #17 skrivet: 20 maj-08 kl 19:53 »
Vitklöver är nog bra, men sår man med skivbillar kommer fröna för djupt.
Visst blir det uppkomst, men optimalt sådjup för vallfrö är ca 0-0,5 cm.
Harva, välta och så med släpbillsmaskin utan extra nedåttryck på billarna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #18 skrivet: 30 maj-08 kl 22:31 »
Om jag inte är ute och cyklar så är de olika ven- sorterna torktåliga. Tror att det är rödven som växer i bergsskrevorna. Vet dock inte hurpass tramptåliga de är. Jag vet att de olika gräsmattefröförsäljarna har riktigt bra koll på vilka grässorter som är bra under olika växtförhållanden. Skulle gissa att de däremot suger, när det gäller djurtrampstålighet. ;)

Jag hade nog valt att köra ut stallgödslet, för att tillföra de stackars mullämnen man kan få tag på. När frön gror vill de för övrigt inte ha en för välgödslad jord. De vill inte gjärna skicka ut sina ömtåliga små rötter i en alltför kraftig omgivning. Då bränner de sig. Småskaligt så är det bättre att gödsla på när grödan kommit upp lite. (Vet inte hur man brukar göra som storbonde)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

covboy

  • Gäst
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #19 skrivet: 31 maj-08 kl 16:03 »
Har man stallgödsel då är det ju det bästa att gödsla före annläggningen.. 8)

Jag ska annlägga 7 ha ännu i sommar.. :P

Jennyt

  • Inlägg: 3177
    • Västergötland
SV: Utslitna beteshagar, vad gör man?
« Svar #20 skrivet: 31 maj-08 kl 19:48 »
Skönt att höra att folk inte sitter hemma och rullar tummarna. ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 3 användare (2 dolda)
pingu544

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser